Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-13, 08:37
  #1
Medlem
Hur fan bakar man såna goda chokladbollar som de säljer i blåa förpackningar (enpack) i ICA och sånt?
De är jävligt goda och mycket godare än chokladbollarna jag brukar baka.. Finns det någon hemlighet förrutom alla dessa sötningsmedel ?
Citera
2010-09-13, 09:00
  #2
Medlem
delicato chokladboll.

Ingredienser:
Socker, havregryn, veg.fett, vatten, kokosflingor, kakaopulver, härdat veg.fett, salt, aromämnen (mocka, vanillin) konserveringsmedel (kaliumsorbat) emulgeringsmedel (E471, sojalecitin) färgämne (sockerkulör).

sen är det bara att lista ut proportionerna ! :-) lycka till
Citera
2010-09-13, 09:58
  #3
Medlem
H.Tourlfs avatar
Jag brukar ha i ströbröd i mina bollar, det gör att det blir aningen strävare smak och inte lika kletigt - precis som D-bollarna.
Sen om man vill lyxa till det så är det bra att göra väldigt starkt kaffe, så att kaffets aromer bättre fyller ut smaken.

Vill man bli extrem så får du förstås smälta blockchoklad (och blanda med kokosfett så att det blir mer rinnigt) och hälla över dina bollar, sedan vräka på med cocos.

Lycka till!
Citera
2010-09-13, 10:39
  #4
Medlem
spoilers avatar
Smör ska det vara, och en gnutta salt.
Citera
2010-09-13, 14:48
  #5
Medlem
raantanens avatar
apelsin och digestive!!!!!!!!!
Citera
2010-09-13, 15:52
  #6
Medlem
wonderlands avatar
Jag antar hemligheten sitter i mocka/kaffearomsmaken eller vad de nu har för att smaka så där..Delicatoboll. Är nog inte så lätt att få tag på ett sånt recept.
Citera
2010-09-13, 21:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raantanen
apelsin och digestive!!!!!!!!!


Apelsin, varför har jag aldrig tänkt på det?! Apelsinchoklad är ju sjukt gott, när jag var mindre brukade jag hälla oboy i apelsinjuice. Sjukt najs
Citera
2010-09-13, 23:46
  #8
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Apelsin, varför har jag aldrig tänkt på det?! Apelsinchoklad är ju sjukt gott, när jag var mindre brukade jag hälla oboy i apelsinjuice. Sjukt najs

ååh fy f.. lät inte gött, men måste självklart prövas haha
Citera
2010-09-14, 05:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Tourlf
Jag brukar ha i ströbröd i mina bollar, det gör att det blir aningen strävare smak och inte lika kletigt - precis som D-bollarna.
Sen om man vill lyxa till det så är det bra att göra väldigt starkt kaffe, så att kaffets aromer bättre fyller ut smaken.

Vill man bli extrem så får du förstås smälta blockchoklad (och blanda med kokosfett så att det blir mer rinnigt) och hälla över dina bollar, sedan vräka på med cocos.

Lycka till!

Tack för det här! Jag tog mitt gamla chokladbolls recept, lade till ströbröd, och smälte blockchoklad och smetade in bollarna i det, åt det med en kopp kaffe - ljuvligt!
Citera
2010-09-14, 06:42
  #10
Medlem
-benito-s avatar
Det heter negerboll btw. Glöm inte att ha i kaffe. Tycker oftast det blir bättre hemma.
Citera
2010-09-14, 08:00
  #11
Medlem
Vad är en Chokladboll?
Citera
2010-09-14, 10:00
  #12
Medlem
TheBoots avatar
Jag brukar slänga havregrynet i mixern för att få en lite mer delicatobollig konsistens. Gillar inte att det är stora flingor i mina balls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback