Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-19, 01:54
  #1393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4nd3r50n
Har inte läst allt men vilken fråga är det du egentligen vill ha svar på?


Jag vill veta. Om min ipadress kan bli spårad om wifi är avstängt, Bluetooth och flygplansläge med?
Finna det fortfarande signal liksom.
Notera att personen arbetar med detta..

Men får typ 20 olika svar...
Citera
2023-04-19, 09:07
  #1394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhej12321
Jag vill veta. Om min ipadress kan bli spårad om wifi är avstängt, Bluetooth och flygplansläge med? Finna det fortfarande signal liksom.
Är du efterbliven? Det här var ju vad jag svarade på i mitt första inlägg i tråden. Det beror på vilken modell på mobilen du har.
Citat:
Notera att personen arbetar med detta..
Det spelar absolut ingen roll. Spåra din signal går inte. Det måste vara en app som skickar data om din position.
Citera
2023-04-19, 10:31
  #1395
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhej12321
Det funkade med flygplansläge och avstängd wifi. Går in på telefonen och det står ip adress kunde ej hittas.
Inget allvarligt hörrni bara de att jag har en person i mitt liv tyvärr som alltid spårar mig på något sjukt sätt och gör livet allmänt jobbigt för mig...
Vi ska åka iväg i veckan jag o partnern och vill ej att denna människa dyker upp som gubben i lådan. Vill kunna andas o inte behöva oroa mig. Kommer dock stänga av mobilen men för säkerhetsskäl Vill jag veta att han inte kan nå mig när jag slår på mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejhej12321
Jag vill veta. Om min ipadress kan bli spårad om wifi är avstängt, Bluetooth och flygplansläge med?
Finna det fortfarande signal liksom.
Notera att personen arbetar med detta..

Men får typ 20 olika svar...

Kan vara för att du nog ställer frågan lite fel, beroende på vad du vill åstadkomma.
Ipadressen kan spåras men med hjälp av den kan man inte (som privatperson) ta reda på var någon befinner sig. Ex: du går in på en hemsida, ägaren av hemsidan ser då din ipadress och kan via ex.vis https://whatismyipaddress.com/ip-lookup se vilket nät du är uppkopplad på och var deras internetanslutning befinner sig, om man använder sin mobiltelefon och mobilnätet för att surfa är det ett rätt stort geografiskt område. För att få bättre träffsäkerhet än så behöver man hjälp av din mobiloperatör.
Tror du att någon privatperson kan se var du befinner dig så är det troligen något annat sätt de använder för att ha koll på dig.
exvis, en tracker gömd på dig, din mobil är hackad och de har full kontroll på den, det finns någon programvara installerad på din mobil som håller koll på dig, du använder google platsdelning etc etc
Citera
2023-04-19, 18:04
  #1396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Google, vilket ju krävs på en Android-lur
Det är inte alls ett krav. Du kan använda Aurora Store.
Citera
2023-04-19, 18:06
  #1397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Gjorde nåt jävligt dumt nyligt online och satt på VPN.
Gjorde det i mozilla.

Igår hade jag druckit lite och somnat med datorn i sängen.
När jag vaknade var VPN nerstängd och google chrome uppe., youtube bland annat.

I vanliga fall skulle jag aldrig använda annan browser på mitt riktiga ip, men nu hade jag tydligen gjort det.

Mozilla har bara min VPN ip, chrome har min riktiga ip.
Kommer jag kunna bli spårad nu för det jag gjorde på mozilla?
Gör dig själv en framtida tjänst:

Skaffa en webbläsare du använder för allt VPN, t.ex. Mullvad Browser eller LibreWolf
Skaffa en webbläsare du har för allt annat, t.ex. Brave eller Edge

Ställ sen in att ditt hemnätverk är ett hemnätverk och att ditt VPN-nätverk är ett öppet nätverk. Sen blockar du Mullvad/LibreWolf på hemnätverket i Windows brandvägg.

Oavsett vad bör du inte använda Chrome. Chrome och VPN går inte ihop.
Citera
2023-04-19, 18:13
  #1398
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhej12321
Jag vill veta. Om min ipadress kan bli spårad om wifi är avstängt, Bluetooth och flygplansläge med?
Finna det fortfarande signal liksom.
Notera att personen arbetar med detta..

Men får typ 20 olika svar...
Eftersom flygplan I många fall har tillgång till Wifi så slås det inte av om du enbart sätter telefonen på flygplansläge. Det den gör att slå av mobildata/WAN ev gps. Om du vill slå av all data slå av wifi, mobildata och bluetooth plats kan ju också vara lämpligt men nja, det går att triangulera hur du än gör om du har ett simkort i luren. Vet inte om flygplansläge slår av mobilens förmåga att koppla upp sig till master men förmodligen. Fan var så länge sen jag reste men inte går det att ringa ifrån ett flygplan via vanliga master? Dock kan du ju använda samtal via wifi men du måste då godkänna att plats upphämtas iaf (Android) om telefonen inte är rootad. Köp en Pinephone om du har mkt pesetas!
__________________
Senast redigerad av Vitman-33 2023-04-19 kl. 18:22.
Citera
2023-04-19, 19:51
  #1399
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Gör dig själv en framtida tjänst:

Skaffa en webbläsare du använder för allt VPN, t.ex. Mullvad Browser eller LibreWolf
Skaffa en webbläsare du har för allt annat, t.ex. Brave eller Edge

Ställ sen in att ditt hemnätverk är ett hemnätverk och att ditt VPN-nätverk är ett öppet nätverk. Sen blockar du Mullvad/LibreWolf på hemnätverket i Windows brandvägg.

Oavsett vad bör du inte använda Chrome. Chrome och VPN går inte ihop.

På min dator har jag alltid kört vpn på mozilla.
Aldrig loggat in med mina riktiga uppgifter eller riktiga ip på mozilla.

Och har aldrig använt chrome alls på datorn, det var bara installerat på den.

Men är jag spårbar efter det jag råkade göra?
Citera
2023-04-19, 20:04
  #1400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
På min dator har jag alltid kört vpn på mozilla.
Aldrig loggat in med mina riktiga uppgifter eller riktiga ip på mozilla.

Och har aldrig använt chrome alls på datorn, det var bara installerat på den.

Men är jag spårbar efter det jag råkade göra?
Det tror jag inte. Om Firefox var stängd kan den ju såklart inte få din riktiga IP.

Nu vet ju dock Google din riktiga IP. I teorin kan de ju dela den med polisen men då polisen har precis noll att gå på kan de inte komma så långt.
Citera
2023-04-19, 20:13
  #1401
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Det tror jag inte. Om Firefox var stängd kan den ju såklart inte få din riktiga IP.

Nu vet ju dock Google din riktiga IP. I teorin kan de ju dela den med polisen men då polisen har precis noll att gå på kan de inte komma så långt.

Kan inte google sammankoppla mitt användande och OSPEC och mozilla med det dom sett på chrome?
Tex att dom sett jag haft samma skrämupplösning, färger, osv.
Citera
2023-04-19, 20:15
  #1402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Kan inte google sammankoppla mitt användande och OSPEC och mozilla med det dom sett på chrome?
Tex att dom sett jag haft samma skrämupplösning, färger, osv.
Ja som sagt, Google kan göra det. Om du använder din VPN IP till 99.9% och du använder din riktiga IP 1 gång så har de fortfarande uppskrivet att båda är du.

Därav att jag skrev att du aldrig bör använda en webbläsare utan anti-fingerprinting när du har VPN.

Mullvad Browser
LibreWolf
^ Kör alltid VPN med en av dessa

Brave
^ Kör denna för vanlig surf

Då finns det noll att fingerprinta.
Citera
2023-10-15, 18:16
  #1403
Medlem
st33rs avatar
Jag har telias sk "mobilt bredband" dvs en router med 4g-kort

Jag noterar, ganska nöjt, att mitt ip-nummer på alla sk geo-location-tjänster studar runt i en helt annan del av landet än den där jag bor.

Hur kommer det sig att mitt/mina ip-nummer aldrig lokaliserar mig till den stad eller del av landet där jag håller hus?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback