Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-09, 10:57
  #13
Medlem
professor_knass avatar
Fan vad alla hatar på Zyprexa här då. För mig fungerar Zyprexa utmärkt, alla mina gamla svampnojjor försvann efter en vecka. Jag mådde verkligen skit i flera år och fick ångestanfall flera gånger om dagen, vilket var särskilt olämpligt på jobbet, vilket jag självmedicinerade med benzo. Sedan jag börjat med Zyprexa behöver jag knappt ta nån benzo överhuvudtaget. Sedan har jag trappat ner gradvis sen ett par år tillbaka men utan att några nojjor dykt upp.

Det enda negativa är viktökningen, som faktiskt är ett problem.
__________________
Senast redigerad av professor_knas 2011-10-09 kl. 11:02.
Citera
2011-10-09, 11:25
  #14
Medlem
Jag skulle säga att all neuroleptika är rävgift! Hatar dem. Jag har fått så många biverkningar att det inte går att räkna på två händer, vissa av dem ganska allvarliga också.

Man bli zombiefierad och jävligt trött, dygnet runt.

Jag förstår att de används till psykoser och liknande, men personer som t ex bara är deprimerade ska de ge fan att ge neuroleptika. I mitt fall visste de inte ens varför jag skulle ta dem, försökskanin?

Varför gick jag med på det? För att jag trodde att läkare visste vad de gjorde och kunde göra mig bättre, hade därför ingen anledning att ifrågasätta. Nu är det tvärtom.
Citera
2011-10-09, 14:42
  #15
Medlem
Det är skrämmande att läkare använder Zyprexa så frikostigt. Varje gång jag läser/eller hör någon berätta att läkare satt in detta rävgift blir jag upprörd, särskilt eftersom jag vet att så många sätter sin tilltro till läkaren/psykiatrikern när de mår dåligt. Många vet inte vad Zyprexa är och att man ska vara väldigt restriktiv med dessa preparat. Neuroleptika ska för det första inte användas som stämningsstabiliserande. Vare sig vid depression eller ångestsymptom. Jag önskar så många fler läser på innan de går med på behandling av Zyprexa eller annan neuroleptika. Vid psykotiska tillstånd (och i sällsynta fall av svår mani) kan dessa användas i den akuta fasen, men aldrig någonsin på deprimerade personer eller personer i kris. Det är något fishy med att förskrivningen av Zyprexa är så enorm i Sverige - i synnerhet inom psykiatrin. Det är ett vidrigt preparat som Lilly tjänat miljarder på. De har försökt mörka biverkningar och detta ska ha lett till åtal. Zyprexa har förstört livet för människor, ändå används preparatet frikostigt. I Sverige är läkarna restriktiva med bensodiazepiner och ger ibland hellre neuroleptika vid svår ångest - detta för att bensodiazepin är vanebildande. Oron för vanebildning gör man hellre ger patienten neuroleptika än benso - trots att benso är så mycket mer potent när det gäller ångest. I många länder medicinerar man inte med Zyprexa så som vi gör här i Sverige. Oerhört skevt!
Citera
2011-10-09, 14:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChokingHazard
Jag skulle säga att all neuroleptika är rävgift! Hatar dem. Jag har fått så många biverkningar att det inte går att räkna på två händer, vissa av dem ganska allvarliga också.

Man bli zombiefierad och jävligt trött, dygnet runt.

Jag förstår att de används till psykoser och liknande, men personer som t ex bara är deprimerade ska de ge fan att ge neuroleptika. I mitt fall visste de inte ens varför jag skulle ta dem, försökskanin?

Varför gick jag med på det? För att jag trodde att läkare visste vad de gjorde och kunde göra mig bättre, hade därför ingen anledning att ifrågasätta. Nu är det tvärtom.

Det verkar som att man rent vanemässigt delar ut denna medicin inom psykiatrin. En enkel regel att följa - ingen psykos, ingen neuroleptika. Jag vet inte om det ligger ekonomiska intressen bakom den höga förskrivningen - troligtvis.
Citera
2011-10-09, 16:37
  #17
Medlem
swaydizzles avatar
Intressant diskussion, däremot passar den bättre under psykofarmaka.

Medicin och hälsa -> Psykofarmaka

MVH //mod
Citera
2011-10-10, 11:19
  #18
Medlem
Om man tagit Zyprexa i ca en månad, 5 mg om dagen, behöver man göra nåt särskilt för att trappa ut dom då, eller kan man bara sluta? Är livrädd för magproblem...
Citera
2011-10-10, 12:38
  #19
Medlem
u-99s avatar
Gick upp 32 KG på den där skiten fyfan
Citera
2011-10-10, 18:34
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Det verkar som att man rent vanemässigt delar ut denna medicin inom psykiatrin. En enkel regel att följa - ingen psykos, ingen neuroleptika. Jag vet inte om det ligger ekonomiska intressen bakom den höga förskrivningen - troligtvis.

EXAKT min åsikt. neuroleptika ska användas mot psykos och psykos endast. förstår inte varför läkarna skriver ut en massa neuroleptika i andra syften.
Citera
2011-10-10, 18:35
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheetah1
Om man tagit Zyprexa i ca en månad, 5 mg om dagen, behöver man göra nåt särskilt för att trappa ut dom då, eller kan man bara sluta? Är livrädd för magproblem...

du kan nog sluta. jag slutade med 15mg bara sådär för jag pallade inte med skiten längre.
Citera
2011-10-10, 20:20
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheetah1
Om man tagit Zyprexa i ca en månad, 5 mg om dagen, behöver man göra nåt särskilt för att trappa ut dom då, eller kan man bara sluta? Är livrädd för magproblem...

Never ever sluta tvärt med Zyprexa! Du kan få svåra utsättningssymptom. De ska trappas ut försiktigt efter lämpligt schema tillsammans med din läkare. Var dock bestämd att du vill sätta ut dem vad än han/hon säger. Det är verkligen ingen medicin att stå på. Endast vid akut psykos eller svår mani. Aldrig annars.

Vi har fått tillsägelse av moderator att ändra tråden till psykofarmaka. Jag vet inte om moderatorn flyttar den isåfall?
Citera
2011-10-10, 20:23
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u-99
Gick upp 32 KG på den där skiten fyfan

Inte alls ovanligt. En mycket vanlig biverkning. Det är vansinnigt att denna medicin används som alternativ till bens när det gäller svåra ångestsymptom. De flesta mår ju värre och får ökad ångest - samtidigt som de ökar kraftigt i vikt.
Citera
2011-10-10, 20:28
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Fan vad alla hatar på Zyprexa här då. För mig fungerar Zyprexa utmärkt, alla mina gamla svampnojjor försvann efter en vecka. Jag mådde verkligen skit i flera år och fick ångestanfall flera gånger om dagen, vilket var särskilt olämpligt på jobbet, vilket jag självmedicinerade med benzo. Sedan jag börjat med Zyprexa behöver jag knappt ta nån benzo överhuvudtaget. Sedan har jag trappat ner gradvis sen ett par år tillbaka men utan att några nojjor dykt upp.

Det enda negativa är viktökningen, som faktiskt är ett problem.

Eftersom du hade psykotiska symptom kan det ha varit relevant i ditt fall. Du trappade dessutom ut dem. Det är ju vid sådana fall (paranoida vanföreställningar och andra psykotiska symptom) som Zyprexa ska användas. Då endast under kort tid och med ordentlig uppföljning vid uttrappningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback