Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-26, 09:08
Medlem
starke_adolfs avatar
Hur löser man en ekvation x²+px+q= sin(x) exakt? Numeriskt går det väl, men algebraiskt? Det enda sättet jag kan komma på är en approximativ lösning genom att taylorutveckla sin(x) fram till andra ordningens termer.
Citera
2015-06-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Ser inte riktigt vad problemet är... Precis som du skriver så kan du till slut jämföra de två nämnarna med varandra och man kommer då fram till ditt svar. För att kunna jämföra dessa behöver vi känna till olikheten mellan det aritmetiska och harmoniska medelvärdet. Den ser ut så här
((x+y)/2)² ≥ xy
eller
(x+y)/2 ≥ √xy, för x = |x|, y = |y|.
(Det aritmetiska medelvärdet är (x+y)/2, det geometriska medelvärdet är √xy)

Om vi bara använder detta rakt av på dina nämnare får vi omedelbart att
((v_1+v_2)/2)² ≥ v_2·v_1 (1. ≥ 2.)
vilket leder till att bil 1 tar minst tid på sig, precis som du skrev.

-----------------------------------------
Vi kan härleda olikheten så här:
0 ≤ (x-y)² = x² - 2xy + y² = x² + 2xy + y² - 4xy = (x+y)² - 4xy
⇒ 4xy ≤ (x+y)² ⇒ xy ≤ ((x+y)/2)²

Jag fattar inte hur man har kommit fram till olikheten mellan harmoniskt och aritmetiskt medelvärde. Alltså (x+y)/2 ≥ 2/(1/a + 1/b). Vart har vi 2/(1/a + 1/b)?
Citera
2015-06-26, 12:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Hur löser man en ekvation x²+px+q= sin(x) exakt? Numeriskt går det väl, men algebraiskt? Det enda sättet jag kan komma på är en approximativ lösning genom att taylorutveckla sin(x) fram till andra ordningens termer.

Går inte i allmänhet. Rita först upp f(x)=x²+px+q-sin(x) och kolla om den öht har något nollställe. (Det har den inte t ex om q-(p/2)²>1.) Om den har det, använd de ungefärliga avlästa lösningarna som startvärden i Newton-Raphson.
Citera
2015-06-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritta
Jag fattar inte hur man har kommit fram till olikheten mellan harmoniskt och aritmetiskt medelvärde. Alltså (x+y)/2 ≥ 2/(1/a + 1/b). Vart har vi 2/(1/a + 1/b)?

Jag tror du behöver omformulera din fråga, du har fyra okända variabler i din olikhet.
Citera
2015-06-26, 12:38
Medlem
edit

"Lös ekvationen x⁴ - 20x² + 19 = 0. Börja med att sätta x² = t."

Jag vet att x² = t och skriver om ekvationen m.h.a den "konventionen";

t² - 20t + 19 = 0

PQ ger mig;

t = (20/2) ± √((20/2)² - 19

Hur kommer man fram till alla fyra lösningar?
Senast redigerad av Stagflation 2015-06-26 kl. 12:40. Anledning: edit
Citera
2015-06-26, 12:40
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:

Likt föregående postare undrar jag: Vad är a, b, x och y?

Alltså, för att kunna lösa uppgiften måste du använda dig av olikheten mellan aritmetiskt och geometriskt medelvärde.

Varför? Jo För att de två uttrycken du får fram att du vill jämföra är
1. ((v_1+v_2)/2)² = a_m²
2. v_2·v_1 = g_m²
där a_m är det aritmetiska medelvärdet och g_m är det geometriska medelvärdet.
Definitionen av dessa medelvärden är ju nämligen (för medelvärdet av två tal, v_1 och v_2)
a_m ≡ (v_1+v_2)/2
g_m ≡ √(v_2·v_1)

Så nu när du måste använda dig av olikheten kan du göra på två sätt. Antingen kan du kolla upp vad olikheten är och nöja dig med att endast använda den. Eller så kan du härleda olikheten och därefter använda den.

För härledningen kan jag ta och referera dig till mitt föregående inlägg.
Citat:
Vi kan härleda olikheten så här:
0 ≤ (x-y)² = x² - 2xy + y² = x² + 2xy + y² - 4xy = (x+y)² - 4xy
⇒ 4xy ≤ (x+y)² ⇒ xy ≤ ((x+y)/2)²
I övrigt kan du googla eller rentav använda dig av Wikipedia

Om du har någon fråga så rekommenderar jag starkt att ställa den så att folk kan förstå vad det är du undrar över...
Citera
2015-06-26, 12:44
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
"Lös ekvationen x⁴ - 20x² + 19 = 0. Börja med att sätta x² = t."

Jag vet att x² = t och skriver om ekvationen m.h.a den "konventionen";

t² - 20t + 19 = 0

PQ ger mig;

t = (20/2) ± √((20/2)² - 19

Vad gör jag fel?

Felet du gör är att inte fortsätta..
t = (20/2) ± √((20/2)² - 19 )
= 10 ± √(100 - 19)
= 10 ± √81
= 10 ± 9

t_1 = 19
t_2 = 1

Men det är ju inte t du är ute efter, utan x. Så, kan du härifrån själv klura ut vad x kan vara?
Citera
2015-06-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaganG0D
Jag tror du behöver omformulera din fråga, du har fyra okända variabler i din olikhet.

Citat:
Om du har någon fråga så rekommenderar jag starkt att ställa den så att folk kan förstå vad det är du undrar över...

Förlåt, det blev fel. Menar såklart (a+b)/2 ≥ 2/(1/a + 1/b) (skrev t.o.m olikheten mellan aritmetiskt och harmoniskt medelvärde). Det jag undrar är alltså hur jag kommit fram till denna olikhet när jag har kommit fram till att ((a+b)/2)^2 ≥ a*b. Enligt mitt häfte har jag nämligen gjort det när jag löst grundproblemet (vilken bil som kommer fram först), vilket jag gjort när jag kommit fram till att ((a+b)/2)^2 ≥ a*b.

Citat:
Alltså, för att kunna lösa uppgiften måste du använda dig av olikheten mellan aritmetiskt och geometriskt medelvärde.

Du skriver att jag måste använda mig av olikheten och kan göra det på två sätt. Vilket sätt gör jag på när jag visar att ((a+b)/2)^2 - a*b ≥ 0?
Senast redigerad av kritta 2015-06-26 kl. 14:03.
Citera
2015-06-26, 15:48
Medlem
Citat:
Felet du gör är att inte fortsätta..
t = (20/2) ± √((20/2)² - 19 )
= 10 ± √(100 - 19)
= 10 ± √81
= 10 ± 9

t_1 = 19
t_2 = 1

Men det är ju inte t du är ute efter, utan x. Så, kan du härifrån själv klura ut vad x kan vara?

Nej, förstår inte riktigt..
Citera
2015-06-26, 16:14
Medlem
Ammar ska lägga klinker kring sin 4*8 meter stora pool. Han har 58m^2 klinker och klinkergången ska vara lika bred överallt. Beräkna bredden på klinkergången om allt klinker går åt.

Jag kan inte visualisera den här uppgiften, vad är det egentligen han försöker göra? Hur löser jag den?
Citera
2015-06-26, 16:14
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Förlåt, det blev fel. Menar såklart (a+b)/2 ≥ 2/(1/a + 1/b) (skrev t.o.m olikheten mellan aritmetiskt och harmoniskt medelvärde). Det jag undrar är alltså hur jag kommit fram till denna olikhet när jag har kommit fram till att ((a+b)/2)^2 ≥ a*b. Enligt mitt häfte har jag nämligen gjort det när jag löst grundproblemet (vilken bil som kommer fram först), vilket jag gjort när jag kommit fram till att ((a+b)/2)^2 ≥ a*b.

Om du kommit fram till att det gäller att

((a+b)/2)^2 ≥ ab

då sätter du a = 1/x och b = 1/y så får du olikheten

((1/x + 1/y)/2)^2 ≥ 1/(xy) ⇒ xy ≥ (2/(1/x + 1/y))^2

Eftersom du vet att ((x + y)/2)^2 ≥ xy så följer alltså att

((x + y)/2)^2 ≥ (2/(1/x + 1/y))^2 ⇒ (x + y)/2 ≥ 2/(1/x + 1/y)
Citera
2015-06-26, 16:31
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Nej, förstår inte riktigt..

Men du har ju att
t = x²
och vi har kommit fram till att t = 19, 1.

Så x är....?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in