2010-09-12, 19:09
Medlem
Folkess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Ditt exempel haltar. När man gör valet är man fortfarande vid medvetande, och där styrs man fortfarande av moralen.

Det var meningen. Och min poäng är att även i såna här exempel där man enkelt kan överblicka positiva och negativa konsekvenser måste man ändå kalla handlingen för egoistisk om egoism handlar om att handla under inverkan på sin moral.

Men så som jag definerar egoism är det inte en egoistisk handling. Det är hur värderingarna ser ut och viljan att handla utifrån dem som avgör om man är egoistisk eller inte. Inte en egoistiskt handling per definition om man handlar utifrån sina värderingar.
Citera
2010-09-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriumet
Dumheter. Du tror alltså att alla som t ex. någon gång har stöttat en hjälporganisation gjort det för att kunna känna sig bättre om sig själva, och inte därför att individerna som pengarna går till just ska få en bättre livssituation?

Den enda dumheten är tron på dikotomin mellan de två. Vänd på det, om du skulle må dåligt av att hjälpa andra - skulle du då göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av therebell
alla individer har en gnutta egoism i sitt blod. men att alla gärningar är till för ens egna ego, tror jag inte på. Finns individer som använder sig av omvänd psykologi, för att hjälpa andra, utan någon form av egoism.

Och vad driver dessa människor menar du? Varför använder de sig av denna "omvända psykologi"?
Senast redigerad av RockInRhino 2010-09-14 kl. 13:57.
Citera
2010-09-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clubmaster
Finns det någon filosofisk teori eller filosof som har sagt att allt vi gör är egoistiskt, att vi gör det för oss själva, inte något för någon annan? Jag undrar alltså om människan gör allt för att nytta av det själv, möjligtvis undermedvetet. Men att allt, precis allt skulle vara för att nytta av det själv.

Ex.

Hjälper någon, för att själv känna sig bra, få bättre samvete.
Du ger bort en present, allt för att du ska må eminent.

Vad säger ni? Detta har säkert diskuterats tidigare.

Max Stirner kommer väl rätt nära med Egoismen skulle jag tro (även om han inte är ensidigt deskriptiv). Har förövrigt svårt att se hur någon överhuvudtaget på ett rationellt sätt skulle kunna hävda motsatsen givet att de samtidigt menar att vi är rationella varelser med fri vilja.

Edit: Passar på att citera mig själv från ett tidigare tillfälle när jag ändå är i farten.

Fast, de som menar att egoism enbart är att göra det som faller oss in hela tiden har väl lite missat egoismens grundtanke och ordets "dualitet" (ytterligare ett exempel på språkets förbannelse). Med Egoist menas ju inte egoist i dess betydelse som motsats till altruist. Tvärtom är såväl altruism som egoism del av samma rationalitet, den Egoistiska. I Egoistiska sammanhang, med icke-invigda, brukar jag därför synliggöra detta genom att tala om Egoist-egoism, och Egoist-altruism och på så sätt visa på att orden existerar i helt skilda dimensioner. Egoist (stort E) beskriver den underliggande mekanismen, rationaliteten. egoist (litet e) beskriver handlingens påverkan (eller kanske snarare dess intention) - jmf. självisk/osjälvisk. Om än uppenbar för den invigde tenderar denna distinktionen vara avgörande för att överhuvudtaget komma någonvart.

Även om liknande resonemang tillsynes kan motivera begreppet "rationell egoism" ser jag ett visst problem då det i sin tur implicerar att det just finns "irrationell egoism". Detta medför, i min mening, att man missar "dualiteten". Egoismen är inte rationell, Egoism är rationaliteten. Vad som är rationellt (i betraktarens ögon) är dessutom högst problematiskt att avgöra, och en diskussion (och tråd) i sig. Här delar jag Stoltermans (heller ej relevant för Egoismen) åsikt att rationalitet inte är något äger existens i sig, utan enbart i handling - som en produkt av de tankefigurer som dominerar individen (tankefigurer är dock något som Stirner behandlar ingående i normativa ordalag, även om hans terminologi antagligen är annorlunda). Rationellt för Stirner är ju just att göra sig av med "alla" tankefigurer för att på så sätt bli fri.
Senast redigerad av RockInRhino 2010-09-14 kl. 13:55.
Citera
2010-09-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Nej, vi som tänkt på saken och förstår hur hjärnan fungerar vet att det är så, sen får du gärna tro vad du vill om du själv inte känner för att sätta dig ner och grubbla mer ingående på påståendet

Att det måste finnas en motiverande faktor i form av självändamål i varje medvetet beslut är en absolut nödvändighet eftersom det måste finnas en "morot" - utan den drivkraften skulle beslutet aldrig tas eftersom hjärnan inte ödslar tid på att driva kroppen i slumpmässiga riktningar utan mål och mening (hint: målet definieras alltid efter vad som gynnar den egna individen bäst). Men det är ju logik, och sånt kan man ju inte befatta sig med, för det är ju en sån där nördig tänkargrej

Och, jo, den här frågan har ju varit uppe förr, det känns som att den varit uppe en djävulsk massa gånger bara senaste månaderna faktiskt?
Tillåt mig skratta Förstår HUR hjärnan fungerar? Människan förstår inte alls hur hjärnan fungerar, men har en del teorier om hur de tror att den fungerar. Det är alltid roligt med vetenskapsfanatiker som tror sig veta hur livet är beskaffat och har de absoluta svaren på allting. De skiljer sig inte nämnvärt från bokstavstroende religiösa...
Citera
2010-09-15, 11:54
Medlem
GregoryHouses avatar
Här finns två trådar där ämnet diskuteras, om du vill läsa lite.
https://www.flashback.org/t1108859p2
https://www.flashback.org/t1040610

Själv anser jag att det inte finns omotiverade handlingar, på något sätt, gynnas man i slutändan.
Citera
2010-09-15, 21:26
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Tillåt mig skratta Förstår HUR hjärnan fungerar? Människan förstår inte alls hur hjärnan fungerar, men har en del teorier om hur de tror att den fungerar. Det är alltid roligt med vetenskapsfanatiker som tror sig veta hur livet är beskaffat och har de absoluta svaren på allting. De skiljer sig inte nämnvärt från bokstavstroende religiösa...

Ja, förstår hur hjärnan fungerar ur ett psykologiskt perspektiv, inte ett biologiskt! Jag pratar naturligtvis inte om rent vetenskapliga detaljer om hur hjärnan fungerar på molekylnivå, utom om beteendevetenskap generellt, varför hjärnan fattar de beslut den gör, och att det finns många generella sanningar i människors beteenden som kan testas om och om och om igen och ändå ger samma utslag, orsak och verkan. En sådan sanning som i det här fallet är relevant är just den att oavsett vilken handling du studerar ingående, så kommer du alltid att hitta en "payoff" dvs en morot som var upphov till att hjärnan tog beslutet om handlingen. Det finns ingen mänsklig handling utan ett ursprung som på något vis bedömdes vara gynnande för den egna individen.

Om du inte håller med mig om denna "teori" så kan väl DU istället plocka ett solklart exempel på en mänsklig handling helt utan ett självändamål, dvs 100% fritt från egoism, så ska jag (och säkert många andra) gladeligen tala om för dig varför du har fel

Skratta åt en uppenbar grundmurad regel får du gärna göra hur mycket du vill, du bevisar då att du är en idiot vilket gör det lättare för mig att avfärda dina åsikter som struntprat, men som sagt... ett enkelt exempel som motbevisar alla oss stackars bokstavstroende vore ju lämpligt att presentera istället för att bara kontra med personangrepp.

Att jag formulerade mitt inlägg så "offensivt" som jag gjorde var för att Mysteriumet (som jag ju citerade) också svarade med en typ av personangrepp och kallade någon annans åsikt för "dumheter" istället för att faktiskt bemöta med sakliga argument för sin egen uppfattning. Lustigt det där, precis så brukar ju alla bokstavstroende religiösa bete sig när det skiter sig för deras argumentation...
Citera
2010-09-16, 04:21
Medlem
Harryetts avatar
Som svar på första inlägget; Det är ett välkänt synsätt som dykt upp frekvent inte bara i filosofin utan även i biologin och sociologin.

rent språkligt brukar man slänga sig med termerna "universell egoism" "Rational selfishness", att altruism (som är motsatsen till egoism) är en illusion eller inte existerar alls bland människor.
Citera
2010-09-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregoryHouse
Här finns två trådar där ämnet diskuteras, om du vill läsa lite.
https://www.flashback.org/t1108859p2
https://www.flashback.org/t1040610

Själv anser jag att det inte finns omotiverade handlingar, på något sätt, gynnas man i slutändan.

rättning: tror man sig gynnas. skilj på utfall och intention.
Citera
2010-09-19, 21:56
Medlem
GregoryHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
rättning: tror man sig gynnas. skilj på utfall och intention.

My bad, självklart menar jag inte att det alltid blir som man tänkt sig
Citera
2010-09-21, 00:48
Medlem
Zigzagzoes avatar
Jag tänker att då man FÖRSÖKER va egoistisk är då det misslyckas för egot. Men då man är shysst & empatisk är då det blir lyckat för egot, men då var det oftast inte tänkt att va egoistiskt.
Kan det verkligen kallas egoism när det inte var menat som egoism när du började med det? Jag tycker inte det.
Citera
2010-09-21, 04:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryett
Som svar på första inlägget; Det är ett välkänt synsätt som dykt upp frekvent inte bara i filosofin utan även i biologin och sociologin.

rent språkligt brukar man slänga sig med termerna "universell egoism" "Rational selfishness", att altruism (som är motsatsen till egoism) är en illusion eller inte existerar alls bland människor.

Detta synsätt är besläktat med en annan välkänd ståndpunkt inom filosofin: att det inte finns någon fri vilja.

De som har detta synsätt måste då hitta på en ny beteckning på det vi kallat för fri vilja. De återskapar alltså en variant av fri vilja inom ofriheten.

På samma sätt måste de som talar om egoism, återupptäcka altruismen som en variant av egoism.

Detta bevisar att båda ståndpunkterna/synsätten är motsägelsefulla, och alltså felaktiga.

En populär variant av att militant, trots alla motsägelser, argumentera för en sådan absurditet är Dawkins och hans själviska gener.
Citera
2010-09-21, 12:48
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Detta bevisar att båda ståndpunkterna/synsätten är motsägelsefulla, och alltså felaktiga.

Va? Hurdå? Det enda jag utläser av vad du skrev är att folk tänkt lite djupare på "fri vilja" och "egoism" och hittat nya sätt att bättre definiera upp vad det handlar om.

Vore intressant att höra mer ingående vad "bevisen" för att synsätten skulle vara motsägelsefulla och felaktiga skulle bestå i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in