Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Tillåt mig skratta

Förstår HUR hjärnan fungerar? Människan förstår inte alls hur hjärnan fungerar, men har en del teorier om hur de
tror att den fungerar. Det är alltid roligt med vetenskapsfanatiker som tror sig veta hur livet är beskaffat och har de absoluta svaren på allting. De skiljer sig inte nämnvärt från bokstavstroende religiösa...
Ja, förstår hur hjärnan fungerar ur ett psykologiskt perspektiv, inte ett biologiskt! Jag pratar naturligtvis inte om rent vetenskapliga detaljer om hur hjärnan fungerar på molekylnivå, utom om beteendevetenskap generellt, varför hjärnan fattar de beslut den gör, och att det finns många generella sanningar i människors beteenden som kan testas om och om och om igen och ändå ger samma utslag, orsak och verkan. En sådan sanning som i det här fallet är relevant är just den att oavsett vilken handling du studerar ingående, så kommer du alltid att hitta en "payoff" dvs en morot som var upphov till att hjärnan tog beslutet om handlingen. Det finns ingen mänsklig handling utan ett ursprung som på något vis bedömdes vara gynnande för den egna individen.
Om du inte håller med mig om denna "teori" så kan väl DU istället plocka ett solklart exempel på en mänsklig handling helt utan ett självändamål, dvs 100% fritt från egoism, så ska jag (och säkert många andra) gladeligen tala om för dig varför du har fel
Skratta åt en uppenbar grundmurad regel får du gärna göra hur mycket du vill, du bevisar då att du är en idiot vilket gör det lättare för mig att avfärda dina åsikter som struntprat, men som sagt... ett enkelt exempel som motbevisar alla oss stackars bokstavstroende vore ju lämpligt att presentera istället för att bara kontra med personangrepp.
Att jag formulerade mitt inlägg så "offensivt" som jag gjorde var för att Mysteriumet (som jag ju citerade) också svarade med en typ av personangrepp och kallade någon annans åsikt för "dumheter" istället för att faktiskt bemöta med sakliga argument för sin egen uppfattning. Lustigt det där, precis så brukar ju alla bokstavstroende religiösa bete sig när det skiter sig för deras argumentation...