2010-09-13, 19:37
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan de olika hamburgarna på McD, så jag väljer att dela med mig av mina observationer av min egen favorit, Dubbelosthamburgaren... Denna brukar jag beställa i Finland men den tycks inte vara så populär i Sverige... Den är hur som helst lite lik en Quarter Pounder, men är billigare, fetare och mindre kryddig...

Det som gör den så härlig är att den består av två skivor smält ost tillsammans med väldigt mycket kött och relativt lite bröd... Det är frågan om en riktig fett- och proteinbomb och framförallt en hamburgare som är så god att man nästan hamnar i extas då man äter den, som då en utsvulten ulv glufsar i sig ett skrikande spädbarn som lämnats i skogen på den tiden då det var stor skam för en ogift flicka att föda ett barn!

Det som slagit mig är att den inte alls är så torr som andra hamburgare, den är inte alls krispig utan tvärtom mjuk! Kanske den blir fuktig av fettet, jag vet faktiskt inte... Köttet kanske är någon sorts nötfärs och det har inte alls samma konsistens som hamburgarbifar brukar ha, utan känns mer som mjuka köttbullar (talar som sagt om konsistensen, inte formen!)... Brödet har inga sesamfrön och är även det mjukare än hamburgarbröd brukar vara... Det är orangebrunt, eller hur jag nu skall beskriva färgen och antagligen samma bröd som vanliga, enkla hamburgare och osthamburgare har (påminner alltså inte om större burgare som QP's och Big Macs)... Överlag så känns denna hamburgare mer som något gott ur ugnen än som grillmat... Jag tror dubbelosthamburgaren blir så god för att den struntar i grönsaker, bröd o. dyl. för att satsa fullt ut på det som är viktigt: stora mängder kött. smält ost och framför allt fett!

Sådana som författaren till inlägget jag tänker citera nedan kanske nu tror att jag är någon sorts "WT" som är överviktig och överförtjust i onyttigheter, men jag är faktiskt väldigt smal äter överlag ganska lite chips och godis!Tror du att trådskaparen egentligen efterlyste smutskastning av McD, men liksom ställde frågan helt annorlunda och förväntade sig att vi skulle läsa inlägget mellan raderna på samma sätt som du?? Eller är det mer sannolikt att varken trådskaparen eller någon annan här i tråden inte är det minsta intresserade av att höra din off topic-åsikt?? Tips: Detta är en retorisk fråga!
Jag misstänker att du är man? Med den beskrivningen så måste du vara man. En kvinna skulle inte förstå detta. Möjligen några ytterst få. Jag blev alldeles lyrisk av minnena från denna. För det alldeles för länge sen jag åt en. Och om jag vore bög nu så skulle jag bli lite förtjust i dig. Tänk, det trodde jag aldrig, att en annan mans beskrivning av en fantastisk burgare skulle få mig i homostämning

För jag håller precis med. Tänk när jag biter i den och känner hur den feta fina vätskan pressas ut i min mun och smeker min gom. Skitsamma vad det är i. Det är gott.
2010-09-13, 19:43
Medlem
jag har inte läst alla inlägg/orkat men jag vet att dom steker burgarana mellan två teflon belagda ytor med jävligt hög temp.Dom byter ut dom ytorna efter ett tag
2010-09-13, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8FJN349D
Hamburgeköttet på McDonalds smakar speciellt. Jag tycker faktiskt det är godare än om man steker hamburgare hemma. Hamburgaren är saftigare på något sätt och smakar inte alls likadant.

Kan man göra på något sätt så köttet man steker hemma blir på liknande sätt som hos McD? Vad är det som gör deras kött så speciellt?

Tja, jag jobbar på Mc Donalds.

Det är ett speciellt kött till at t börja med, grillarna pressar köttet alldeles lagom emot en stor platta, och steks på ovan och undersidan samtidigt. (Så nu kan ni inte säga att vi "flippar" hamburgare, för det gör vi inte) sen har man på en gnutta salt och peppar bara.
2010-09-13, 20:12
Bannlyst
Mc Donalds, Burger King, Kfc... u name it varsågod

http://www.topsecretrecipes.com/McDo...ac-Recipe.html
2010-09-13, 20:13
Medlem
closecuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Tja, jag jobbar på Mc Donalds.

Det är ett speciellt kött till at t börja med, grillarna pressar köttet alldeles lagom emot en stor platta, och steks på ovan och undersidan samtidigt. (Så nu kan ni inte säga att vi "flippar" hamburgare, för det gör vi inte) sen har man på en gnutta salt och peppar bara.

Se där, det krävdes mindre kunskap än jag trodde. Om hamburgervändare på något sätt ligger lägst på skalan, borde alltså McD's personal vara snäppet lägre.
2010-09-13, 20:22
Medlem
klantons avatar
10:1 kött steks i exakt 40 sekunder. Under tiden dressar du dina burgare.

Jag jobbar själv på Mcdonalds så jag vet.
2010-09-13, 20:32
Medlem
Vilken massa struntprat.

Burgarna steks torrt i klämgrill så att allt överflödsfett smälter ut, samma typ som de flesta grillrestauranger kör med. Köttet kryddas därefter med en blandning av salt och peppar. Hamburgaren är en fryst färsbiff som består av 99% nötkött. Dessa köper man från SCAN, dvs. samma leverantör som tex. Sibylla.

Så för att göra hemma; köp Sibylla-burgare på tex. City Gross, kör i våffeljärnet, salta och peppra.

Var det svar på din fråga?
2010-09-13, 21:08
Medlem
Vet inte om det är postat, men på donken så steks burgaren från båda sidor och pressas ihop. Temperaturen på den övre plattan är 210-220 grader, den undre runt 180. Tiden varierar mellan 110 och 120 sekunder. Sedan har jag för mig att hamburgarna är inflottade med någon form av stekvätska och sedan frysta. Att steka burgarna hemma likadant som de gör på donken skulle jag säga är ganska svårt.
2010-09-13, 21:13
Medlem
naughtyboy72s avatar
Jag har Mcdonalds burgare hemma som jag fick. Gott tänkte jag och få Mc burgers...men när jag började steka dom i sånt grilljärn så dryper det så förbannat mycke fett från dom..så man får hälla ur grilljärnet flera ggr...
Precis som livsmedels fisk,kyckling(som är proppade med vatten) så är Mcdonalds burgaren proppad med fett fett och åter fett
http://www.aftonbladet.se/matvin/article3820380.ab
2010-09-13, 21:17
Medlem
.Buddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av closecut
Se där, det krävdes mindre kunskap än jag trodde. Om hamburgervändare på något sätt ligger lägst på skalan, borde alltså McD's personal vara snäppet lägre.

Alltså det är inte speciellt komplicerat jobb, kan därimot vara ganska stressigt, + att du måste vara otroligt snabb på att dressa och bröda köttet innan timern på stekningen tar slut, du har alltså ungefär 40 sek att dressa 8 cb hb eller 4 bm. Har pratat med många och sällan folk vet hur det ser ut när vi tillagar våra hamburgare, kan garantera att vi har en väldigt hög standard. Synd att folk inte verkar insé det...
2010-09-13, 21:32
Medlem
Jag tycker att riktigt sliska hamburgare på donken kan vara godare i vissa tillfällen än en hamburgarermeny på nån amerikansk restuarang
2010-09-13, 21:38
Medlem
Dra ner till donken o köp en hel del neutrala cheeseburgers? Minns att min vän gjorde så när vi var runt 10 år, så att vi på hans födelsedagskalas kunde värma köttet och krubba.

Blev väldigt lyckat, dum som jag var så förstod jag dock inte att han hade köpt dem utan jämförde dem med donkens Tror jag sa något i stil med; Jag fattar inte varför alla tycker att donken är godare än hemmagjorda.

Lite roligt såhär i efterhand

//TZ

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in