Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 18:42
  #87589
Medlem
Piglys avatar
Hej , jag skall beräkna volymen av ett glas med rotationsvolym. Jag delade upp glaset i två areor och använder en funktion som liknar kanten av glaset och som stämmer med koordinaterna.
Jag har dock problem med att hitta en funktion som liknar den övre delen av glaset.

Bild : http://imgur.com/a/UZwIZ

Jag vill att funktionen skall börja vid x=0 och helst börja stiga vid x=2.5. Jag har märkt att 0.032e^x fungerar hyfsat bra , men inte perfekt. Hur kan jag få en så bra funktion som möjligt ?

Eller är min metod helt fel från början skall jag uppskatta volymen på något annat sätt?
Citera
2017-04-20, 18:51
  #87590
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigly
Hej , jag skall beräkna volymen av ett glas med rotationsvolym. Jag delade upp glaset i två areor och använder en funktion som liknar kanten av glaset och som stämmer med koordinaterna.
Jag har dock problem med att hitta en funktion som liknar den övre delen av glaset.

Bild : http://imgur.com/a/UZwIZ

Jag vill att funktionen skall börja vid x=0 och helst börja stiga vid x=2.5. Jag har märkt att 0.032e^x fungerar hyfsat bra , men inte perfekt. Hur kan jag få en så bra funktion som möjligt ?

Eller är min metod helt fel från början skall jag uppskatta volymen på något annat sätt?

Ser ut som

y = |x|, då |x| ≤ 2.5, och
y = 2.5 + (|x| - 2.5)²/2.5, då 2.5 < |x| ≤ 5

är en funktion som stämmer överens med bilden på glaset.
Citera
2017-04-20, 19:29
  #87591
Medlem
Visa att f(x, y)=(y-x^2)(y-3x^2) har ett strängt lokalt minimum i origo längs varje rät linje genom origo.
Citera
2017-04-20, 19:51
  #87592
Medlem
Hej, detta är mekanik men det är lite matte här.

Jag har en ellips x^2/a^2+y^2/b^2=1 och ska hitta en krökningsradie kallad

p= (1+y´^2)^3/2 / |y′′|. Hur ska jag derivera ellipsens ekvation? Svaret ska bli p=a^2/b

Edit: Ska jag derivera implicit eller skriva om ekvationen som y=... ?
__________________
Senast redigerad av smaestro 2017-04-20 kl. 20:07.
Citera
2017-04-20, 20:44
  #87593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rednaxela5
Visa att f(x, y)=(y-x^2)(y-3x^2) har ett strängt lokalt minimum i origo längs varje rät linje genom origo.
En rät linje genom origo kan parametriseras genom x = at, y = bt, där a och b är konstanter.
Sätt g(t) = f(at, bt) = (bt-(at)²)(bt-3(at)²).
Vi kan nu bryta ut t²: g(t) = t²(b-a²t)(b-3a²t) = t² + <termer av högre grad i t>.
Här kan vi direkt se att g har ett lokalt minimum i t = 0, dvs i (x, y) = (0, 0).
Citera
2017-04-20, 20:46
  #87594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro
Hej, detta är mekanik men det är lite matte här.

Jag har en ellips x^2/a^2+y^2/b^2=1 och ska hitta en krökningsradie kallad

p= (1+y´^2)^3/2 / |y′′|. Hur ska jag derivera ellipsens ekvation? Svaret ska bli p=a^2/b

Edit: Ska jag derivera implicit eller skriva om ekvationen som y=... ?
I det här fallet kan du enkelt lösa ut y så jag föreslår att du kör på det.
Citera
2017-04-20, 20:51
  #87595
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rednaxela5
Visa att f(x, y)=(y-x^2)(y-3x^2) har ett strängt lokalt minimum i origo längs varje rät linje genom origo.
Ett alternativ till mannes lösning.

Sök kritiska punkter, dvs. punkter där ∇f(x,y) = 0
∇f(x,y) = (12x³-8xy, 2y-4x²)
Kritiska punkter där
12x³-8xy = 4x(3x²-2y) = 0
2y-4x² = 2(y-2x²) = 0
Vi ser direkt att origo (0,0) är en kritisk punkt. Kategorisera denna med hjälp av kvadratiska formen (som är andra gradens Taylorutveckling av f).
Q(h,k) = Ah² + 2Bhk + Ck² där
A(x,y) = ∂²f/∂x² = 36x²-8y, i (0,0) alltså A(0,0) = 0
B(x,y) = ∂²f/∂x∂y = -8x, i (0,0) alltså B(0,0) = 0
C(x,y) = ∂²f/∂y² = 2 som är samma sak i (0,0).
Det ger kvadratiska formen Q = 2k² som är positivt definit (Q>0, (h,k)≠(0,0)) och således ett strängt lokalt minimum i origo. Det gäller oavsett hur du tar dig dit, således även för varje rät linje, men manne visar detta tydligare.
__________________
Senast redigerad av starke_adolf 2017-04-20 kl. 20:59.
Citera
2017-04-20, 21:01
  #87596
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rednaxela5
Visa att f(x, y)=(y-x^2)(y-3x^2) har ett strängt lokalt minimum i origo längs varje rät linje genom origo.

Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
En rät linje genom origo kan parametriseras genom x = at, y = bt, där a och b är konstanter.
Sätt g(t) = f(at, bt) = (bt-(at)²)(bt-3(at)²).
Vi kan nu bryta ut t²: g(t) = t²(b-a²t)(b-3a²t) = t² + <termer av högre grad i t>.
Här kan vi direkt se att g har ett lokalt minimum i t = 0, dvs i (x, y) = (0, 0).

Man har att

g(t) = t²(b-a²t)(b-3a²t) = b²t² - 4ba²t³ + 3a⁴t⁴

Man kan inte ignorera termerna av högre ordning här eftersom om b = 0 så har man inte t² i början. Om b ≠ 0 så fungerar mannes förslag. Om b = 0 så har man att a ≠ 0, vilket innebär att g(t) = 3a⁴t⁴, vilket har ett strängt lokalt minimum i t = 0.
Citera
2017-04-20, 21:24
  #87597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Det är helt korrekt att det ska vara C(12, 7) - C(10, 5). Men C(10, 5) är antalet sätt där båda ingår, vi har ju redan valt ut Erik och Nils och väljer ut 5 personer till. Så det är alltså

Antalet möjliga sätt att välja ut 7 personer från 12 - Antalet möjliga sätt att välja ut 7 personer från 12 så att två specifika personer ingår.

C(12, 7) är det totala antalet kombinationer. C(10,5) innebär att vi av 10 väljer 5 personer. Om det inte är Erik och Nils som fattas, vilka är det då? (7-2=5).
Citera
2017-04-20, 21:47
  #87598
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
C(12, 7) är det totala antalet kombinationer. C(10,5) innebär att vi av 10 väljer 5 personer. Om det inte är Erik och Nils som fattas, vilka är det då? (7-2=5).

Jag skulle säga att ingen fattas, inte Erik eller Nils. Utan det vi är intresserad av är på hur många sätt man kan välja ut 7 personer av 12 så att både Erik och Nils ingår. Det är C(10, 5) olika sätt man kan göra det på, eftersom vi väljer ut Erik och Nils sedan fem personer till från de 10 övriga.

Anledningen till att jag menar att det är sättet man bör se det på, är att om man har mängderna
A = Mängden av alla kombinationer av 7 personer från 12.
B = Mängden av alla kombinationer av 7 personer från 12 så att Erik och Nils ingår.
C = Mängden av alla kombinationer av 5 personer från 10, där Erik och Nils är borttagen från de 12 personerna.

Lösningen är ju nu att man söker |A - B| och då B ⊆ A så följer det att |A - B| = |A| - |B|. Om man istället argumenterar för att |A - B| = |A| - |C| så bör man förklara närmare varför denna likhet gäller och notera att |A - C| inte är vad man söker eftersom C inte är en delmängd av A.
__________________
Senast redigerad av innesko 2017-04-20 kl. 22:00.
Citera
2017-04-20, 22:14
  #87599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
En rät linje genom origo kan parametriseras genom x = at, y = bt, där a och b är konstanter.
Sätt g(t) = f(at, bt) = (bt-(at)²)(bt-3(at)²).
Vi kan nu bryta ut t²: g(t) = t²(b-a²t)(b-3a²t) = t² + <termer av högre grad i t>.
Här kan vi direkt se att g har ett lokalt minimum i t = 0, dvs i (x, y) = (0, 0).
Tack så hemskt mycket!
Citera
2017-04-21, 14:17
  #87600
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag vill förenkla en linjeintegral mha. indexräkning och behöver lite ledning på första omskrivningen. Struntar i integraltecknet då det bara är i vägen. r ortsvektor.

[(r·B)r x dr]_i = ε_ijk [(r·B)r]_j [dr]_k = x_j B_j x_m [dr]_k

Det är i sista steget jag blir osäker. Ska jag införa dummyindex för skalärprodukten och låta r:et längst till höger gå i j-riktningen eller tvärtom? Dvs. (...) = x_m B_m x_j [dr]_k
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback