Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-09, 16:40
  #1
Medlem
Jag åt Zyprexa minst i ett och ett halvt år, och det var nog något utav det jobbigaste jag varit med om.., rent psykiskt alltså, det var lite som psykisk tortyr om man skall använda ett starkt ord. Varför jag klassar det så högt på min "lista" är för att jag tycker att p g a Zyprexan tappade jag till viss del kontakt med vänner, och det suger verkligen MYCKET.

Här följer några av de "effekter/mående" jag fick av Zyprexan:

Det psykiska:
  • Jag blev extremt osocial, drog mig undan mer och mer, umgicks knappt med folk mot slutet av min medicninering.
  • Jag fick nojer som jag överhuvudtaget aldrig tänkt på innan.., och då menar jag verkligen nojer, saker som fick mig att fungera MYCKET sämre i vardagen, t ex på jobbet.

Ett exempell på en noja jag fick:

Jag hade svårt att se folk i ögonen, t o m min egen mor. Jag började tänka på att jag tittade folk i ögonen, och liksom hur länge man skulle se någon i ögonen.., alltså hur länge det var "normalt" att göra det, t ex i en konversation.. Och tillslut kunde jag som sagt knappt samtala med människor p g a detta, riktigt illa faktiskt.
  • Om jag t ex stod och diskuterade något med en grupp människor, kunde jag, om jag tyckte diskussionen blev lite jobbig, plötsligt bara gå där ifrån.., något jag ALDRIG brukar/brukade göra.
  • Jag hade svårt att uttrycka hur jag mådde, eller egentligen att överhuvudtaget förklara något så enklet som "vägen till centrum", om jag fick den frågan. Jag blev helt enkelt ett "miffo", som inte kunde förklara hur jag mådde; så behandling med psykolog/kurator var jätte svårt. Jag började tillslut t o m tro att jag blivit sådan där, att det liksom var "nya jag" på något vis, så jävla obehagligt..

Det fysiska:
  • Blev extremt tjock, gick upp cirka 20 kg, och det i sig gav mig väldigt dåligt självförtroende. Vad jag än gjorde gick jag inte ner i vikt, i bästa fall stod jag still, om jag t ex sprang upp till fem gånger i veckan, helt sjukt!

Frågan är i alla fall om det finns någon annan som upplevt något liknade med den här medicinen? Eller om du möjligen står på den nu och känner igen något av det jag skriver?

Både min läkare och min kurator håller med mig (så här i efterhand) att det var det bästa jag kunde göra; att sluta med Zyprexa, tydligen FICK jag de symtom som man ger Zyprexa MOT.. Jag blev helt enkelt MYCKET, mycket sämre MED skiten än jag var innan..

Jag blev medicinerad med Zyprexa som ett stämningsreglerande preparat och mot ångest, inte för att jag hade psykos eller tvångstankar. Det KAN vara skillnad på folk som har de diagnoserna, men det vet jag ju inte om eftersom jag inte själv har dem.. Men jag skulle i alla fall inte ens önska min värsta fiende detta mående som jag fick.., eller jo i så fall min allra, allra VÄRSTA fiende..

Så här står det i FASS om vad det används för:

1. VAD ZYPREXA ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR
ZYPREXA tillhör läkemedelsgruppen neuroleptika.ZYPREXA används för att behandla symtom som att höra, se eller förnimma något som inte finns, vanföreställningar, ovanlig misstänksamhet och tillbakadragenhet. Personer med dessa tillstånd kan också känna sig deprimerade, ängsliga eller spända.
ZYPREXA används för att behandla mani, dvs att ha onormalt mycket energi, att behöva mycket mindre sömn än vanligt, att tala mycket snabbt med tankeflykt och ibland kraftig irritation. Läkemedlet stabiliserar även stämningsläget och förhindrar uppkomst av de extrema humörsvängningar som är typiska för detta tillstånd och som gör dig oförmögen att fungera normalt.


biverkningar:

Vanliga biverkningar (uppträder hos 1 till 10 användare av 100):

- förändringar i nivåer av blodkroppar och blodfetter
- ökade sockernivåer i blodet och urinen
- ökad aptit
- yrsel
- rastlöshet
- darrningar
- muskelstelhet eller spasmer (inklusive ögonrörelser)
- talsvårigheter
- ofrivilliga rörelsestörningar (särskilt i ansikte eller tunga)
- förstoppning
- muntorrhet
- utslag
- kraftlöshet
- extrem trötthet
- vätskeansamling som leder till svullnader i händer, vrister


Mindre vanliga biverkningar (uppträder hos 1 till 10 användare av 1000):

- långsamma hjärtslag
- solkänslighet
- urininkontinens
- håravfall
- utebliven eller förkortad menstruation
- bröstförändringar hos män och kvinnor såsom onormal produktion av bröstmjölk eller onormal förstoring.


Andra biverkningar som kan uppträda (frekvensen kan inte bedömas utifrån tillgängliga data):

Det finns så många att jag väljer ut några:

- diabetes eller försämring av diabetessjukdomen, ibland förenat med ketoacidos (ketoner i blodet och urinen) eller koma
- plötsligt, oförklarat dödsfall
- blodpropp, t ex djup ventrombos i benet eller blodpropp i lungan
- leversjukdom som yttrar sig i gulfärgning av hud och ögonvitor
- muskelsjukdom som yttrar sig i oförklarad värk och smärta
- svårigheter att kasta vatten
- förlängd och/eller smärtsam erektion.

O s v..

Zyprexa - FASS
__________________
Senast redigerad av Oupi 2010-09-09 kl. 16:44.
Citera
2010-09-09, 17:20
  #2
Medlem
Dennalds avatar
Sjukt att dem ger Zyprexa mot ångest. Varför åt du den så länge när du fick sånna biverkningar? Jag åt Zyprexa och den enda bieffekten jag fick var hunger och trötthet. Det värsta var när man skulle sluta med skiten och då fick jag världens sömnsvårigheter, kunde inte sova på två nätter typ. Lilly tjänar miljontals kronor varje år på diabetesmedicin, en sjukdom som dem skapar med sin medicin.

Nu äter jag Rispedal och denna tycker jag är mycket värre. Får bland annat ingen sperma när jag runkar, det är det sjukaste. Sov 16 timmar varje dag i början på medicineringen och när läkarna märker att jag vaknar på nätterna, vilket är ganska naturligt när man sover hela dagarna så vill idioten att jag ska äta sömnmedicin och höjer medicindosen med 2 mg för att jag mår "bättre då". Känner mig allmänt zombiefierad och har en gångstil som en stel retard. Har bytt ut sockerberoendet mot snus och då tycker dem att det är ett friskhetstecken då jag inte strävar efter att vara lika nyttig längre. Jag mådde mycket bättre under min så kallade "sjukdom" än vad jag gör nu. Är mest orolig att jag ska få en riktig psykos när jag slutar med medicin då studier tyder på att hjärnan kan utveckla känslighet mot dopamin.

7. Drug-induced supersensitivity psychosis

In the late 1970s, two physicians at McGill University, Guy Chouinard and Barry Jones, identified the biological changes induced in the brain by antipsychotics that led to the high relapse rates for drug-treated patients. Because the drugs dampen dopamine activity, the brain tries to compensate by becoming “supersensitive” to dopamine. In particular, the drugs trigger an increase in the density of dopamine receptors. This perturbation in dopamine function, over the long term, makes the patients more biologically prone to psychosis and to worse relapses upon drug withdrawal. Chouinard and Jones concluded: “Neuroleptics can produce a dopamine supersensitivity that leads to both dyskinetic and psychotic symptoms. An implication is that the tendency toward psychotic relapse in a patient who has developed such a supersensitivity is determined by more than just the normal course of the illness.”
Citera
2010-09-09, 18:52
  #3
Medlem
Jag fortsatte äta dem i ett och ett halvt år (om inte mer, jag minns nog inte riktigt hur länge jag åt dem) för att jag inte riktigt fattade att det var p g a Zyprexan som jag mådde dåligt, det kanske låter lite puckat, men det har varit så jävla mycket annat de sista åren, ganska mycket olika medicner samt att jag kom ut ur ett ganska långt missbruk. Så jag trodde mycket av mitt dåliga mående berodde på drogerna, liksom att jag hade slutat med dem. Och det senaste året har jag också mått dåligt p g a att jag slutade med Metadon, och bara det ger ju ett väldigt dåligt mående. Men nu när jag har slutat med Zyprexan har jag blivit MYCKET mer klar i huvudet, visst jag mår inte hundra procent, men jag känner igen mig själv igen, och det är en sådan jävla kick i sig bara det!

Om du försöker att trappa ur dem väldigt sakta då, tror du inte det kommer gå då? Jag tror att många gånger övermedicinerar läkaren "oss" patienter, det är ett jävligt lätt sätt att lösa problemet liksom. Patienten blir lugn, avstängd och säkert på något sätt medgörlig (i alla fall speciellt när det handlar om föredetta missbrukare). Men det kan också bli som det blev med mig; helt fel, liksom att man mår mycke sämre än innan, och även du verkar ju som sagt inte heller må något vidare på din medicin.

Och detta att de satte in Zyprexa mot ångest, den är ju inte ens godkänd för det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Olanzapin
__________________
Senast redigerad av Oupi 2010-09-09 kl. 19:34.
Citera
2010-09-19, 13:24
  #4
Medlem
miss-darknesss avatar
Zyprexa är en skandal medicin. Ger speciellt mycket viktökning. Diabetes som påföljd i vissa fall. Och en massa andra biverkningar. Men det gynnar såklart e lilly då kan dom ju få sälja andra preparat mot biverkningarna också. Men naturligtvis redovisar dom bara för dom positiva resultaten i sina undersökningar.biverkningar finns ju enligt dom bara i patientens fantasi
Citera
2010-09-19, 17:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-darkness
Zyprexa är en skandal medicin. Ger speciellt mycket viktökning. Diabetes som påföljd i vissa fall. Och en massa andra biverkningar. Men det gynnar såklart e lilly då kan dom ju få sälja andra preparat mot biverkningarna också. Men naturligtvis redovisar dom bara för dom positiva resultaten i sina undersökningar.biverkningar finns ju enligt dom bara i patientens fantasi

Ja, det är fan läskigt hur det fungerar.. Tror Zyprexa låg i topp (om det inte gör det fortfarande) tio av de mest sålda medicinerna i Sverige (och säkert i U.S.A. och andra länder också) för något år sedan..
Citera
2010-09-19, 19:04
  #6
Medlem
Top 25 Psychiatric Prescriptions for 2009
20. Zyprexa

(Top 25 Psychiatric Prescriptions for 2005)
(17. Zyprexa)

Zyprexa tillhör fortfarande de 25 mest sålda psykiatriska medicinerna.
(Statistiken kommer från U.S.A.)

Stövel-Anders

P.S. Xanor toppar listan.
Citera
2010-09-19, 20:08
  #7
Medlem
echelonxs avatar
Zyprexa ligger verkligen på min svarta lista tillsammans med Risperdal.

Jag antar att du fick väldigt sötsug av Zyprexan också och kanske åt mer än normalt? Jag gick också upp i vikt av den men bytte snabbt då jag visste om viktökningen så jag hann bara gå upp ett par fåtal kilo. Jag var trådsmal då jag gått ner kraftigt innan så det gjorde inte så mycket skillnad.

Men så är det tyvärr med mycket psyk"mediciner", biverkning efter biverkning.

Zyprexa är en vanlig medicin man får under en akut psykos ex.

Ofta när man sätter ut medicinen är skadan redan skedd.
Citera
2010-09-21, 19:19
  #8
Medlem
DonaldTrucks avatar
"- plötsligt, oförklarat dödsfall"

Känns otroligt oroväckande.
Denna "medicin" känns mer som något en förvrängd vetenskapsman skulle använda på testkaniner för att se hur pass mycket man kan förändra en person med endast ett läkemedel.
Tycker personligen att det är helt sjukt att denna medicin används om dessa symptom finns!

Läskigt!
Citera
2010-09-21, 21:46
  #9
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennald
Sjukt att dem ger Zyprexa mot ångest.

Detta kände jag inte till. Det är ju en d2-receptorblockare.
Som allt neuroleptika så får man ju en grav avflackning, men i de flesta fall är ju faktiskt boten bättre än soten.
Citera
2010-09-22, 20:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echelonx
Jag antar att du fick väldigt sötsug av Zyprexan också och kanske åt mer än normalt? Jag gick också upp i vikt av den men bytte snabbt då jag visste om viktökningen så jag hann bara gå upp ett par fåtal kilo. Jag var trådsmal då jag gått ner kraftigt innan så det gjorde inte så mycket skillnad.

Jo en del faktiskt, men jag tror inte bara det är det som gör att man går upp i vikt.. Som det står i FASS samlar man ju på sig vätska också, och det finns säkert något mer som gör att man blir tjock på dem...? Jag har käkat Remeron ganska länge och den sägs ju också ge ökad viktuppgång p g a att man blir mer sugen på mat, men jag har faktiskt inte haft något problem med vikten med den i alla fall, det handlar ju egentligen bara om att stå emot matsuget, eller käka något nyttigt..
Citera
2011-04-28, 21:27
  #11
Medlem
smokeboys avatar
TS, satt och läste igenom denna tråd nyligen och ser att allting du skrev om ditt psykiska och fysiska stämmer helt överens med min bror som också äter zyprexa sen ett antal år sedan.

Men i fredags klagade han på att han fick ännu svårare att andas och hade ont i benet. Han vilade lördag och söndag men på måndagen mådde han så dåligt att han fick åka upp till akuten.
På akuten har dom konstaterat att han har fått en blod propp i både vänster och höger lunga och även vänster ben. Efter närmare undersökningar har dom också sett att han har fått flertal proppar i hjärtat och hans liv hänger på en skör tråd just nu dom har nu opererat in en hjärt maskin som syresätter hans blod så hans hjärta orkar att arbeta.

Min fråga till er som äter zyprexa är ifall ni tror att det kan bero på medicinen ?
Han är förövrigt 27 år och har spelat fotboll som liten och cyklat vättern rundan och har bra kondition.

Mvh
Citera
2011-05-01, 21:13
  #12
Medlem
LGDs avatar
Mycket märklig jävla skitmedicin den här zyprexa. Medicinerade själv på den bara i 1 ½ månad. Kände till slut vissa biverkningar som TS beskrivde. La av med skiten direkt efter att folk som hade medicinerat på zyprexa avrådde från kuren. Tankeblockeringar, gammal kreativitet, fan allt höll nästan på att försvinna.

Bara på den korta perioden. Psykkliniken ville dubbla dosen för dem antog att den var för liten. Men har ändå hört att vissa klarar sig finfint på medicinen. Men inte fan är det rätt att psyken och rehab ska ge ut skit kalla det ''mirakelkur'' och sen hoppas på det bästa? Kostar av brallan på en också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback