Citat:
Ursprungligen postat av
Red-Eagle
Partialbråksuppdelning
Fattar inte hur man får göra/ska göra en partialbråksuppdelning med nämnaren. Har läst i boken och kollat in/gjort uppgifter men det hela känns extremt godtyckligt(antagligen för att jag missat något) när man ska göra en ansats. Det jag fattar är att täljaren ska ansättas som en grad mindre än nämnaren.
Men jag har ingen aning om hur man ska skriva om nämnaren.
T.ex. 4/((x+3)^2)(x+1) = 4/((x^2) + 6x + 9)(x + 1)
(Ax + B)/((x^2) + 6x + 9) + C/(X + 1)
Detta är tydligen rätt ansats, men vrf kan jag inte skriva nämnaren som (A/(x+3)) + (B/(x+3)) + (C/(x+1)). Vet hur jag räknar ut värden för bokstäverna och applicerar på motsvarande konstanter, x-termer eller x^2-termer.
Det är ansatsen med nämnaren som är mitt problem, har ingen aning om vad jag ska rätta mig efter. Vad finns det för regler?
Anledningen till att det inte fungerar med ansatsen (A/(x+3)) + (B/(x+3)) + (C/(x+1)) är att termerna (A/(x+3)) och (B/(x+3)) är desamma, så det skulle inte gå att få ut separata värden på A och B, utan snarare skulle det lett till något värde på A+B om det inte varit för att ((A+B)/(x+3)) + (C/(x+1)) inte matchar 4/((x+3)²)(x+1).
Om du antar att du har K/[((x+a)^s)((x+b)^t)((x+c)^u)] så är rätt ansats helt enkelt K1/((x+a)^s) + K2/((x+b)^t) + K3/((x+c)^u), dvs du behöver återanvända exponenten som varje faktor i nämnaren i det ursprungliga uttrycket har.