Du blir inte tjock av att äta mycket fett utan av att äta många kalorier. Så om du vill kan du göra din pizza riktigt jävla flottig, så det rinner om den, fast ganska små pizzor.
Om du kan hitta en lågfetts-ostsort som du tycker är god och som fungerar att smälta så är det bra. Jag har hittat gudagåvan, "Samsö Stark", en 10%-ig vällagrad ost av präst-sort-nånting. Mycket stark i smaken. Lågfettsostar brukar annars vara som gummiaktiga att tugga på och utan smak. "Slanke Dancia" är också bra, den är av samma karaktär. Västan 10% är dock lite sämre, men kan hittas lite överallt.
Om du hittar en sån, se till att den är som prästost i utseendet, riktigt hård och gärna har små vita prickar. Knastrat det när du tuggar är det ännu bättre, det betyder att osten lagrats ordentligt. Tänk dock på att dessa ostar
inte är gräddiga utan ganska torra i smak och konsistens.
10%-ost innehåller 220kcal, jämfört med ~350kcal för 30%-ig. Mycket mer protein, dessutom. Jag brukar göra pizzadeg av 2dl mjöl, 1hg ost och 1.5hg skinka, sen lite passerade tomater, lök och annat till fyllning. Det gör att en pizza hamnar på 800kcal. Du bör kunna äta två såna om dagen tillsammans med en lagom stor frukost. Vill du bara äta pizza kan du äta 2.5-3st av dessa per dag.
Edit: Skippa fullkornsbrödsbottnen, den kommer bara svälla dåligt och göra en taskig pizza. Här är ett bra recept;
https://www.flashback.org/sp7819296 , den har jag själv testat med gott resultat. Ingen olja heller.