Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-14, 13:34
Medlem
€rics avatar
Hej.

Jag har sedan en tid tillbaka tagit fram min gamla dator och använt som "spel" dator.

Har kört mafia 2 och spel som world of tanks osv utan några större problem mer än att Mafia 2 började lagga lite efter 2-3 timmars spelande och datorn var för varm så jag lät den vila och sedan fungerade det utmärkt.

Men nu när jag ska hjälpa några polare på spelet Tibia (2d) så laggar datorn fast? Inget går att göra och ljudet blir helt konstigt. Får stänga av datorn .. edit: Det blir inte direkt utan kommer efter en stunds spelande.

Det som är i datorn är:
Windows 7
Inter Core 2 Dual E6550 2.33 GHZ
Moderkort: ASUSTeK computer INC (p5k?)
4 gb ram minne med 1 på 2gb och 2 st med 1 gb.
Radeon HD 5670 som grafikort med 1024 minne.

Tror nätagget ligger på 400 eller 500~

Grafikkortet är nytt då jag trodde de var problemet men detta har då inte löst skiten. Är det något mer om hårdvaran så säg gärna hur jag ska titta på saken då jag inte är så kunnig
Citera
2010-09-14, 13:41
Medlem
Twatssons avatar
Blås datan bara, drygt att lagga och dö på tibia med en gs på sig -.-
Citera
2010-09-14, 13:45
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Blås datan bara, drygt att lagga och dö på tibia med en gs på sig -.-

Redan gjort det både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt. Men ingen GS har dödat mig
Citera
2010-09-14, 13:47
Medlem
Twatssons avatar
Aha, ingen dl/wl heller då?
Citera
2010-09-14, 14:18
Medlem
hockexxs avatar
Förmodligen bara överhettad / dåliga drivrutiner.
Kolla temps på nordbrygga/sydbrygga/cpu/grafikkort till att börja med.
Nordbryggan bör ej vara över 60° c cpun bör inte ligga över 65 grader då den börjar throttla i högre temps / starta om / stänga av. Grafikkort skall väll helst ligga under 110 grader som max, dom flest klarar upp emot 130-140 innan dom slår av dock.
Citera
2010-09-14, 14:28
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Nordbryggan bör ej vara över 60° c cpun bör inte ligga över 65 grader då den börjar throttla i högre temps / starta om / stänga av. Grafikkort skall väll helst ligga under 110 grader som max, dom flest klarar upp emot 130-140 innan dom slår av dock.

Finns det något program som man kan ladda ner som kan visa detta? Och gärna visa på skärmen hela tiden fast man spelar typ? Och ska titta efter drivrutiner igen..
Citera
2010-09-14, 15:22
Medlem
Boggas avatar
core temp, everest, gpu-z, msi afterburner bl.a.
Citera
2010-09-14, 15:48
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
core temp, everest, gpu-z, msi afterburner bl.a.

Har alla dem där så att man kan ha text i något hörn typ likanande FPS på vissa spel?
Citera
2010-09-14, 16:28
Medlem
€rics avatar
Ska även säga att windows ibland är sjukt seg på att starta och jag är tvungen att stänga av datorn på power knappen för att sen sätta igång igen.
Citera
2010-09-14, 17:11
Medlem
€rics avatar
Mitt moderkort var ju typ rätt utdaterat. Hade kommit 5 uppdateringar så nu är det den sista.
Citera
2010-09-14, 17:21
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx

Hmm. Jag laddade ner CPU-Z (tror jag den hette) och en gadget nu. Det verkar nästan bara vara den ena kärnan som används (nästan 80%) och den andra bara 20-30%. Låg på 60 grader! Men jag satte på en fläkt på den (alltså, en vanlig fläkt) och nu ligger den på 50 grader. Så, hur ska man lösa detta då? :/
Citera
2010-09-15, 12:44
Medlem
€rics avatar
Ligger runt 50 grader när jag har en utomstående flält som står på och trycker. Utan så ligger den runt 57-60. Nytt chassi och nya fläktar? Eller kan det vara processor fläkten? För vet att jag höll på med den förut då den är lite konstig.Kanske gick sönder? (fast den snurrar x.x)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in