Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-12, 16:38
  #13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VdGG
Risken är ju överhängande att det är sant, ingen frisk person skulle kunna göra nåt sånt här. Man skulle ju förgås av dåligt samvete, men det verkar han ju inte ha nåt.
Symtomen total brist på empati och duktig på att manipulera folk brukar ju kunna tyda på en diagnos...
Jag har frågat mitt ex om han har stött på henne tidigare och blivit nobbad men hon kan inte påminna sej att hon någonsin ens träffat honom.
Bifogar en länk till när jag försökte träffa min bror med ett äldre par med som vittnen för att han inte skulle kunna hitta på några nya falska anklagelser, men han gömde sej inne eller "var ute och åkte motorcykel och ville inte åka hem", trots att hans kärring skulle ha pratat med honom på telefon men av någon anledning så var han för feg för att träffa mej. Om jag nu var en "farlig kriminell knarkare" hur kunde han lämna sin kärring ensam med mej? Han är så feg att han lät sin kärring stå upp för hans lögner.
http://www.youtube.com/watch?v=rIpazmtv2hY
Och hon jobbar på försäkringskassan i Falun och ska bedöma andras sjukdomar...
Hade samtalet pågått länge innan det klippet som du spelar upp?

Jag slås av att du låter väldigt lugn och saklig och K**** är väldigt upprörd - näst intill lite hysterisk, samt att hon faktiskt säger att detta har inte bara drabbat dig - utan uppenbarligen känner hon sig själv drabbad i detta.

En vågad gissning är nog att hon själv uppfattat att det inte står riktigt rätt till med din bror - och att hon faktiskt är pressad men lojal (som maka/make sluter man ju oftast upp lojalt).

Du kommer inte komma någonstans med att försöka pressa henne tror jag, hon lever redan under press - men jag hör inte att hon försvarar din bror i det klippet - hon ber bara om få slippa vara i mitten.

Kan du inte själv genom en web-sida eller dylikt ge din sida av saken, där du lägger ut den dokumentation som du har - och där du sakligt stolpar upp vad som hänt - en sida som du tar bort om din bror sätter sig vid förhandlingsbordet och hjälper till att ordna upp den situation som han har ställt till med.

För jag anar att du egentligen inte vill vara fiende med din bror - du vill ha upprättelse, en förklaring och du vill att att C****** skall kunna leva kvar i byn på sin gård, om jag förstått dig rätt. Eller?
Citera
2010-09-12, 17:34
  #14
Medlem
flohult1s avatar
Vilken mardröm...Man har svårt att tänka sig att drabbas av något liknande, alltså omfattningen av svartmålningen. Har du på något vis tagit kontakt med någon i ledande, eller någon form av högre ställning, som din bror snackat ner dig inför? Det borde ju vara rimligt att ta kontakt, skulle gjorts omedelbart egentligen, så här femton månader senare är det nog inte lätt. Hur som helst, ta kontakt och berätta vem du är och ditt ärende är att du vill göra dem uppmärksamma på att din bror genomgår en svår personlig kris och har i och med denna kris utsatt flera människor i sin närhet för helt oförklarliga och beskyllningar som inte stämmer alls överens med sanningen.

Jag har svårt att se att samtliga bara sväljer det din bror ljuger om utan att vara ifrågasättande, oerhört tvivelaktigt faktiskt. Tyvärr har du väl ansett att du inte haft något annat val, men annars tyder ditt sätt att agera mer på att alla lögner stämmer. Menar alltså med detta att du spelar din bror rakt i händerna genom att fly, missförstå mig rätt. Att det skulle vara svårt att komma vidare i ett förtalsärende verkar också tvivelaktigt med tanke på hur mkt du säger dig ha förlorat på vägen.

Har du verkligen inga kontakter alls som du i egenskap av företagare hade mkt kontakt med tidigare? Det måste rimligtvis vara NÅGON som helt står på din sida i denna oerhört bedrövliga historia. Hoppas att det leder till att allt kommer fram till en åklagare som inte bara ignorerar de uppgifter som faktiskt skulle framgå i en förundersökning, och att det således leder till stämning. Då är det faktiskt din bror som MÅSTE bevisa underlag för sina påståenden om dina förehavanden etc etc. I ett sådant läge är det inte du som måste bevisa något och det skulle sannerligen underlätta.

Å andra sidan, om INGEN idag finns på orten som tror på DIG- är det högst tveksamt om att du skulle gynnas av en stämning ÄVEN om det skulle utfalla till din fördel. Hade det inte gått så lång tid skulle jag iallafall ha kontaktat alla som brodern svartmålat dig inför och förklarat att han är under svår kris med paranoida inslag som innebär att han bland annat ser och hör saker som i själva verket inte existerar. Jag skulle även, för att understryka det sjukliga beteendet samt rädda mitt eget skinn, i luddiga ordalag påstå att brodern även avslöjat saker om den du kontaktat som absolut inte skulle gynna dennes företag eller företagsklimat i övrigt om det kom ut till en vidare krets. Men eftersom du inser att brodern är sjuklig vill du naturligtvis inte med mer ordalag föra vidare vad han egentligen sagt, då det inte är gynnsamt för någon.


En sannerligen svår situation och jag beklagar verkligen att du valt att avvika- även om jag på alla sätt kan förstå det.
Citera
2010-09-12, 17:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hade samtalet pågått länge innan det klippet som du spelar upp?

Bara en kort stund, där hon säger att min bror är ute och åker motorcykel och att hon talat med min bror i telefon, men han vill inte komma hem för att möta mej men att han går med på att träffa mej inför bankgubben, något som han sedan vägrade iaf.
En offentlig ursäkt i lokaltidningen skulle vara det bästa.
Citera
2010-09-12, 18:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flohult1
Vilken mardröm...Man har svårt att tänka sig att drabbas av något liknande, alltså omfattningen av svartmålningen. Har du på något vis tagit kontakt med någon i ledande, eller någon form av högre ställning, som din bror snackat ner dig inför? Det borde ju vara rimligt att ta kontakt, skulle gjorts omedelbart egentligen, så här femton månader senare är det nog inte lätt. Hur som helst, ta kontakt och berätta vem du är och ditt ärende är att du vill göra dem uppmärksamma på att din bror genomgår en svår personlig kris och har i och med denna kris utsatt flera människor i sin närhet för helt oförklarliga och beskyllningar som inte stämmer alls överens med sanningen.

Jag har svårt att se att samtliga bara sväljer det din bror ljuger om utan att vara ifrågasättande, oerhört tvivelaktigt faktiskt. Tyvärr har du väl ansett att du inte haft något annat val, men annars tyder ditt sätt att agera mer på att alla lögner stämmer. Menar alltså med detta att du spelar din bror rakt i händerna genom att fly, missförstå mig rätt. Att det skulle vara svårt att komma vidare i ett förtalsärende verkar också tvivelaktigt med tanke på hur mkt du säger dig ha förlorat på vägen.

Jag hoppas varje morgon jag vaknar att det bara varit en mardröm, det hela är så sjuk att man inte tror det är sant. Man sprider inte ut såna saker om sin egen bror, även om det så skulle vara så att jag skulle ha tagit droger så sprider man väl som bror inte ut det till allt och alla. Tycker att folk borde ha genomskådat det men när ens egen bror säger det så blir det ju en bekräftad sanning.
Jag lät honom hållas i 14 månader men när han fortfarande då aktivt spred lögnerna fick jag nog och kontaktade polisen i Avesta, som verkligen försöker hjälpa mej, och besökte gamla bekanta för att visa upp mej och dokument, bl a frivilligt drog test som jag låtit göra för att rentvå mej. Men då kände han sej trängd och lögnerna har tilltagit och han anklagar till och med mitt ex för att handla med droger och att polisen har gjort tillslag hos henne och hittat droger där men att hon har såna kontakter inom polisen så att hon klarat sej. Folk verkar vara så dumma att dom tror att det skulle gå att ha såna kontakter i polisen i Avesta.
De jag har sökt upp och berättat för har alla sagt att de inte trott ett dugg på ryktena, men ändå har alla hört det och bara backar undan. Det är ju inte de ondas ondska som är värst utan de godas tystnad.
Citera
2010-09-12, 18:51
  #17
Medlem
Josef Fritzls avatar
Även om du anser att fysiska sår läker, spöa på honom rejält.
Ingen idiot har rätt att sitta och göra sådär mot sin egna familjemedlem som dessutom är helt oskyldig till anklagelserna.
Citera
2010-09-12, 18:53
  #18
Medlem
Jag har, efter att ha träffat folk, fått hot om att jag ska "tystas" pga att jag berättat om historien. Och
min bror sprider nu ut att jag skulle ha hotat en gammal kompis och hans 6-åriga dotter, när allt jag gjort mot honom var att skicka sms där jag bad honom att stå upp för en vän som alltid ställt upp för honom i vått och torrt. Det är en stor nackdel när alla kompisarna man hade var gemensamma. Men jag har, tack och lov, några riktigt bra vänner som är bosatta på ändra orter numera.
Mitt ex har även fått flera nattliga påhälsningar, varav en av gångerna hade någon tagit sej in i hennes lill-stuga, där hon förvarar hästmat, och vält säckarna och vridit på en vattenkran så på morgonen var det flera cm vatten över hela golvet och tre säckar med blöt förstörd hästmat.
__________________
Senast redigerad av VdGG 2010-09-12 kl. 19:00.
Citera
2010-09-12, 19:22
  #19
Medlem
flohult1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VdGG
Jag hoppas varje morgon jag vaknar att det bara varit en mardröm, det hela är så sjuk att man inte tror det är sant. Man sprider inte ut såna saker om sin egen bror, även om det så skulle vara så att jag skulle ha tagit droger så sprider man väl som bror inte ut det till allt och alla. Tycker att folk borde ha genomskådat det men när ens egen bror säger det så blir det ju en bekräftad sanning.
Jag lät honom hållas i 14 månader men när han fortfarande då aktivt spred lögnerna fick jag nog och kontaktade polisen i Avesta, som verkligen försöker hjälpa mej, och besökte gamla bekanta för att visa upp mej och dokument, bl a frivilligt drog test som jag låtit göra för att rentvå mej. Men då kände han sej trängd och lögnerna har tilltagit och han anklagar till och med mitt ex för att handla med droger och att polisen har gjort tillslag hos henne och hittat droger där men att hon har såna kontakter inom polisen så att hon klarat sej. Folk verkar vara så dumma att dom tror att det skulle gå att ha såna kontakter i polisen i Avesta.
De jag har sökt upp och berättat för har alla sagt att de inte trott ett dugg på ryktena, men ändå har alla hört det och bara backar undan. Det är ju inte de ondas ondska som är värst utan de godas tystnad.

Oavsett det är en bror, kusin eller annan avlägsen släkting- VARFÖR i hela helvete lät du honom hållas såpass länge som 14 månader ? Det övergår mitt förstånd, det är ju helt och hållet komplett på alla vis idioti !?! Du måste vara utrustad med tålamod som ingen annan- det är ju något som är säkert. Jösses ! Din brors beteende är helt och hållet förkastligt, men fick han härja fritt såpass länge med sina lögner så är det ju sannolikt så att han näst intill själv börjar tro att det han säger faktiskt är sant ? ! Jag förstår ju att du ville motbevisa dessa lögner, men tycker det är så synnerligen tragiskt att behöva göra det och med dokument bevisa sin sak så att säga. Tyvärr kan du ju i efterhand konstatera att det var minst sagt dumdristigt att låta honom jiddra hej vilt utan hänsyn till någon sanning alls. Inte för att det förändrar något men det vore verkligen intressant att höra/se dina motiv till att han ostört fick göra ner dig och ditt liv på detta vis under så lång tid innan du beslöt dig för att det var dags att agera.
Citera
2010-09-12, 21:25
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flohult1
Oavsett det är en bror, kusin eller annan avlägsen släkting- VARFÖR i hela helvete lät du honom hållas såpass länge som 14 månader ? Det övergår mitt förstånd, det är ju helt och hållet komplett på alla vis idioti !?! Du måste vara utrustad med tålamod som ingen annan- det är ju något som är säkert. Jösses ! Din brors beteende är helt och hållet förkastligt, men fick han härja fritt såpass länge med sina lögner så är det ju sannolikt så att han näst intill själv börjar tro att det han säger faktiskt är sant ? ! Jag förstår ju att du ville motbevisa dessa lögner, men tycker det är så synnerligen tragiskt att behöva göra det och med dokument bevisa sin sak så att säga. Tyvärr kan du ju i efterhand konstatera att det var minst sagt dumdristigt att låta honom jiddra hej vilt utan hänsyn till någon sanning alls. Inte för att det förändrar något men det vore verkligen intressant att höra/se dina motiv till att han ostört fick göra ner dig och ditt liv på detta vis under så lång tid innan du beslöt dig för att det var dags att agera.
Trodde aldrig att folk skulle gå på hans snack på det viset och att han skulle sansa sej. Men i och med att jag har egen byggfirma med alla jobb på hemmaplan och full orderbok, så trodde jag att det bara var att jobba på så skulle det ge sej, tills man gick på en mina när en kund försökte utnyttja mitt naggade rykte och försökte blåsa mej på ett omfattande takjobb. Väntar fortfarande på 165000 därifrån, ska upp i tingsrätten 1 oktober om det. Efter det hoppade kunder av på löpande band och ekonomin kolapsade, så jag hade fullt upp med att skaffa jobb på annan ort, vilket jag hittade i norge, där jag kan jobba så mycket som möjligt för att försöka komma ikapp med de skulder jag hade och de nya som uppstått. Jag har under längre tid jobbat 15 tim per dag, 7dagar i veckan. Trodde allt skulle blåsa över, när jag i slutet av juni fick höra att min bror fortfarande aktivt spred sina lögner, trots att jag lämnat honom ifred. Han och min andra bror meddelade mej inte ens när vår mor dog i våras, mest för att visa att jag var så tokig att jag inte ens kom på min mors begravning men jag visste inte ens om den. Jag kommer att åtala min bror för grovt förtal via advokat, då det krävs "särskilda skäl" för att åklagare ska ta tag i det.
Citera
2010-09-12, 22:32
  #21
Avstängd
melinda2001s avatar
Frukansvärt det du råkat ut för,,och som du säger INGEN frisk människa kan hålla på att
förtala, smutskasta och ljuga om andra människor.
Det värsta är att sådana som gör på det här viset eller likvärdigt sätt är egentligen personer
med så låg självkänsla att de endast kan känna sig bättre när de trampar på andra.

Stå på dig och låt dig inte slås ner, det kommer en dag när det slår tillbaka mot den som
förtalat och smutskastat dig.
Citera
2010-09-13, 15:49
  #22
Medlem
flohult1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VdGG
Trodde aldrig att folk skulle gå på hans snack på det viset och att han skulle sansa sej. Men i och med att jag har egen byggfirma med alla jobb på hemmaplan och full orderbok, så trodde jag att det bara var att jobba på så skulle det ge sej, tills man gick på en mina när en kund försökte utnyttja mitt naggade rykte och försökte blåsa mej på ett omfattande takjobb. Väntar fortfarande på 165000 därifrån, ska upp i tingsrätten 1 oktober om det. Efter det hoppade kunder av på löpande band och ekonomin kolapsade, så jag hade fullt upp med att skaffa jobb på annan ort, vilket jag hittade i norge, där jag kan jobba så mycket som möjligt för att försöka komma ikapp med de skulder jag hade och de nya som uppstått. Jag har under längre tid jobbat 15 tim per dag, 7dagar i veckan. Trodde allt skulle blåsa över, när jag i slutet av juni fick höra att min bror fortfarande aktivt spred sina lögner, trots att jag lämnat honom ifred. Han och min andra bror meddelade mej inte ens när vår mor dog i våras, mest för att visa att jag var så tokig att jag inte ens kom på min mors begravning men jag visste inte ens om den. Jag kommer att åtala min bror för grovt förtal via advokat, då det krävs "särskilda skäl" för att åklagare ska ta tag i det.

I det här läget är det ju helt uppenbart för de flesta att åklagaren ser särskilda skäl. Det är en sak om man får sig en törn och sårad fåfänga, stolthet- vad du vill. MEN när det innebär att din yrkesheder och företag blir minst sagt skamfilat, SAMT att skulder uppstår- som en direkt följd av förtalet kan man konstatera att särskilda skäl finns. Känner verkligen med dig i denna situation- hugaligen ! Så din andra bror har också hoppat på tåget menar du? Man tappar tron på mänskligheten..
Citera
2010-09-13, 16:59
  #23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VdGG
Trodde aldrig att folk skulle gå på hans snack på det viset och att han skulle sansa sej. Men i och med att jag har egen byggfirma med alla jobb på hemmaplan och full orderbok, så trodde jag att det bara var att jobba på så skulle det ge sej, tills man gick på en mina när en kund försökte utnyttja mitt naggade rykte och försökte blåsa mej på ett omfattande takjobb. Väntar fortfarande på 165000 därifrån, ska upp i tingsrätten 1 oktober om det. Efter det hoppade kunder av på löpande band och ekonomin kolapsade, så jag hade fullt upp med att skaffa jobb på annan ort, vilket jag hittade i norge, där jag kan jobba så mycket som möjligt för att försöka komma ikapp med de skulder jag hade och de nya som uppstått. Jag har under längre tid jobbat 15 tim per dag, 7dagar i veckan. Trodde allt skulle blåsa över, när jag i slutet av juni fick höra att min bror fortfarande aktivt spred sina lögner, trots att jag lämnat honom ifred. Han och min andra bror meddelade mej inte ens när vår mor dog i våras, mest för att visa att jag var så tokig att jag inte ens kom på min mors begravning men jag visste inte ens om den. Jag kommer att åtala min bror för grovt förtal via advokat, då det krävs "särskilda skäl" för att åklagare ska ta tag i det.
Om åklagaren lägger ner din anmälan så samla ihop en skrivelse med alla konsekvenser detta haft för dig och begär överprövning av ärendet.

Detta borde banne mig räcka för särskilda skäl - du har ju lidit faktisk skada av förtalet.
Citera
2010-09-13, 20:26
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flohult1
I det här läget är det ju helt uppenbart för de flesta att åklagaren ser särskilda skäl. Det är en sak om man får sig en törn och sårad fåfänga, stolthet- vad du vill. MEN när det innebär att din yrkesheder och företag blir minst sagt skamfilat, SAMT att skulder uppstår- som en direkt följd av förtalet kan man konstatera att särskilda skäl finns. Känner verkligen med dig i denna situation- hugaligen ! Så din andra bror har också hoppat på tåget menar du? Man tappar tron på mänskligheten..
Polisen har flera gånger försökt men åklagaren orkar inte så det blir att gå via advokat.
Min andra bror är så sjukligt konflikträdd att han tordes inte stå upp för mej trots att han visste om allt från början. Det var enklare att svika mej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback