2010-09-06, 22:36
Medlem
Tja, jag funderar på att köpa en midikeyboard men en billig, så jag funderar på den här
http://www.jam.se/produkt/MIDIkeyboa...bart-pris!.jam
Vad tycker ni? Kan jag använda fl studio med den? Går det att göra sköna techno låtar med den?
Citera
2010-09-06, 22:45
Bannlyst
Jag vet att man kan hoppa oktaver men ändå ganska kort imo.

Går t.ex inte att spela en vanlig skala på två oktaver om man inte spelar C-C
Citera
2010-09-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresed
Jag vet att man kan hoppa oktaver men ändå ganska kort imo.

Går t.ex inte att spela en vanlig skala på två oktaver om man inte spelar C-C

hmm, jag glömde att säga det men jag är nybörjare som tycker att det är kul att hålla på och göra technolåtar i fl studio och tänkte att en midikeyboard skulle kunna göra det ännu roligare & enklare.
Citera
2010-09-06, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kozin
hmm, jag glömde att säga det men jag är nybörjare som tycker att det är kul att hålla på och göra technolåtar i fl studio och tänkte att en midikeyboard skulle kunna göra det ännu roligare & enklare.

Okej, jag tycker isåfall att du bör fundera på om du verkligen behöver ett midi-keyboard till det där eller inte.
Citera
2010-09-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresed
Okej, jag tycker isåfall att du bör fundera på om du verkligen behöver ett midi-keyboard till det där eller inte.
Jag tycker verkligen om det såsom det ser ut på youtube, jag sålde min gitarr för att köpa en sån för nån vecka sen men pengarna har bara legat där och jag har inte köpt någon så därför vill jag veta vad ni tycker
Citera
2010-09-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kozin

Hade en sådan förut, eller en lika ''liten'' iaf. Den funkar bra till techno i viss mån skulle jag säga, men inte till att spela piano på eller nått. Skulle hellre råda till att lägga ut 3-500 till och köpa ett medelstort.
Citera
2010-09-07, 00:28
Medlem
Jag tycker du ska skaffa ett med 3-4 oktaver.

Själv har jag:
http://www.musikborsen.se/itempg.asp...1&artno=185135

Dock skulle jag klarat mig bra med endast 3 oktaver + oktav upp och ner knappar.
Men det beror nog vad du ska använda den till, för monoton techno duger kanske två oktaver.
Viktigt är att tangenterna är fullstora och anslagskänsliga.

Jag tror all vanlig pop och rock sällan använder fler än 4 oktaver, det är nog bara avancerade klassiska verk etc.
Senast redigerad av Swe_Tiger 2010-09-07 kl. 00:31.
Citera
2010-09-09, 18:11
Medlem
när du köper midikeyboard ska du fundera vad för musik vill du spela, vill du bara spela enkla melodier då räcker det med 25 keys men du kan inte spela så mycket ackord eller något annat med det. Jag rekomenderar att du köper 49 keys.
´
En annan ska kolla på, om tangenterna är weighted. är dem weighter känns dem mer som ett riktigt piano och blir inte så plastigt.

något som är skönt är när man har sliders på sitt midikeyboard så kan man ändra på keyboarden och slipper hålla på och fimpla på datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in