2016-02-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Jag svara med en fråga: Om du tar ett klot och en kub, så att båda har samma mantelarea. Har de då samma volym?
Nej, men det verkar gälla i vissa fall. Jobbar nu med flervariabelsanalys och jag har enhetssfären och ett plan z=3/4 som skär sfären och den övre delen liknar den lampa. I detta fall får jag att förhållandet mellan arean av lampan och arean av hela sfären är samma som förhållandet mellan volymen av lampan och volymen av sfären.
Citera
2016-02-26, 16:58
Medlem
Citat:
Jag svara med en fråga: Om du tar ett klot och en kub, så att båda har samma mantelarea. Har de då samma volym?

Nej. En sfär är det som med minst mantelyta innehar mest volym.

Se länk

https://en.wikipedia.org/wiki/Surfac...o-volume_ratio

hoppas detta var till hjälp
Citera
2016-02-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Nej, men det verkar gälla i vissa fall. Jobbar nu med flervariabelsanalys och jag har enhetssfären och ett plan z=3/4 som skär sfären och den övre delen liknar den lampa. I detta fall får jag att förhållandet mellan arean av lampan och arean av hela sfären är samma som förhållandet mellan volymen av lampan och volymen av sfären.
Det verkar som om din fråga missförstås. Som jag tolkar det menar du att frågan är om det generellt gäller att om vi tecknar volymen av två kroppar som V1 och V2 och deras mantelareor som A1 och A2 så gäller att V1/V2=A1/A2?
Är det vad du är ute efter?
Senast redigerad av Linara 2016-02-26 kl. 17:40.
Citera
2016-02-26, 17:45
Medlem
inneskos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Det verkar som om din fråga missförstås. Som jag tolkar det menar du att frågan är om det generellt gäller att om vi tecknar volymen av två kroppar som V1 och V2 och deras mantelareor som A1 och A2 så gäller att V1/V2=A1/A2?
Är det vad du är ute efter?

Eftersom det inte gäller för ett klot och en kub så är svaret alltså nej, det gäller inte generellt.
Citera
2016-02-26, 17:51
Medlem
Citat:
Eftersom det inte gäller för ett klot och en kub så är svaret alltså nej, det gäller inte generellt.
Vilket också är lätt att visa och rekommenderas för uppgiftspostaren (Voun) som övning i hur man själv kan testa sina ideer genom att leta efter enkla motexempel
Citera
2016-02-26, 18:08
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Jag har talet: 12*(-2)-4*(-3)/4*(-3)
Har kollat hur man räknar ut här: http://www.cymath.com/answer.php?q=1...4*(-3)%2F4*(-3)
Jag förstår alla stegen utom 2:an. Det jag inte förstår är varför man tar bort minustecknet framför dom båda 3: orna och varför man flyttar upp -3 från nämnaren till täljaren? Skulle vara tacksam om nån kunde förklara det lite pedagogiskt.
Senast redigerad av AutumnInNewYork 2016-02-26 kl. 18:15.
Citera
2016-02-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Vilket också är lätt att visa och rekommenderas för uppgiftspostaren (Voun) som övning i hur man själv kan testa sina ideer genom att leta efter enkla motexempel
Jag inser nu att det inte gäller generellt. Behöver nu hjälp med denna uppgift:

En strömmande substans har strömtätheten F = (x,y,z)/sqrt(x^2+y^2+z^2). Låt A vara en sluten yta orienterad med utåtriktad normal. Välj A så att maximal mängd substans per tidsenhet passerar genom A.

Det jag gör är att ta fram div F och sätter r = sqrt(x^2+y^2+z^2) och ställer därefter upp en teckentabell där jag får att div F endast är positiv för r mellan 0 och sqrt3 alltså tänker jag att A borde vara sfären x^2+y^2+z^2 = 3 men facit säger x^2+y^2+z^2 = 9. Kan det vara så att facits svar är fel? Som en siduppgift tänkte jag också undersöka när div F är som störst eller minst dvs då det sker som mest produktion eller konsumtion av substansen. Kan man då derivera div F map r och undersöka när derivatan är 0?
Citera
2016-02-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Jag har talet: 12*(-2)-4*(-3)/4*(-3)
Har kollat hur man räknar ut här: http://www.cymath.com/answer.php?q=1...4*(-3)%2F4*(-3)
Jag förstår alla stegen utom 2:an. Det jag inte förstår är varför man tar bort minustecknet framför dom båda 3: orna och varför man flyttar upp -3 från nämnaren till täljaren? Skulle vara tacksam om nån kunde förklara det lite pedagogiskt.

12·(-2) - 4·((-3)/4)·(-3)

12·(-2) = -24

-4·(-3/4)·(-3) = -4·((-3)·(-3)/(4)) = -4·(9/4) = -36/4 = -9

-24-9 = -33

Finns givetvis smidigare sätt (t.ex. att stryka 4) men jag försökte göra det så pedagogiskt som möjligt.

12·(-2) - 4·((-3)/4)·(-3)

-24 - ((-3)·(-3)) = -24 - 9 = -33.
Senast redigerad av doievenlift 2016-02-26 kl. 18:50.
Citera
2016-02-26, 18:50
Medlem
Sista utväg för tillverkningsfråga

"En cylinderformad skalle med diametern 20 mm skall stuksmidas på en bult. Vilken är den
maximala höjd hos bultskallen som kan uppnås om ämnesdiametern är 10 mm."

Det jag har att gå på just nu är en powerpoint som inte säger så mycket mer än att

- Tumregel: Överhänget = 3 x ämnesdiametern
- volymkonstans
vet inte om det ska användas i beräkningen. Hoppas att det finns någon smed där ute!
Citera
2016-02-26, 18:53
Medlem
Hur läser man detta? (från ma1c, alltså inga logaritmer)

Bestäm x så att 2^x = 4*2^1000
Citera
2016-02-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Hur läser man detta? (från ma1c, alltså inga logaritmer)

Bestäm x så att 2^x = 4*2^1000

2^x = 4 * 2^1000 = [skriv om 4 som 2^2] = 2^2 * 2^1000 = 2^1002

Tar bort stegen för att förtydliga

2^x = 2^1002

Lös ut x
Citera
2016-02-26, 19:02
Medlem
Citat:
Jag inser nu att det inte gäller generellt. Behöver nu hjälp med denna uppgift:

En strömmande substans har strömtätheten F = (x,y,z)/sqrt(x^2+y^2+z^2). Låt A vara en sluten yta orienterad med utåtriktad normal. Välj A så att maximal mängd substans per tidsenhet passerar genom A.

Det jag gör är att ta fram div F och sätter r = sqrt(x^2+y^2+z^2) och ställer därefter upp en teckentabell där jag får att div F endast är positiv för r mellan 0 och sqrt3 alltså tänker jag att A borde vara sfären x^2+y^2+z^2 = 3 men facit säger x^2+y^2+z^2 = 9. Kan det vara så att facits svar är fel? Som en siduppgift tänkte jag också undersöka när div F är som störst eller minst dvs då det sker som mest produktion eller konsumtion av substansen. Kan man då derivera div F map r och undersöka när derivatan är 0?

Såg att jag räknat fel. Metoden var rätt i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in