Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-07, 22:23
  #1
Medlem
Hej. Vill bara påpeka att jag i princip aldrig har varit politiskt aktiv men tycker att det vore kul att sätta in i mig den lite.

Vad är det dåliga med miljöpartiet egentligen? På ett flertal ställen (på flashback) skriver ni att miljöpartiet är ett fiasko, patetiska osv, men aldrig riktigt varför. Det enda jag lyckats hitta var en tråd om kärnkraft och att om den avskaffades i Sverige så skulle vi bli tvungna att köpa kål av Tyskland (tror jag det stod). Är det å andra sidan inte nästan bättre än att fortsätta med kärnkraft som praktiskt taget inte försvinner från jorden (eller på väldigt lång tid) alls?

Försök att vara så politiskt neutrala ni kan (om det nu går) när ni skriver. Ge också typiska motargument (mot era argument) som en miljöpartist skulle kunna använda om man frågar denne person.

//Accessdenied
Citera
2010-09-07, 22:26
  #2
Medlem
AlexOnTops avatar
Jag gillar miljöpartiets åsikter osv, på alla punkter förutom EN - de vill helt och håller öppna gränserna för invandring och utvandring... Om det inte var för denna åsikt hade jag haft en stark röst på dem. Men nu tänker jag rösta på SD istället...
Vet inte om MP hade vart så bra på att genomföra allt det där de står för heller, de känns lite halvflummiga. Men det är bara en vag, personlig uppfattning jag fått.
Citera
2010-09-07, 22:28
  #3
Medlem
Awesomes avatar
"Många människor flyr undan förtryck, förföljelse, fattigdom eller naturkatastrofer. Tidigare flydde personer från Sverige, undan svält och förtryck, nu flyr andra hit. Vi skall därför vara solidariska och ha en generös flyktingpolitik, så att de som flyr kan få asyl här hos oss."
Istället för att hjälpa till på plats, bygga upp samhällena och demokrati där problemen finns (som SD vill) så vill MP införa en fri invandring.
Citera
2010-09-07, 22:28
  #4
Medlem
Denoms avatar
De är inte pragmatiska.
Citera
2010-09-07, 22:29
  #5
Medlem
cdxz11s avatar
En dålig sak med miljöpartiet är att de uppenbarligen inte förstått att ökad koldioxidshalt i atmosfären inte innebär global uppvärmning, detta gäller iof samtliga partier i riksdagen men om de kallar sig miljöpartiet tycker man ändå att de borde känna till något om miljön.
Citera
2010-09-07, 22:29
  #6
Medlem
Det finns tusen saker man skulle kunna ta upp, men jag nöjer mig med en:

MP vill ha fri invandring, vilket i praktiken innebär att man tar bort Sveriges gränser. De övriga 6 riksdagspartierna vill ha reglerad invandring men MP vill alltså släppa den helt fri. Så om det vill komma 10 miljoner somalier, irakier och afghaner hit och lyfta bidrag ska inget kunna hindra dem. Hur MP hade tänkt lösa bostadsfrågan eller det faktum att 4 miljoner jobbande ska försörja 15 miljoner bidragstagare/pensionärer/unga (samt 10000 andra akuta problem som skulle uppstå) finns det inga svar på.

De är radikala fanatiker som skiter i verkligheten på i stort sett alla områden.
Citera
2010-09-07, 22:29
  #7
Medlem
micaeles avatar
Man kan ju inte bara basera åsikterna angående partiet på deras ställning gentemot kärnkraften (som är den bästa energiform vi har tills fusionskraft är användsbart).
Miljömuppar är, och kommer alltid vara, bakåtsträvare som vill rasera det samhälle vi lever i och trivs med.

En röst på Miljöpartiet är att försöka döda alla form utav landsbygd när det gäller transport och näringsliv.
Citera
2010-09-07, 22:30
  #8
Medlem
Man skulle kunna påstå att miljöpartiet är bakåtsträvande. Själv tycker jag miljön än en mycket viktig fråga och om det vore så att miljöpartiet hade en vettig plan kring hur de skall bättra på miljön i ett land som Sverige. Men som det ser ut nu tycker jag deras bensinskatts höjningar mest är en skämt.

*edit*
Själv tycker jag det enda rätta sättet att värna om miljön är att blicka framåt och forska om ny teknik som kan lösa problemen.
*edit*
__________________
Senast redigerad av Johanmcmxcv 2010-09-07 kl. 22:32.
Citera
2010-09-07, 22:30
  #9
Avstängd
FalsktVittnes avatar
Oj tusen exempel.
Tvångskvotering, flumpolitik, kommunistpolitik, förbud- och pekpinne-politik, fri invandring, mot kärnkraft, clowner på ålderdomshem, företagsfientlig politik, godstransporter i tunnelbanan (sic), höjda energi och bensinskatter, officiell statlig tidning som berättar "sanningen", förbjuda reklam, ett samhälle med noll tillväxt, obegränsad studielön, 15 timmars arbetsvecka, de är riksdagens största horor - tro inte för en sekund att de inte kan hoppa över till Alliansen i höst, helt oseriösa och ofinansierade budgetar (se wetterstrand/maud-bråket igår) etc etc...

http://yfrog.com/bgmpannonsj
http://www.svd.se/nyheter/politik/va...ge_4714119.svd
__________________
Senast redigerad av FalsktVittne 2010-09-07 kl. 22:41.
Citera
2010-09-07, 22:33
  #10
Medlem
Hårbolls avatar
En central punkt: MP har inte förstått att det är rikedom och utveckling som gör att vi har råd att bli allt miljövänligare. Deras fobi för tillväxt kommer paradoxalt nog göra att vi inte har råd att fortsätta bli miljövänligare, dessutom kommer det gå hand i hand med sänkt levnadsstandard.
Citera
2010-09-07, 22:34
  #11
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalsktVittne
Oj tusen exempel.
Tvångskvotering, flumpolitik, kommunistpolitik, fri invandring, mot kärnkraft, clowner på ålderdomshem, företagsfientlig politik, godstransporter i tunnelbanan (sic), höjda energi och bensinskatter, de är riksdagens största horor - tro inte för en sekund att de inte kan hoppa över till Alliansen i höst etc etc...

http://yfrog.com/bgmpannonsj
MP är inte för tvångskvotering eller kommunistpolitik. De är relativt liberala i sina frågor förutom då i miljöpolitiken.
Citera
2010-09-07, 22:35
  #12
Medlem
goE-s avatar
Att kalla ett parti som har kring 10% av rösterna och haft stort inflytande på delar av svensk politik för ett fiasko är bara okunnigt.

Gällande kärnkraften tänker du dock fel. Ett avvecklande av kärnkraften skulle innebära att vi blir av med 50% av vår energiförsörjning och istället tvingas importera detta, primärt tysk kolkraft eller rysk gas. Det finns tre klart negativa konsekvenser av detta
  • Energikostnaden stiger och försämrar därmed konkurrenskraften. Kärnkraft är extremt billig energi, de andra sätten är avsevärt dyrare. Sverige har mycket elintensiv industri (skog- och metallindustrin) vars konkurrenskraft är direkt korrelerad med energipriset. En skrotning av kärnkraften innebär försämrad konkurrenskraft och massvis med förlorade arbeten.
  • Säkerhetspolitiskt sitter vi i knät på Tyskland eller Ryssland. Sällan särskilt positivt.
  • Miljömässigt är det rent ut sagt vidrigt. Kärnkraft orsakar inga koldioxidutsläpp. Den lilla mängd radioaktivt material som blir kvar som restprodukt kan förvaras säkert utan påverkan. Att tillverka energi från kolkraft innebär öka Sveriges koldioxidutsläpp markant - en renodlad örfil i ansiktet på miljön.
En nedlagd kärnkraft leder till ökad arbetslöshet och kraftigt ökade koldioxidutsläpp. En rent korkad politik att föra, och hade man förväntat sig att MP kunde genomföra konsekvensanalyser skulle man förvånas över att ett parti med miljön i fokus vill genomföra en sådan dråpstöt mot miljön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback