Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-01, 19:59
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muzukashii
Vilket tal är x om 1g x = 1g 5 + 1g 15
Exakt samma fråga, med exakt samma felstavning av "lg" dök upp för ett par dagar sedan och fick svar. Sök reda på den.
Citera
2014-06-01, 20:13
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Antar att du menar lg (gement L) och inte 1g.

Logaritmlagarna ger oss att lg(xy) = lg(x) + lg(y)

Således blir HL i din ekvation enligt ovan lg(5*15)=lg75

Du har nu lg(x)=lg(75)

x=75

Citat:
Ursprungligen postat av Muzukashii
Vilket tal är x om 1g x = 1g 5 + 1g 15

Du ställde samma fråga för någon dag och fick då ovanstående svar av mig. Om du ställer en fråga, kolla gärna om du fått svar innan du postar samma fråga igen.
Citera
2014-06-02, 11:20
Medlem
Petrozavodsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Vilken matematikkurs kommer de frågorna ifrån?

Jag tror att det kommer från 3c eller 4, boken de kommer ifrån tror jag är typ matematik 5000.
Citera
2014-06-02, 13:29
Medlem
Petrozavodsks avatar
Hur löser jag följande uppgift? Vet inte ens hur jag ska börja uträkningen: http://s30.postimg.org/n1ezg7jlt/Fr_ga.jpg
Citera
2014-06-02, 13:32
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrozavodsk
Hur löser jag följande uppgift? Vet inte ens hur jag ska börja uträkningen: http://s30.postimg.org/n1ezg7jlt/Fr_ga.jpg
Du vet att derivatan i x=0 är 3, och att 2=Ce^(0).
Citera
2014-06-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theorem
Vill beräkna arean av den del av randen till A: {(x,y,z): x^2 + y^2 = 1} som ligger på z = 4-x^2-y^2 men jag vet inte hur jag ska parametrisera ytan. Cylindriska koordinater?
Jag förstår inte vilken yta som du ska beräkna arean av. Du har dels en cylinder, dels en paraboloid. Skärningen mellan dessa är cirkeln { (x,y,z) : x^2 + y^2 = 1, z = 3 }. Att beräkna arean av den är trivialt, men jag antar att det är något annat område som avses.
Citera
2014-06-02, 15:03
Medlem
PeanutButterJellys avatar
ma1c ekvationen som en matematisk modell:

I en triangel ABC med omkretsen 28 cm är AB 2 cm kortare än BC. AC är dubbelt så lång som AB. Bestäm längden av triangelns sidor.

Sitter fast helt. Snälla hjälp!
Citera
2014-06-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
ma1c ekvationen som en matematisk modell:

I en triangel ABC med omkretsen 28 cm är AB 2 cm kortare än BC. AC är dubbelt så lång som AB. Bestäm längden av triangelns sidor.

Sitter fast helt. Snälla hjälp!
Du kan ställa upp ett ekvationssystem med 3 ekvationer.
Citera
2014-06-02, 17:18
Medlem
Det området som begränsas av de positiva koordinataxlarna och kurvan Y = rotenur(9-2x^2) får rotera kring y-axeln. Bestäm rotationskroppens volym med skivmetoden.

Ska jag sätta den funktionen lika med 0 och lösa ut integrationsgränserna eller ska jag ta den primitiva funktionen på det och sätta lika med 0 och lösa ut?

Tacksam för hjälp.
Citera
2014-06-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowie
Det området som begränsas av de positiva koordinataxlarna och kurvan Y = rotenur(9-2x^2) får rotera kring y-axeln. Bestäm rotationskroppens volym med skivmetoden.

Ska jag sätta den funktionen lika med 0 och lösa ut integrationsgränserna eller ska jag ta den primitiva funktionen på det och sätta lika med 0 och lösa ut?

Tacksam för hjälp.
Skivintegrering betyder att man beräknar arean av en skiva som funktion av y och sedan integrerar i y-led.

Man måste då veta dels vad skivans area är, och dels mellan vilka värden på y man ska integrera.
Citera
2014-06-02, 17:44
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Skivintegrering betyder att man beräknar arean av en skiva som funktion av y och sedan integrerar i y-led.

Man måste då veta dels vad skivans area är, och dels mellan vilka värden på y man ska integrera.
Tack!

En buss har 52 passagerare ombord vid avgång. På första hållplatsen går x passagerare av och 4 stycken kliver på. Vid nästa hållplats går en tredjedel av och 3 går på. Då finns det kvar 25 passagerare på bussen. Hur många gick av vid den första hållplatsen?

Jag kan inte få fram svaret på denna uppgift.. Facit 23st

Har testat att ställa upp alla möjliga ekvationer men inget blir rätt. Helt sjukt..
Citera
2014-06-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Tack!

En buss har 52 passagerare ombord vid avgång. På första hållplatsen går x passagerare av och 4 stycken kliver på. Vid nästa hållplats går en tredjedel av och 3 går på. Då finns det kvar 25 passagerare på bussen. Hur många gick av vid den första hållplatsen?

Jag kan inte få fram svaret på denna uppgift.. Facit 23st

Har testat att ställa upp alla möjliga ekvationer men inget blir rätt. Helt sjukt..
Efter den första hållplatsen finns 52-x+4=56-x passagerare. Hur många passagerare finns kvar efter nästa station?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in