Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-07, 23:54
  #1
Medlem
-Alice-s avatar
För ett par år sedan hade jag inte det här problemet, jag brukade prata mycket och hade inga problem att formulera mig. Men efter ett par års isolation har jag blivit väldigt dålig på att uttrycka mig själv. Jag pratar inte mycket mer förutom när jag är tvungen, jag tänker mest för mig själv, och man brukar inte bara tänka i ord, man ser bilder osv så det låter väldigt rörigt när jag ska prata. Jag har även tappat mycket av mitt ordföråd. Jag och vet inte hur jag ska formulera mig mer och jag får dåligt självförtroende över det och tänker att jag ska uttrycka mig själv fel hela tiden så jag stammar lite också när jag känner mig iaktagen när jag pratar.

Hur kan jag överkomma det här? Är så jädrans trött på detta.
Finns det några övningar som är bra att göra? och hur ska jag förbättra mitt ordföråd? Vad som helst?
Citera
2010-09-07, 23:58
  #2
Medlem
anooonyms avatar
Va?

Citera
2010-09-08, 00:00
  #3
Medlem
Holmertzs avatar
Testa att skriva olika brev där du tänker igenom meningarna och formar om dem som du egentligen vill ha dem. De flesta ordbehandlingsprogram har synonymordböcker som kan komma väl till hands.

Tänk på att du måste göra det ett par gånger för att det ska ha effekt, det är ingen mirakelkur så att du blir flexibel i munnen över natt, practise makes perfect!
Citera
2010-09-08, 00:02
  #4
Medlem
AlexOnTops avatar
Läs mycket böcker! Hjälper verkligen med formulering osv.
Citera
2010-09-08, 00:06
  #5
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Prata mera med folk, försök ha diskussioner
Citera
2010-09-08, 00:23
  #6
Medlem
Dingbatss avatar
Prata mycket med dig själv! Jag brukar, inte för att det finns någon tanke bakom utan bara av vana, formulera berättelser om mer eller mindre minnesvärda händelser i vardagen för mig själv som om jag berättade för någon annan. Jag tror det hjälper mycket.
Citera
2010-09-08, 11:49
  #7
Medlem
-Alice-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmertz
Testa att skriva olika brev där du tänker igenom meningarna och formar om dem som du egentligen vill ha dem. De flesta ordbehandlingsprogram har synonymordböcker som kan komma väl till hands.

Tänk på att du måste göra det ett par gånger för att det ska ha effekt, det är ingen mirakelkur så att du blir flexibel i munnen över natt, practise makes perfect!
Det låter som en bra ide, det tänker jag göra.



Några andra saker jag också har problem med är att argumentera, när någon säger emot mig orkar jag inte säga något mer och ger upp.
Och den andra är att jag inte vet vad jag ska svara på vardagliga grejer som när någon som pratar om något som har hänt på hans jobb, tex att någon har gjort bort sig, då svarar jag bara "nej, vad pinsamt" skrattar lite och säger inget mer. Kan jag göra något åt det här med?
Citera
2010-09-08, 13:33
  #8
Medlem
Ett par tips till:
- Läs morgontidningen varje dag.
- Lyssna på pratprogram i radio. P1 är bra - där sänds många intressanta program om allt mellan himmel och jord. Förutom att det utvecklar ditt språk ger det dig även en massa nya uppslag till samtalsämnen.
- Gå en kvällskurs på universitetet i något ämne som intresserar dig.
Citera
2010-09-08, 14:53
  #9
Medlem
dawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Prata mycket med dig själv! Jag brukar, inte för att det finns någon tanke bakom utan bara av vana, formulera berättelser om mer eller mindre minnesvärda händelser i vardagen för mig själv som om jag berättade för någon annan. Jag tror det hjälper mycket.

Åh Gud, jag trodde att jag var ensam

Jag brukar titt som tätt prata högt för mig själv och låtsas att jag skulle prata med någon annan, bara för att få höra hur det låter så att man kan finslipa allt det man hade att säga.
Citera
2010-09-08, 17:53
  #10
Medlem
Holmertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Alice-
Några andra saker jag också har problem med är att argumentera, när någon säger emot mig orkar jag inte säga något mer och ger upp.

Om problemet återigen är att du har problem att sätta ord på dina tankar kan du öva på liknande sätt, skriv debattartiklar/insändare (om du skickar in dem eller ej spelar ingen roll)
Det kan ju också vara att du saknar "balls" kanske? Att du liksom inte vågar säga ifrån? Eller är det att du inte "orkar" säga emot, att det inte är "värt det"?


Citat:
Ursprungligen postat av -Alice-
Och den andra är att jag inte vet vad jag ska svara på vardagliga grejer som när någon som pratar om något som har hänt på hans jobb, tex att någon har gjort bort sig, då svarar jag bara "nej, vad pinsamt" skrattar lite och säger inget mer. Kan jag göra något åt det här med?

Tänk igenom det han/hon sa (under tiden han/hon säger det alltså, annars framstår du som ett riktigt mongo) och kolla om du kan ställa nån fråga om innehållet.
Säg att den pinsamma incidenten är att han/hon halkar på ett bananskal. "Haha, vad pinsamt! Varför låg bananskalet där egentligen?"
Eller så ställer du en följdfråga!
"Åh, vad jobbigt? Men du skadade dig väl inte iallafall?"
Man kan ta upp något relaterat också:
"Haha, vad pinsamt! Jag har en bekant som gjorde samma sak härom veckan, oj vad han svor!"
Säga en mer utförlig kommentar om spektaklet:
"Haha, sjukt! Precis som i teknad film! Visste inte att det händer i verkligheten också! "
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback