Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-08, 20:28
Medlem
Larstages avatar
Läste en artikel på det utmärkta forumet Oil Drum som beskriver ett scenario som framstår som alla katastrofers egentliga moder http://www.theoildrum.com/node/6924#more
Det handlar om att vi befinner oss vid Peak Oil precis nu och att en obeveklig nedgång i världens oljeproduktion står för dörren, alldeles oavsett vilka åtgärder vi vidtar. Jag tolkar artikelns innehåll i några sammanfattande punkter.
1. Nedgången i oljeproduktionen kommer att medföra att jordens bärkraft att föda befolkning kommer att minska kraftigt. Från dagens dryga 6 miljarder till cirka 1 miljard år 2082. Dvs. samma nivå som levde på jorden år 1860 före den industriella revolutionen.
2. Energiförbrukningen (uteslutande olja) för att framställa 1 kilokalori mat uppgår till 12 kilokalorier i dagens mekaniserade jordbruk.
3. Transportnäringarna som drivs av fossila bränslen kommer ej att fungera.
4. En världsomfattande ekonomisk kollaps som driver stater i konkurs och valutor värdelösa.

Det låter dystopiskt men de som skriver på Oil Drum är branschfolk och inga dumskallar. Läs gärna de intressanta diskussionerna där om ni är intresserade av ämnet.
Citera
2010-09-08, 21:13
Medlem
FittLisas avatar
Vissa platser på jorden kommer vara överbefolkade oavsett oljans närvaro eller inte. Det är fattigt redan från början, man går tre mil till brunnen och äter gamla bildäck. Jag skulle vilja påstå att dessa människor är mer rustade för en kollaps än sådana i I-länder.

Annars tycker jag det bara låter spännande.
Citera
2010-09-08, 21:29
Medlem
Vad vill du ha sagt?

Lyssna på analysen om koldioxidbärande energimedel i http://www.econtalk.org/archives/201...in_on_the.html.

"Branchfolk" gör väl den analysen som de tror kan gagna dem själva mest...
Citera
2010-09-08, 21:44
Medlem
Larstages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasee
Vad vill du ha sagt?

Lyssna på analysen om koldioxidbärande energimedel i http://www.econtalk.org/archives/201...in_on_the.html.

"Branchfolk" gör väl den analysen som de tror kan gagna dem själva mest...

Jag är inte klimatalarmist - min åsikt är att det helt enkelt inte finns så mycket fossila bränslen att de värsta scenarios kan inträffa. Generellt sett kan du ha rätt i att branschfolk gör analyser som gynnar dem själva. Jag har dock svårt att räkna ut vad poängen här skulle kunna vara. Vilka vinner på en dystopisk framtid?
Citera
2010-09-12, 02:18
Medlem
BS. Var väl knappast den industriella revolutionen som gav oss massa människor i kina, indien, asien o alla fattiga länder?

Det är ju snarare så att folk har färre barn här i den rikare delen av världen.

Fler barn är ju mest en "pensionsförsäkring" bland de fattiga.

Fast blir kanske jobbigare att göra mat.

Fast själv är jag inte så skeptisk. Däremot måste man ju ta fram alternativen i tid, och inte bara väga huruvida det är lönt _NU_ eller inte.
Citera
2010-11-01, 20:41
Medlem
Doomers avatar
Detta är något det talas alldeles för lite om. Detta är VIKTIGT! (till skillnad mot allt meningslöst dravel som skrivs här på FB) Fundera lite över vad som händer om det börjar bli svårt att få fram den mat som behövs, vi importerar för övrigt 50% av maten i Sverige idag.
Citera
2010-11-02, 07:26
Medlem
MrBulldoggs avatar
Jag håller med att vi måste avveckla oljeberoendet och aggressivt söka alternativa energikällor.

MEN... Medan oljan är en sinande resurs bör man betänka att Peak Oil-profeterna ofta glömmer att räkna med en sak: det finns mycket olja i världen som är oexploaterat eftersom det är oekonomiskt idag. Dvs. om det kostar 110 dollar att utvinna ett fat olja som säljs för 80-85 dollar (nuvarande nivå) så finns det ju inte en jäkel som gör det. Men om oljan sticker iväg till säg 200 dollar per fat så blir ju bilden en helt annan.

Detta innebär ju att transporter, jordbruk osv blir betydligt dyrare så samhället går mot bistra tider oavsett. Men det blir en långdragen process där tumskruvarna dras åt lite i taget snarare än en plötslig "botten faller ur" situation, och ju mer åren går och oljepriserna kryper uppåt, desto större blir incentiven att utveckla icke oljebaserade lösningar.

För övrigt köptes ytterligare lite tid så sent som igår:
http://di.se/Artiklar/2010/11/1/2191...r=280106&rlt=0
Citera
2010-11-02, 09:46
Medlem
De som kommer att drabbas hårdast av peak oil är u-länder (och kina).

I Europa är vi vana att betala 13-15kr/liter för bensinen. Ett artificiellt högt pris skapat av skatter. Skulle t ex oljepriset rusa till 400$/fat eller 600$/fat så skulle bensinen fortfarande kunna säljas för 15-20kr/liter och vi skulle gnälla lite på sin höjd. Vad tror ni skulle hända om bensinen höjs från 5 kr/liter till 20 kr/liter i Kina utan att staten kan göra något utan att subventionera bensinpriset, dvs gå in och betala mellanskillnaden om bensinen ska vara billigare?

I u-länder skulle detta få katastrofala följder. Svält och fattigdom.

Vi i u-länderna har råd att betala 20kr/litern för bensin oskattat. De har de inte i u-länderna.
Citera
2010-11-02, 10:13
Medlem
Starvids avatar
Jag är Peak Oil-fanatiker, men detta med en miljard människor låter som trams, av två anledningar.

För det första för att jordens befolkning var större än 1 miljard innan vi började använda olja i någon större omfattning.

För det andra för att vi ser att vissa länder kan ha mycket stor befolkning utan att konsumera mycket naturresurser, så länge befolkningen hålls i djup fattigdom. Ur ett resursperspektiv är många människor inget problem: problemet är många rika människor.

Med rik menar jag här att man tjänar säg 5000 kronor i månaden eller mer.
Citera
2010-11-02, 10:53
Medlem
Doomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Vi i u-länderna har råd att betala 20kr/litern för bensin oskattat. De har de inte i u-länderna.

Ja helt klart, kanske skulle vi klara 30 kr/litern också. Men se dig omkring vart du nu än är. Nästan allting i din omgivning finns där tack vare oljan, naturgasen och kolet. Det är alltså inte bara bensinen som blir dyrare, utan precis allting.
Citera
2010-11-17, 17:58
Moderator
Tystnads avatar
Nu var ju peak oil på TV igen i en dokumentär. länk: http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

Länder som kommer att få jätteproblem är ju typ USA där dom byggt samhället runt bilen.
Troligen också sådana odemonkratiska länder som subventionera bensinen för att hålla folk lugna ,tex Iran ,kina

precis Som dom sa i dokumentären så tror jag det kommer vara betydligt glesare mellan bilarna om en 20 år ,sedan måste man nog ställa om samhället igen mot lokal produktion av varor istället för att man har några få mega fabriker och sedan transporterar grejorna runt halva jordklotet med olika bränsleslukande fordon och fartyg.
Citera
2010-11-17, 21:08
Medlem
_Winstons avatar
Jag har läst en hel del och följer lite olika bloggar om peak oil, där folk är suvivalister som börjat bunkra mat, drivmedel och bränsle. Helt övertygade om sin sak.

Finns det någon "smart" initierad människa i världen som inte målar upp massdöd, krig och splittrade länder? Finns det något alternativ till att våra barn kommer att uppleva en värld som inte är som i filmen "The Road"? Tycker detta med peak oil börjar likna någon sorts masspsykos

Kan f.ö rekommendera en bloggare som är någorlunda konstruktiv och professor på något av de högre läroverken http://efteroljan.blogspot.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in