Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 21:47
  #91129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det enda jag kommer på leder ofelbart till att a+y är mindre (längre till vänster på en tallinje) än 2x. Min rimliga slutsats är att det är fel i facit. Men om uppgiften kommer ur en bok kan det vara värt besväret att kolla om förlaget har någon sida med kända fel. Det kallas errata på fackspråk.

Tack igen, jag mejlade förlaget som svarade att det var fel i facit, de skickade en länk med ett par felaktiga tryck.

Så det var ju skönt att få det bekräftat från både er och förlaget att jag ändå hade rätt men lät mig luras av ett felaktigt facit.

tack för hjälpen i denna fråga!
Citera
2018-02-23, 16:14
  #91130
Medlem
Enkelt problem kanske för många. Matematik på gymnasienivå.

Vet inte riktigt hur jag löser ekvation med x i båda leden när det blir längre tal.

Som detta: 2x - 2 + 4x - 7 - 2x = 14x + 10

Jag ska förenkla vänstra ledet först, lägger jag då ihop alla x:en först eller blir det 2x + 4x - 2x

Sen lägger jag ihop de vanliga talen. Gör förmodligen fel men kan någon förtydliga när det blir längre ekvationer av detta slaget?
Citera
2018-02-23, 17:02
  #91131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Som detta: 2x - 2 + 4x - 7 - 2x = 14x + 10

Du gör som alltid: förenkla ihop lika termer på båda sidor, samla sedan alla tal på ena sidan om lika-med-tecknet och alla obekanta på andra sidan. Lös ekvationen, om det går. Men just ditt uttryck blir det så här:

2x + 4x - 2x -7 = 14x + 10
4x -7 = 14x +10
4x - 14x = 10 + 7
-10x = 17
x= 17 / (-10)

Det sista steget lämnas som en övning till läsaren.
Citera
2018-02-23, 20:17
  #91132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du gör som alltid: förenkla ihop lika termer på båda sidor, samla sedan alla tal på ena sidan om lika-med-tecknet och alla obekanta på andra sidan. Lös ekvationen, om det går. Men just ditt uttryck blir det så här:

2x + 4x - 2x -7 = 14x + 10
4x -7 = 14x +10
4x - 14x = 10 + 7
-10x = 17
x= 17 / (-10)

Det sista steget lämnas som en övning till läsaren.

Jo precis men den övre blir det 2-7 också ? Men när jag räknade så som det står blir det fel när jag kontrollräknar det sedan. Eller ska man vända det om ändå för att få 7-2 ?

4x - 2 - 7 är det när man slagit ihop x:en. Blir det då 4x - 5 och sen ta det därifrån, det är själva förenklingen jag är osäker på resten är lätt så sett.
Citera
2018-02-23, 21:44
  #91133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Jo precis men den övre blir det 2-7 också ? Men när jag räknade så som det står blir det fel när jag kontrollräknar det sedan. Eller ska man vända det om ändå för att få 7-2 ?

4x - 2 - 7 är det när man slagit ihop x:en. Blir det då 4x - 5 och sen ta det därifrån, det är själva förenklingen jag är osäker på resten är lätt så sett.

Ursäkta, jag klantade till det: -2 föll bort i vänstra ledet. Lägger man till det så blir det slutliga svaret x=-1,9.
Citera
2018-02-23, 21:53
  #91134
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Jo precis men den övre blir det 2-7 också ? Men när jag räknade så som det står blir det fel när jag kontrollräknar det sedan. Eller ska man vända det om ändå för att få 7-2 ?

4x - 2 - 7 är det när man slagit ihop x:en. Blir det då 4x - 5 och sen ta det därifrån, det är själva förenklingen jag är osäker på resten är lätt så sett.
Syntaxen i ett sådant uttryck är kanske inte självklar...

2x - 2 + 4x - 7 - 2x = 14x + 10 är en likhet med en vänstersida (LHS) och en högersida (RHS).

LHS: 2x - 2 + 4x - 7 - 2x

RHS: 14x + 10

Båda sidorna radar upp ett antal termer som ska adderas.
RHS innehåller de kolonseparerade termerna 14x : 10
LHS innehåller de kolonseparerade termerna 2x : -2 : 4x : -7 : -2x
LHS behöver förenklas, term 1, term 3 och term 5 kan adderas till 4x, term 2 och term 4 kan adderas till -9, vilket ger LHS: 4x : -9 vilket kan skrivas som 4x + (-9)

Nu kan vi skriva uttrycket som 4x + (-9) = 14x + 10
Nu vill du flytta alla termer med x till ena sidan och alla termer utan x till andra sidan.
Enda termen utan x på RHS är 10 så om du adderar båda sidorna med (-10) så får vi
4x + (-9) + (-10) = 14x + 10 + (-10)
vilket kan förenklas till
4x + (-19) = 14x + 0
eller
4x + (-19) = 14x
och så vidare.
Citera
2018-02-24, 14:00
  #91135
Medlem
Nefelibatas avatar
Räknar envariabelsanalys 2 och är inne på kap 14, med differentialekvationer etc.

Uppgift 14.1: "Lös differentialekvationerna"

b) dy/dt=y

Svar: y= Ce^t

kommer ingenstans, please help!
Citera
2018-02-24, 14:05
  #91136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Ett tankeexperiment: lek med tanken att någon ger dig ett exemplar av siffran 1 och ber dig göra så många tal du kan med denna enda siffra. Du får alltså bara använda siffran en gång, eftersom du bara fått en kopia på ettan. Med en enda etta kan du bara skapa talet 1 och inget mer.

Om du fått ett exemplar vardera av siffrorna 1 och 2 så ändras situationen lite: du kan plötsligt skapa talen 12 och 21.

Om du nu får ett exemplar av siffran 3 också så kan du skapa ett antal fler kombinationer: för varje kombination med två siffror kan siffran tre stoppas in i tre olika platser (före de andra siffrorna, mellan dem eller efter dem). Du kan alltså skapa totalt sex (= 2 * 3) kombinationer av siffror.

Men om du istället har två kopior av siffran 1 och en kopia av siffran 2 så blir sakerna annorlunda. Du kan skapa kombinationerna 112, 121 och 211. Visst kan du välja att använda ena eller andra siffran 1 i ena eller andra platsen, men de är utbytbara: man ser ingen skillnad på dem.

Och det samma uppstår när du har två exemplar av bokstaven A och två exemplar av bokstaven B. Rent kombinatoriskt så räknar man så här:
- räkna antalet totala element du har ( i detta fall fyra)
- räkna ut fakulteten för detta tal (Wikipedia har en bra artikel)
- om några av dina element förekommer i flera exemplar dividera då talet du fick ovan med fakulteten för antalet kopior av elementen
- upprepa föregående steg för varje element som finns i flera kopior


tänker på det två senaste punkterna du skrev
'' - om några av dina element förekommer i flera exemplar dividera då talet du fick ovan med fakulteten för antalet kopior av elementen
- upprepa föregående steg för varje element som finns i flera kopior''

hur ska jag tänka här ifall jag vill veta hur många ord man kan bilda av bokstäverna PAPPA. Här är det 3 kopior av p och 2 av A??
Citera
2018-02-24, 14:07
  #91137
Medlem
Behöver hjälp med denna fråga.

Hur många tresiffriga tal kan man bilda,
a) där siffrorna är olika och mittensiffran är störst av de tre siffrorna?

Jag tänker: Första siffran kan man välja bland 10 tal alltså 0-9 andra mellan 8 och tredje 7. Men vet inte hur jag ska tänka angående mittensiffran??

OBS!Talet får inte börja med 0.
Citera
2018-02-24, 14:22
  #91138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezreal91
tänker på det två senaste punkterna du skrev
'' - om några av dina element förekommer i flera exemplar dividera då talet du fick ovan med fakulteten för antalet kopior av elementen
- upprepa föregående steg för varje element som finns i flera kopior''

hur ska jag tänka här ifall jag vill veta hur många ord man kan bilda av bokstäverna PAPPA. Här är det 3 kopior av p och 2 av A??

Du har totalt fem bokstäver, så du kan börja med att räkna ut 5! = 5*4*3*2*1. Sedan har du två stycken A, så du delar denna produkt med 2!=2*1. Resultatet blir 60. Sedan har du tre stycken P, så du delar 60 med 3! = 3*2*1. Du får då det slutliga resultatet 10.
Citera
2018-02-24, 14:32
  #91139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezreal91
Behöver hjälp med denna fråga.

Hur många tresiffriga tal kan man bilda,
a) där siffrorna är olika och mittensiffran är störst av de tre siffrorna?

Jag tänker: Första siffran kan man välja bland 10 tal alltså 0-9 andra mellan 8 och tredje 7. Men vet inte hur jag ska tänka angående mittensiffran??

OBS!Talet får inte börja med 0.

Det blir till att räkna en del:
- antag att du väljer en nia som mittsiffra. Då kan de övriga två siffrorna inte vara nior. Räkna ut hur många kombinationer du kan bilda.
- antag att du väljer en åtta som mittsiffra. Då kan de övriga två siffrorna inte vara varken åttor eller nior. Räkna ut hur många kombinationer du kan bilda.
- fortsätt så för resterande siffror
- lägg ihop antalen du har fått

Det kan mycket väl tänkas finnas någon matematiskt snygg genväg man kan ta, men jag kommer inte på någon.
Citera
2018-02-24, 15:09
  #91140
Medlem
SteveAngellos avatar
I början av 2001 satte David in 1000 kr i en aktiefond. Sedan dess satte han in 500kr i början av varje år. Om vi räknar med en genomsnittlig tillväxt om 5%, hur mycket är hans aktiefond värd direkt efter insättningen år 2025?

Hur ska jag beräkna här?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback