Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 13:41
  #87121
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Om det inte finns någon extrempunkt, är det då rimligt att enbart undersöka derivatan innan och efter asymptoter? Exempelvis om asymptoten är x = 2, så undersöker jag derivatan för x < 2 och för x > 2, sen markerar jag några funktionsvärden för att sedan skissa grafen.

Precis, det är vettigt att göra så.
Citera
2017-04-02, 13:42
  #87122
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Man ska alltså ha innan första extrempunkten, mellan första extrempunkten och 0, asymptoten, innan andra extrempunkten och efter andra extrempunkten?

Ja, i det fallet är det ett bra urval av x-värden.
Citera
2017-04-02, 14:49
  #87123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, i det fallet är det ett bra urval av x-värden.


Vad kan man säga rent generellt? (Antag att vi har extrempunkter, inte nödvändigtvis 1).
Citera
2017-04-02, 14:52
  #87124
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad kan man säga rent generellt? (Antag att vi har extrempunkter, inte nödvändigtvis 1).

Ta med x-värden på varje sida om varje extrempunkt och/eller asymptot.
Citera
2017-04-02, 15:16
  #87125
Medlem
http://imgur.com/a/lBygg

Undrar hur man ska komma fram till lösningen som är: c/1+tan φ
Jag ritar upp den likbenta triangeln, sätter ut vinklarna 45,45 o 90 i C, och skriver sedan ut alla längder såsom c/sqrt2, men jag fattar inte hur man ska göra för att få fram svaret; tack!
Citera
2017-04-02, 15:16
  #87126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ta med x-värden på varje sida om varje extrempunkt och/eller asymptot.


Hur blir det med horisontella asymptoter? Man kan ju inse ganska fort hur grafen kommer se ut genom att undersöka derivatan hos några punkter innan/efter en vertikal asymptot, men kan den horisontella asymptoten påverka denna teckenstudie på något sätt?
Citera
2017-04-02, 15:19
  #87127
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur blir det med horisontella asymptoter? Man kan ju inse ganska fort hur grafen kommer se ut genom att undersöka derivatan hos några punkter innan/efter en vertikal asymptot, men kan den horisontella asymptoten påverka denna teckenstudie på något sätt?

Horisontella asymptoter sträcker sig per definition till en eller båda oändligheterna för x, så det går naturligtvis inte att rita ut hela. Det blir istället en fråga om att skissa på ett sätt som visar att kurvan blir horisontell. Det brukar inte behövas så särskilt långt intervall i x-led för att visa det.
Citera
2017-04-02, 15:23
  #87128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Horisontella asymptoter sträcker sig per definition till en eller båda oändligheterna för x, så det går naturligtvis inte att rita ut hela. Det blir istället en fråga om att skissa på ett sätt som visar att kurvan blir horisontell. Det brukar inte behövas så särskilt långt intervall i x-led för att visa det.


Jag förstår. Kan en funktion ha alla tre typer? (Vertikala, sneda och horisontella)

Jag vill öva på att rita fler kurvor (svårare än de som finns i boken). Finns det något sätt att slumpa fram funktioner? Typ f(x) = (7x²)/(x² - 4)
Citera
2017-04-02, 15:27
  #87129
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag förstår. Kan en funktion ha alla tre typer? (Vertikala, sneda och horisontella)

Ja, i princip är det möjligt att ha en horisontell asymptot mot ena oändligheten, en sned mot den andra och sedan en eller flera vertikala asymptoter däremellan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag vill öva på att rita fler kurvor (svårare än de som finns i boken). Finns det något sätt att slumpa fram funktioner? Typ f(x) = (7x²)/(x² - 4)

Så länge som du nöjer dig med polynomkvoter (vilket troligen är tillräcklig förberedelse för gymnasiekursen) så kan du som jag tidigare nämnt använda funktionen SLUMP.MELLAN i Excel för att fixa fram slumpade koefficienter. Vill du ha flera koefficienter samtidigt så skriver du alltså ut funktionen i flera celler samtidigt.
Citera
2017-04-02, 16:05
  #87130
Medlem
Behöver hjälp att derivera f(x)=(2^x)^2

I facit står det att jag ska börja med att skriva om till f(x)=2^2x

Enligt vilken regel kan jag göra det?

f(x)=2^2x kan jag derivera utan problem men förstår inte varför jag kan skriva om det så.
Citera
2017-04-02, 16:16
  #87131
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oturmedallt
http://imgur.com/a/lBygg

Undrar hur man ska komma fram till lösningen som är: c/1+tan φ
Jag ritar upp den likbenta triangeln, sätter ut vinklarna 45,45 o 90 i C, och skriver sedan ut alla längder såsom c/sqrt2, men jag fattar inte hur man ska göra för att få fram svaret; tack!

Man har att ∠ACP = π/2 - φ och ∠APC = π/4 + φ. Nu ger sinussatsen att

|AP| = |AC|sin(π/2 - φ)/sin(π/4 + φ) = c*cos(φ)/(√(2)sin(π/4 + φ)) = c*cos(φ)/(cosφ + sinφ) = c/((cos(φ) + sin(φ))/cosφ) = c/(1 + tanφ).
Citera
2017-04-02, 16:21
  #87132
Medlem
Funktionen f(x) = ax⁴/3 + bx³/3 - a²/3 har ett lokalt minimum i punkten (1, -10/3). Bestäm konstanterna a och b.

Jag deriverar och får:

f'(x) = 4ax³ + bx² - 2a/3

Vi vet att f'(1) = -10/3 (löser ut ett uttryck för a)

Vi vet att f''(1) = 0 (Stoppar in uttrycket för a här).

Får fel, men tror det beror på slarv. Är själva principen rätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback