Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-20, 21:58
  #49
Medlem
niffss avatar
Respektera berget..Många underskattar Kebnekaise eftersom berget "endast" är dryga 2100 meter högt. Lågt i många sammanhang. Jag har varit uppe ett gäng gånger och skulle säga att de största farorna enligt min egen analys är följande

*Stenras
Kebnekaise är ett väldigt stenigt berg.. ser mer eller mindre ut som en grushög gud har sopat ihop med stenar i varierande storlekar.. från en ärta i storlek till en större familjebil (10 gram - 10 ton) . Extra stor risk för stenras är det såklart när många vandrare/klättrare rör sig på berget, när det blåser eller när mycket smältvatten rinner ner uppifrån, luckrar upp mindre sand, grus och sten underifrån och får stora stenblock i rullning. Dock inte hört om några som omkommit på Kebnekajse av rasande stenar.

*dålig sikt
sikten i sig dödar såklart inte, men eftersom toppen är omgiven av stup så kan den dåliga sikten få dig att rätt å slätt gå ut över ett av stupen å falla ett hundratal meter ner mot en säker död. Alternativt att du på toppen går vilse och inte hittar tillbaka till någon av toppstugorna för skydd. Sikten kan vid snöstorm vara såpass dålig att du på sin höjd klarar av att se handflatan på din utsträckta arm.

*östra leden
Den östra leden bestigs med rep å annan klätterutrustning. Ökar såklart risken för sten och isras. Att dessutom bli fast på en is/bergvägg när dåligt väder snabbt slår om ökar såklart risken för att råka riktigt illa ut.


Summering: om du går västra leden, har ordentligt med proviant och vatten med dig och har nog med disciplin och stolthet att du klarar av och vända hemåt om vädret börjar slå om. Särskilt uppe på toppen pga tidigare nämnda stup så skulle jag säga att Kebnekaise är ofarligt och klarar av att bestigas av vem som helst såvida väderförutsättningarna är rätt.
Citera
2018-12-26, 20:41
  #50
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
till toppen av kebnekaise tar man sig med cykel, en termos kaffe samt en påse kanelkringlor.
Du är en tvättäkta idiot...
Citera
2019-06-23, 17:35
  #51
Medlem
Fler dör i sitt hem än på kebnekaise

Snälla ändra inte på det!
Citera
2019-11-11, 00:26
  #52
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
till toppen av kebnekaise tar man sig med cykel, en termos kaffe samt en påse kanelkringlor.

En kompis tog sig upp i rullstol på östsidan så det går också bra.
Citera
2019-11-11, 01:10
  #53
Medlem
varför bygger man inte om berget så det blir säkrare
Citera
2019-11-11, 02:17
  #54
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Troligen sannt. Jag träffade några tyskar under min bestigning som hade klättrat upp på betydligt högre toppar i Alperna. Dom sa att Kebnekaijse var betydligt jobbigare.

Har bestigit båda av Norges högsta (Galdhøpiggen, 2469m) och näst högsta (Glittertind, 2452m) fjälltoppar.
Besteg Kebnekaijse förra sommaren, och det var mycket jobbigare. Tog västra "promenadleden" som tog 14h T/R med en hel del fikapauser på vägen. Jobbigast var på väg nerför, när man ska balansera på hala stenblock med trötta ben. Förstår att folk ramlar där... Dagen efter var man helt slut i kroppen. De Norska topparna var det bara att knalla upp på, inga stora klippblock att balansera på, utan mer småstensfält som man bara promenerade över. Tog bägge på två dagar, och då vandrade vi med tunga ryggsäckar imellan fjällstationerna också.
Citera
2019-11-11, 02:29
  #55
Medlem
oskichs avatar
Dog ju 5 Norrmän för några år sedan också...

Flygolyckan vid Kebnekaise 2012
Citera
2020-05-14, 09:50
  #56
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
En kompis tog sig upp i rullstol på östsidan så det går också bra.

Då måste han ju ha dragit sig fram med rep eller krupit upp. Eller hade han larver på rullstolen som en grävmaskin?

Är det här sant? För några år sedan så försökte en benlös människa att bestiga toppen. Han hade hjälp av folk som la ut en massa rep så att han kunde dra sig fram.
Han fick avbryta på grund av nedkylning.
Föga förvånande egentligen.
Citera
2020-05-14, 09:53
  #57
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
varför bygger man inte om berget så det blir säkrare
Det är på gång nu.
Citera
2020-05-14, 11:06
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niffs
Respektera berget..Många underskattar Kebnekaise eftersom berget "endast" är dryga 2100 meter högt. Lågt i många sammanhang. Jag har varit uppe ett gäng gånger och skulle säga att de största farorna enligt min egen analys är följande

*Stenras
Kebnekaise är ett väldigt stenigt berg.. ser mer eller mindre ut som en grushög gud har sopat ihop med stenar i varierande storlekar.. från en ärta i storlek till en större familjebil (10 gram - 10 ton) . Extra stor risk för stenras är det såklart när många vandrare/klättrare rör sig på berget, när det blåser eller när mycket smältvatten rinner ner uppifrån, luckrar upp mindre sand, grus och sten underifrån och får stora stenblock i rullning. Dock inte hört om några som omkommit på Kebnekajse av rasande stenar.

*dålig sikt
sikten i sig dödar såklart inte, men eftersom toppen är omgiven av stup så kan den dåliga sikten få dig att rätt å slätt gå ut över ett av stupen å falla ett hundratal meter ner mot en säker död. Alternativt att du på toppen går vilse och inte hittar tillbaka till någon av toppstugorna för skydd. Sikten kan vid snöstorm vara såpass dålig att du på sin höjd klarar av att se handflatan på din utsträckta arm.

*östra leden
Den östra leden bestigs med rep å annan klätterutrustning. Ökar såklart risken för sten och isras. Att dessutom bli fast på en is/bergvägg när dåligt väder snabbt slår om ökar såklart risken för att råka riktigt illa ut.


Summering: om du går västra leden, har ordentligt med proviant och vatten med dig och har nog med disciplin och stolthet att du klarar av och vända hemåt om vädret börjar slå om. Särskilt uppe på toppen pga tidigare nämnda stup så skulle jag säga att Kebnekaise är ofarligt och klarar av att bestigas av vem som helst såvida väderförutsättningarna är rätt.

Nu har jag enbart gått upp till kebnekaise via västra leden en gång i min ungdom tillsammans med farsan han var då några år yngre än vad jag är idag.
Då upplevde jag inte det som speciellt besvärligt eller farligt, men då var vi bägge ganska vana att röra oss i skog och mark och hade vettig utrusning och lätt packning.
Men vi var skapligt förberedda och hade sälskap av en kompis till farsan som jobbat där uppe några år tidigare.
Så min erfarenhet är att är man bara skapligt fjällvan så är det inte en speciellt besvärlig vandring.
Riskerna är mer relaterade till vädret och att många ovana, men är man inte beredd på svensk fjällmiljö och kommer i lågskor och handväska så är väl riskerna rätt höga.
Citera
2020-05-31, 22:39
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niffs
Respektera berget..Många underskattar Kebnekaise eftersom berget "endast" är dryga 2100 meter högt. Lågt i många sammanhang. Jag har varit uppe ett gäng gånger och skulle säga att de största farorna enligt min egen analys är följande

*Stenras
Kebnekaise är ett väldigt stenigt berg.. ser mer eller mindre ut som en grushög gud har sopat ihop med stenar i varierande storlekar.. från en ärta i storlek till en större familjebil (10 gram - 10 ton) . Extra stor risk för stenras är det såklart när många vandrare/klättrare rör sig på berget, när det blåser eller när mycket smältvatten rinner ner uppifrån, luckrar upp mindre sand, grus och sten underifrån och får stora stenblock i rullning. Dock inte hört om några som omkommit på Kebnekajse av rasande stenar.

*dålig sikt
sikten i sig dödar såklart inte, men eftersom toppen är omgiven av stup så kan den dåliga sikten få dig att rätt å slätt gå ut över ett av stupen å falla ett hundratal meter ner mot en säker död. Alternativt att du på toppen går vilse och inte hittar tillbaka till någon av toppstugorna för skydd. Sikten kan vid snöstorm vara såpass dålig att du på sin höjd klarar av att se handflatan på din utsträckta arm.

*östra leden
Den östra leden bestigs med rep å annan klätterutrustning. Ökar såklart risken för sten och isras. Att dessutom bli fast på en is/bergvägg när dåligt väder snabbt slår om ökar såklart risken för att råka riktigt illa ut.


Summering: om du går västra leden, har ordentligt med proviant och vatten med dig och har nog med disciplin och stolthet att du klarar av och vända hemåt om vädret börjar slå om. Särskilt uppe på toppen pga tidigare nämnda stup så skulle jag säga att Kebnekaise är ofarligt och klarar av att bestigas av vem som helst såvida väderförutsättningarna är rätt.
Jag var på toppen en gång i snöstorm och det var ingen lek. Man hade som du säger kunnat ramla ned. Det var bara några meters sikt och blåste 20-25 sekundmeter.
__________________
Senast redigerad av Mzzo 2020-05-31 kl. 22:46.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback