• 1
  • 2
2010-09-08, 19:41
Medlem
Hej!

Jag delar kök med ett par personer och det är ofta konkurrens om matlagningsredskapen och ytan i köket. Jag har upptäckt att det effektivaste är att laga mat med så få ingredienser som möjligt, ty detta innebär att det inte blir mycket disk! Gärna ska dessa ingredienser gå direkt från behållare till gryta/stekjärn utan att de ska behöva utsättas för en egen process, tex hackning. Att hälla mjölk i soppan kräver ingen inblandning av redskap. Men att tillsätta lök i soppan kräver att löken först hackas och därför blir det mer disk!

Alla förslag på maträtter med få tillredda ingredienser välkomnas!

Jag kan börja:

Koka bulgur.
Fräs lök, spenat och svamp tills de får lite färg.
Ös på med svartpeppar, paprikakrydda och annat gott.
Servera på tallrik och tillsätt en stor klick smör.
Ljuvligt!

Redskap som behövs:
kastrull
Stekpanna
stekspade
kniv och skärbräda för att hacka svamp och lök
gaffel för att gröpa ur smöret - den gaffeln kan man sen äta med!
Senast redigerad av Mandelmusen 2010-09-08 kl. 19:56.
Citera
2010-09-08, 19:45
Medlem
Shittybags avatar
Har en känsla av att denna tråd kan bli en liten guldgruva så småningom

OnT: Införskaffa ett stekjärn med hög kant (wok-järn?). Sedan kan man tillaga vilken sorts röra som helst där och improvisera fram en massa goda rätter samtidigt som man kan hålla disknivån relativt låg. Dessutom känner man sig riktigt grym efter att ha fått till en god rätt genom att improvisera
Citera
2010-09-08, 19:48
Medlem
Anroras avatar
Kanske denna tråd passar i matlagningstips för ungkarlar/studenter?
Citera
2010-09-08, 19:58
Medlem
Cherryvodkas avatar
1 del havregryn + 2 delar vatten = havregrynsgröt

allt du behöver är kastrull/mikrovågsugn, sked, skål.
Citera
2010-09-08, 20:06
Medlem
htdgs avatar
Ta en kastrull, koka spaghetti. Häll av spaghettin. I den tomma kastrullen, häll i olivolja, persilja och finhackad chili. Salta med flingsalt. Fräs detta i botten av kastrullen en stund. Häll på den avrunna pastan. Rör om ordentligt och tillsätt mer olja efter behag, pinjenötter och parmesan. Ät.

Redskap:

Skärbräda
Kniv
Kastrull
Citera
2010-09-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Ta en kastrull, koka spaghetti. Häll av spaghettin. I den tomma kastrullen, häll i olivolja, persilja och finhackad chili. Salta med flingsalt. Fräs detta i botten av kastrullen en stund. Häll på den avrunna pastan. Rör om ordentligt och tillsätt mer olja efter behag, pinjenötter och parmesan. Ät.

Redskap:

Skärbräda
Kniv
Kastrull

Det var ett jävligt bra recept!

Men kom gärna med flera.
Senast redigerad av Mandelmusen 2010-09-08 kl. 21:11.
Citera
2010-09-08, 21:19
Medlem
klybans avatar
Skaffa en diskmaskin om det är så jobbigt för dig att diska.
Citera
2010-09-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Skaffa en diskmaskin om det är så jobbigt för dig att diska.

Jag kan inte. Jag bor i korridor och delar kök med 2000 andra. Ingen av oss har några pengar men vi har förhoppningar inför framtiden. Men det räcker inte till att köpa diskmaskin
Citera
2010-09-08, 21:34
Medlem
RationalGazes avatar
koka pasta, när det är nån minut kvar, släng i några vamkorvar. Häll av vattnet och ät ur kastrullen. Klassiskt studentkorridorskäk för mig...

Redskap: en kastrull och, lämpligtvis, en gaffel...

Eller: en burk ravioli, häll över i en djuptallrik. In i micron. Sleva i dig med en sked.

Redskap: en sked och en tallrik
Citera
2010-09-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RationalGaze
koka pasta, när det är nån minut kvar, släng i några vamkorvar. Häll av vattnet och ät ur kastrullen. Klassiskt studentkorridorskäk för mig...

Redskap: en kastrull och, lämpligtvis, en gaffel...

Eller: en burk ravioli, häll över i en djuptallrik. In i micron. Sleva i dig med en sked.

Redskap: en sked och en tallrik

Hm det var inte så dumt det här. Jag har inte tänkt på en-ingrediens mat! Fler förslag på mat som kräver en ingrediens? (Det ska vara ätbart!)
Citera
2010-09-08, 23:46
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Hm det var inte så dumt det här. Jag har inte tänkt på en-ingrediens mat! Fler förslag på mat som kräver en ingrediens? (Det ska vara ätbart!)

Rårakor är väl bara stekt, riven potatis?

Annars finns ju havregrynsgröt som nämnts tidigare i tråden.

Ägg är jävligt bra. Bara knäcka i ett par i pannan och röra ihop med nån paprika eller nåt.
Citera
2010-09-09, 01:17
Medlem
Eftersom jag är ungkarl (och hatar disk) så har jag som mål att undvika disk i största möjliga mån. Här är några tips:

Mattermos är en sagolik grej, verkligen! Man kan koka pasta, cous-cous och allt det där som man kokar i en kastrull. Jag gör köttgrytor i den, soppor, gröt. Vattnet kokar inte i den men eftersom den är så varm så tillagas maten i den.

Och man slipper disk, jag äter ju direkt från termosen!

Mackor är väldigt fint också, jag brukar slänga ihop riktigt fina grejer. Och det bästa av allt...ingen disk!

Jag fixade ihop en macka nyss, franskbröd, bacon och pommes i ugnen (då blir baconet så där saftigt mört), sedan på med cheddar i några minuter med baconet, på med bacon/osten, sen på med tomat, coleslaw och pommes.

Det bästa av allt...ingen disk! Vira det runt lite hushållspapper sen är det bara att äta.

Plastbestick är annars väldigt bra, kanske dyrt i längden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in