Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 15:46
  #85081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag tror att tanken är att de 3 personer som gått på alla föreläsningar är inkluderade i antalen som gått på två föreläsningar. Du ska i så fall subtrahera 3 från 7, 8 respektive 4 för att få ut antalen som specifikt gått på bara två föreläsningar.


Jag tror facit är fel. Kan man inte alltid utgå ifrån de som "går på alla" och bygga Venndiagrammet utifrån det?
Citera
2017-01-22, 17:38
  #85082
Medlem
Har två säkert väldigt simpla uppgifter från Ma3b som jag fastnat med. Inte pluggat matte på några år... Hjälp skulle uppskattas!

Förenkla så mycket som möjligt:
A) x^2+8x+16 / 2x+8

B) 1/4 - 4/2x +3/x ( <- Det är tre bråktal..)
Citera
2017-01-22, 17:42
  #85083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är det rätt att "lösa som en ekvation" vid sidan om ≡-tecknet? Exempel:

4*62 - 5x ≡ 2 (mod 3)
4*62 = 248
248 = 82*3 + 2 dvs. 248 ≡ 2 (mod 3)
2 - 5x ≡ 2 (mod 3)
Subtraherar med -2 i båda led.
-5x ≡ 0 (mod 3)
x är alltså 0.


Någon som har en tanke?
Citera
2017-01-22, 18:02
  #85084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det är nog bättre om du studerar derivatan.


Hur menar du då?
Citera
2017-01-22, 19:37
  #85085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuSalentinu
Är inte säker, men är inte mängden linjen y=x när 0 < x < 1, eftersom endast då ligger linjen ovanför kurvan y = x^2. Då blir hela mängden av linjen randpunkter, och den innehåller inga inre punkter, ty definitionen av inre punkter är "a point P is an interior point of a set S if it belongs to S but not to the boundary of S".

Ja, exakt det med randpunkter var det jag skrev men var nog otydlig isåfall Aha! Då förstår jag det där med inre punkter, tack för hjälpen!
Citera
2017-01-22, 19:54
  #85086
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaestro
Tusen tack! Så om jag förstått det rätt så för 0<y-x^2 och y=x är randpunkterna alla punkter på y=x i begränsningsområdet och inre punkter är alla punkter mellan kurvan och linjen?

Och för 0≤y^2-x och x^2+y^2<1 är randpunkterna alla punkter på kurvan y^2-x i begränsningsområdet och inre punkter är alla punkter i begränsningsområdet asså punkterna mellan cirkeln och kurvan?

Även y - x² = 0 (dvs y = x²) utgör rand till den första. Randen ingår inte i området eftersom villkoret är 0 < y - x², men man definierar ändå randen som den gränsen.

Motsvarande på den andra så är y² - x = 0 (dvs x = y²) del av randen. Eftersom man har ≤ där så ingår alltså randen i området i det fallet.
Citera
2017-01-22, 19:56
  #85087
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag tror facit är fel. Kan man inte alltid utgå ifrån de som "går på alla" och bygga Venndiagrammet utifrån det?

Det beror på hur uppgiften är tänkt att tolkas. Det står ju exempelvis inte att de som gick på en viss föreläsning gick endast på den föreläsningen, så jag tror att tanken är att det är alla som går på den föreläsningen oavsett om de sedan går på noll, en eller båda de andra också.
Citera
2017-01-22, 20:27
  #85088
Medlem
Skulle behöva hjälp med att lösa den här:

Mängden av ett radioaktivt material halveras på en viss tid, halveringstiden, vilket kan beskrivas med ekvationen M=M0^2^-t/T, där M är mängden material, t är tiden som har gått, T är halveringstiden och M0 är värdet av M då t=0.

a) Vad är halveringstiden om det finns 25% kvar efter tio år?

b) Hur lång tid tar det för 90% av materialet att försvinna, om halveringstiden är ett år (avrunda till tiondeldels år)


t=10 men hur ska man ange M och M0 när man inte har en ursprunglig mängd? Jag förstår att det har någonting med göra att 75% har försvunnit, men hur ställer man upp det?
Tack!
Citera
2017-01-22, 20:37
  #85089
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aj25
Skulle behöva hjälp med att lösa den här:

Mängden av ett radioaktivt material halveras på en viss tid, halveringstiden, vilket kan beskrivas med ekvationen M=M0^2^-t/T, där M är mängden material, t är tiden som har gått, T är halveringstiden och M0 är värdet av M då t=0.

a) Vad är halveringstiden om det finns 25% kvar efter tio år?

b) Hur lång tid tar det för 90% av materialet att försvinna, om halveringstiden är ett år (avrunda till tiondeldels år)


t=10 men hur ska man ange M och M0 när man inte har en ursprunglig mängd? Jag förstår att det har någonting med göra att 75% har försvunnit, men hur ställer man upp det?
Tack!

a) Sätt in M = M0/4 och t = 10 år i sambandet M = M0 · 2^(-t/T).
Lös ut T.
Citera
2017-01-22, 20:41
  #85090
Medlem
Hej har stött på ett litet problem, ingen aning om jag har fått en jävla brain freeze eller om jag är trög men men....

Frågan: Skriv på gemensamt bråksträck med så liten nämnare som möjligt

2/3x - 5/2x-2 + 7/5x²-5x
Citera
2017-01-22, 21:04
  #85091
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indivduelltarbete
Hej har stött på ett litet problem, ingen aning om jag har fått en jävla brain freeze eller om jag är trög men men....

Frågan: Skriv på gemensamt bråksträck med så liten nämnare som möjligt

2/3x - 5/2x-2 + 7/5x²-5x

Börja med att faktorisera de befintliga nämnarna. Minsta gemensamma nämnare är sedan en nämnare som innehåller alla de faktorer som de befintliga nämnarna innehåller.

Jag misstänker att det egentligen ska vara (2x-2) som är nämnare i andra termen och (5x²-5x) som är nämnare i tredje termen? Du bör omsluta med parenteser för att förtydliga hur mycket som utgör respektive nämnare.
Citera
2017-01-22, 21:10
  #85092
Medlem
Shawn92s avatar
Hallå!

Har lite svårt att beräkna gradienten för ett par uppgifter som har med LP att göra:

f(x) = -0,4x_1 - 0,5x_2

eller ex. denna f(x)=x_1 + 2x_2

Jag tänker mig att den första borde bli 0,4 , 0,5 eller tänker jag fel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback