• 1
  • 2
2010-09-10, 03:18
Medlem
slurpss avatar
Tja, vet inte om jag postar i rätt del men hoppas det.

jag har 100 000 kr i pengar på ett konto, jag har en bil värd ca 65k, e båt för 20k och en mc för 25k,
har funderat länge på att sälja allt å bara flytta iväg.. grejen är att jag och sambon ska ha barn om 5 månader, enligt henne så följer hon med mig överallt vart vi ska bo, " vi har talat många långa timmar om detta i flera månader"

grejen är att jag har skattmasen efter mig och har haft i ca 10 år, dom kommer inte åt mig för jag är nolltaxerad, enbart jobbat svart sen 2002, tjejen står som vanligt för lägenhet, bil, hoj m,m "hon är helt grön med fast arbete och bra inkomst" annars skulle det bli liv med skattmasen...

frågan är vart fan ska man ta vägen, jag har över 6 månader försökt att få hjälp av både soc/ och med skuldsanering, nobben på bägge " har försökt otagliga gånger"

jag har dock en idé, jag har jobbat i norge i slutet av 1990 talet och början på 2000 talet och kan tänka mig att åka dit och jobba igen dock så sket mitt ex att betala en elräkning där uppe "jag flytta iförväg" så den är på 16k och den betalar jag gärna om jag kan bosätta mig där igen.

frågan är nu då. vad skulle ni gjort med 100 000 - 150 000 kr i min sits? investera? starta eget? snåla som fan?

någon som har några råd? ska lägga ut våran ena bil på blocket för ca 55k i morgon för jag vill inte börja nalla på dom 100 000k som e sparat, jag är nämligen arbetslös sen 1 månad tillbaka och ser mig inte att få ett jobb fören i vår/sommar tidigast.

så får höra några smarta drag ifrån er som varit med ett tag för jag har ingen aning om vad jag ska göra.

//Slurp
Citera
2010-09-10, 03:20
Bannlyst
100-200k är inga pengar i dagens samhälle tyvärr.. finns inte du kan göra med dom
Citera
2010-09-10, 03:27
Medlem
slurpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyturken
100-200k är inga pengar i dagens samhälle tyvärr.. finns inte du kan göra med dom

det är sant men nått vettigt kan man alltid försöka sig på....
Citera
2010-09-10, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurps
det är sant men nått vettigt kan man alltid försöka sig på....

Betala din skatt för dessa pengarna... tänk på att alla andra medborgare betalar för dina sjukhusräknar, dina framtida barns skolgång etcetera. Jag är själv stolt över att vara svensk och det som erbjuds i vårt samhälle samt det som krävs av alla oss för att uppehålla det.
Citera
2010-09-10, 03:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slurps
frågan är nu då. vad skulle ni gjort med 100 000 - 150 000 kr i min sits? investera? starta eget? snåla som fan?

Bilar, brudar, alkohol!!

Nä, skämt åsido. Vad jag själv nog hade gjort i din sits är väl och tagit allt pick och pack och peta in det i bilen. Sen hade jag kört söder över till t ex Monaco. Hade väl bott i tält och levt som en zigenare några månader (fast å andra sidan hade jag tänkt jobba också) sen hade jag sakta men säkert försökt bygga upp mitt imperium där tillsammans med frugan. När lillknodden hade blivit lite äldre hade jag nog också tvingat in honom på nån dans och balettskola som också genererade i en del inkomster. Hade gått på klubbarna där och försökt bygga ett stort kontaktnät osv osv osv.

Men sen efter något år så hade jag haft tillräckligt mycket pengar för att få de(lite franska) tre F:n -
Ferrari, ''fastueux maison''(storslaget hus) och field spaniel.

La douceur de vivre!!!
Citera
2010-09-10, 03:54
Medlem
slurpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn1234
Betala din skatt för dessa pengarna... tänk på att alla andra medborgare betalar för dina sjukhusräknar, dina framtida barns skolgång etcetera. Jag är själv stolt över att vara svensk och det som erbjuds i vårt samhälle samt det som krävs av alla oss för att uppehålla det.

jag har inte använt mig av samhällets skyddsnät och när jag betalat in skatt så jag är bankrutt? då måste jag hitta på något... soc? brott? det lär kosta mera både för mig och samhället isf så känns rätt puckat... sätter jag över 4k varje månad så klarar vi våra extra utgifter i mat m,m har vi räknat ut. då hennes lön/föräldrapenning går ca + - 0 men frågan är väl vad jag ska göra när dom tar slut isf. om jag nu inte kan investera dom i nått eller så. sen en annan sak när jag betalat skatt mellan 94-99 inte fan får jag någon hjälp för det i dagsläget.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriumet
Bilar, brudar, alkohol!!

Nä, skämt åsido. Vad jag själv nog hade gjort i din sits är väl och tagit allt pick och pack och peta in det i bilen. Sen hade jag kört söder över till t ex Monaco. Hade väl bott i tält och levt som en zigenare några månader (fast å andra sidan hade jag tänkt jobba också) sen hade jag sakta men säkert försökt bygga upp mitt imperium där tillsammans med frugan. När lillknodden hade blivit lite äldre hade jag nog också tvingat in honom på nån dans och balettskola som också genererade i en del inkomster. Hade gått på klubbarna där och försökt bygga ett stort kontaktnät osv osv osv.

Men sen efter något år så hade jag haft tillräckligt mycket pengar för att få de(lite franska) tre F:n -
Ferrari, ''fastueux maison''(storslaget hus) och field spaniel.

La douceur de vivre!!!

låter juh inte fel. känns dock inte igenomförbart då jag inte har en jälva aning om vad vi skulle hitta på där nere, sen är tält ganska otänkbart då jag har frugan med feta magen brevid mig , dock kan jag åka iförväg försöka hitta något jobb eller liknande.
Citera
2010-09-10, 08:56
Medlem
Forbliranonyms avatar
Dra en krogrunda så är det ju kört sen.
Citera
2010-09-10, 09:27
Medlem
Hur ska du kunna investera om du har skattmasen efter dig?
Vet inte heller vad för eget man kan starta med 100-150k?
En oklar sak är var pengarna finns någonstans? De kan ju knappast sitta på ett konto i ditt namn.

Hjälp med soc kan du aldrig få så länge du bor tillsammans med henne.
A-kassa är du inte kvalificerad för, så det enda är väl att hitta ett jobb och låta skattmasen dra det dom ska varje månad. Någon annan lösning kan jag inte komma på om ni tänkt er ett liv ihop.
Senast redigerad av BallaRune 2010-09-10 kl. 09:33.
Citera
2010-09-10, 12:41
Medlem
slurpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Hur ska du kunna investera om du har skattmasen efter dig?
Vet inte heller vad för eget man kan starta med 100-150k?
En oklar sak är var pengarna finns någonstans? De kan ju knappast sitta på ett konto i ditt namn.

Hjälp med soc kan du aldrig få så länge du bor tillsammans med henne.
A-kassa är du inte kvalificerad för, så det enda är väl att hitta ett jobb och låta skattmasen dra det dom ska varje månad. Någon annan lösning kan jag inte komma på om ni tänkt er ett liv ihop.

pengarna sitter på brudens konto, pengarna blir juh hon som investerar så klart. jag är mantalsskriven i församlingen och har enbart en postbox till min post, så jag finns inte skriven tillsammans med henne.

vi har bott såhär i 8 år och så sett fungerar det, är väl snarare jag som börjar lessna lite nu när jag inte har nått jobb, jag kan jobba hela livet utan att kunna betala min skuld och det känns surt att knega hela livet och inte få ut en kr extra då dom isf kommer ta allt "utan matpengar?" eftersom jag inte har någon lägenhet eller andra utgifter att betala.

därför jag fundera på Norge igen, ingen skattmas som jaga mig är dom åren jag bodde där.
Citera
2010-09-11, 00:09
Medlem
Whiteliess avatar
Hur stor är skulden till Skv? Och du har bestämt dig för att du aldrig kommer eller ska betala skulden? Rätt relevant om man vill ge dig ett tips. Är skulden under 500k är nog mitt tips tråkigt nog att försöka göra en deal med Skv om återbetalning eller liknande, dom blir nog glada bara du hör av dig överhuvudtaget. Sålänge pengarna inte finns under ditt namn så...

Du kommer tacka dig själv när du till slut har ett vitt jobb som du till slut går i pension ifrån när du fyller 65. Det går inte att leva under ytan, det blir ett träligt liv till slut och detta har du insett själv eftersom du skapat den här tråden.

Det finns ingen enkel utväg tyvärr och att ta sitt pick o pack och bara dra någonstans och hoppas på det bästa när man har en bulle i ugnen låter som det sämsta och mest förhastade du kan få för dig att göra.
Citera
2010-09-11, 00:11
Medlem
enoutarns avatar
Drar man på sig massa skulder, skall man väl för helvete betala tillbaka dem?
Citera
2010-09-11, 00:45
Medlem
slurpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Hur stor är skulden till Skv? Och du har bestämt dig för att du aldrig kommer eller ska betala skulden? Rätt relevant om man vill ge dig ett tips. Är skulden under 500k är nog mitt tips tråkigt nog att försöka göra en deal med Skv om återbetalning eller liknande, dom blir nog glada bara du hör av dig överhuvudtaget. Sålänge pengarna inte finns under ditt namn så...

Du kommer tacka dig själv när du till slut har ett vitt jobb som du till slut går i pension ifrån när du fyller 65. Det går inte att leva under ytan, det blir ett träligt liv till slut och detta har du insett själv eftersom du skapat den här tråden.

Det finns ingen enkel utväg tyvärr och att ta sitt pick o pack och bara dra någonstans och hoppas på det bästa när man har en bulle i ugnen låter som det sämsta och mest förhastade du kan få för dig att göra.

ca 1.8 miljoner. gör en lång historia kort, körde ett IT företag i slutet på 90 talet som gick åt fanders kan man säga så det blev massa skulder går rätt fort när det väl går åt helvette....men men... skulden har juh växt en del då det är en del ränta under 10 år... jag har dock aldrig klarat av att betala dom och kommer nog aldrig göra det heller..jag har bett om hjälp med både skuldsanering m,m men jag får ingen hjälp. har funderingar på att försöka anmäla dom för diskriminering eller nått sånt.. det är inte det att jag inte vill betala dom... jag behöver hjälp att fixa det... som bla kfm sa att vi hjälper dig gärna med en betalningsplan men när jag inte kan jobba då det inte finns spec mycket jobb är utbildad systemadministratör bla.

men under tiden då. eftersom vi även måste få in pengar det är helt omöjligt att leva på en lön. dock har vi inte så mycket utgifter.. ca 7-8k i månaden men eftersom tjejen är 24 och inte är direkt högavlönad så har vi ca 2k kvar efter hyra, el, och fasta utgifter då ska vi tanka, köpa kläder, mat m,m vilket är rätt snålt på 2 snart 3 personer.... vi sparar in så gott vi kan bla ingen hemtele. vi har inte snabbaste internet, vi släcker alltid alla lampor för att spara el m,m vi veckohandlar, åker inte om vi inte måste med bilen... börjar bli slitsamt som jag sagt innan.. gick fint under alla åren jag jobbat svart men tyvärr har jag inte den möjligheten längre ;(

tänkte dra tillbaka dit jag jobbade förr i Norge, där är det inga problem att skaffa boende både för mig å tjej + bullen. plus jobb åt både mig och henne... kanske går att betala av även fast man bor utomlands några år tills knodden ska börja skola eller liknande... jag vet faktiskt inte.. ;/

en av anledningarna är självklart att jag vill bli av med skulden, suck säger jag bara

Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Drar man på sig massa skulder, skall man väl för helvete betala tillbaka dem?

jo du det är så jävla lätt för dig att säga när du inte har en aning om vad som hänt då jag fick skulderna
Senast redigerad av slurps 2010-09-11 kl. 00:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in