• 1
  • 2
2010-09-13, 12:52
Medlem
8FJN349Ds avatar
Hamburgeköttet på McDonalds smakar speciellt. Jag tycker faktiskt det är godare än om man steker hamburgare hemma. Hamburgaren är saftigare på något sätt och smakar inte alls likadant.

Kan man göra på något sätt så köttet man steker hemma blir på liknande sätt som hos McD? Vad är det som gör deras kött så speciellt?
2010-09-13, 12:54
Medlem
zepofans avatar
Du kan ju börja med att tala om hur du själv gör. Gör du t.ex egna burgare eller köper du färdiga?
2010-09-13, 13:02
Medlem
Lickis avatar
Vad jag vet är att de innehåller 100% nötfärs och steks frysta på båda sidor samtidigt i typ 114 sek ( har jag för mig ).
2010-09-13, 13:04
Medlem
z0rkeepers avatar
Dom steker inte burgarna på dånken, dom pressar dom mellan 2 varma plattor typ, därför dom är "speciella". Borde funka i våffeljärnet, testa.
2010-09-13, 13:11
Medlem
Jimbos avatar
För det första måste du få tag på nöttkött från kreatur som är uppfödda på sojabönor. Ger en viss smak i sig.
Sedan måste du processa köttet.
Sedan behandlar du köttet ytterligare en gång med kemikalier som binder vätska samt smakförstärkare.
Processa köttet igen så att att du kan hävda att det är 100% rent nötkött.
Frys ner köttet.
Värm det med ett mackjärn.
Servera.
2010-09-13, 13:59
Medlem
8FJN349Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du kan ju börja med att tala om hur du själv gör. Gör du t.ex egna burgare eller köper du färdiga?

Jag köper färdiga hamburgare (ostekta). Lägger ner dom frysta i stekpannan och steker i smör eller olja.

114 sekunder sa nån att de stekte hos McD. Jag steker nog mina betydligt längre, det är kanske därför de smakar så dåligt.

Jag funderade även över temperaturen de steker i. Räknar man den som hög eller låg tror ni? Det är lite svårt att jämföra då man inte direkt kan få fram vilken temp man steker med på spisen.
2010-09-13, 14:16
Medlem
Forbliranonyms avatar
Prova stek dom på svag värme länge så dom riktigt torkar ut, sen jkan du ju vänta och värma dem i ugnen. Lycka till
2010-09-13, 14:24
Medlem
Helhetens avatar
Har donken kryddor i hamburgarna som ger en viss smak som jag inte tror du kan härma, de har ävwn mycket tunnare hamburgare en de man köper i en vanlig affär.
2010-09-13, 14:26
Medlem
Firewaias avatar
De har kött som du förmodligen inte får tag i. Därför smakar de annorlunda.
2010-09-13, 15:01
Medlem
manganhs avatar
Platta egna burgare med färsk köttfärs, garanterat godare än att steka färdigfrysta från butiken.

edit: rättade ett stavfel.
2010-09-13, 15:10
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=uqVCk2oDpSE

Klassisk video om hur man klonar en Big Mac. Där har du stektips
2010-09-13, 15:16
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8FJN349D
Jag köper färdiga hamburgare (ostekta). Lägger ner dom frysta i stekpannan och steker i smör eller olja.

Och där har vi felet. Gör dina egna burgare istället. Köp hem vettig köttfärs från slaktaren och gör dina egna.

En rätt kul film att kika på: http://www.gamereactor.se/blog/petter/171708 (såklart orkar man inte följa allt där, men det är kul att se vilken kunskap som finns bakom "den perfekta hamburgaren")
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in