• 1
  • 2
2010-09-06, 09:19
Medlem
spajdamans avatar
Hej. Inte dags än på en dryg månad men jag gillar att vara ute i god tid om jag skulle behöva införskaffa något.
Jag förlorade min far hastigt och olustigt i somras och ska senare alltså ta upp båten för första gången och behöver lite tips och råd.
Båten är en Yamarin 56cc med en 100hk utombordare.

Det jag hade tänkt att göra i ordning är;
- Själva upptagningen då, båten ska upp på trailern.
- Köra rent motorn med sötvatten. Har en sådan där muff som man kopplar på slangen.
- Skrapa bort snäckor från bottenfärgen. Ska man tvätta bort färgen sen? Har sett att många verkar ta bort bottenfärgen på hösten. Iaf på större båtar. (Ska måla i vår)
- Tvätta skrovet. Polera och sånt gör man väl till våren?
- Skruva bort en skruv längst ner i skrovet så vatten rinner ut.
- Täcka med ställningen och presenning.

Det är det jag kommer ihåg. Är det något ni erfarna tycker jag glömt som också bör göras?
Farsan var noggrann som tusan med båten så man vill ju gärna att det blir bra.
Tips mottages tacksamt.
Citera
2010-09-06, 09:29
Medlem
razcals avatar
Köra rent motorn är skitbra, glöm inte att byta oljan i både motor och rigg innan du lägger i den igen, bra ide´kan vara att lagra dynor och tyger och dylikt inomhus och inte i båten under vintern, har märkt själv att det har en tendens att mögla

Har du mycket snäckor så skrapar du, följer färgen med så slipar du, slipa till förbannelse, sen grundmåla, sen måla

Har du möjlighet så förvara motorn inomhus under vintern...

Det är väl det jag kommer på..
Citera
2010-09-06, 09:46
Medlem
joe_ss avatar
Be nån på båtklubben kolla på skrovet då det kanske inte alls behövs så mycket arbete med botten som du skriver och en massa arbete i onödan är ju bara...eh...onödigt?

Sälj den? Det är en rätt attraktiv fiskebåt för rätt pris.
Citera
2010-09-06, 10:21
Medlem
spajdamans avatar
Tack för era svar.
Citat:
Ursprungligen postat av razcal
glöm inte att byta oljan i både motor och rigg innan du lägger i den igen, bra ide´kan vara att lagra dynor och tyger och dylikt inomhus och inte i båten under vintern, har märkt själv att det har en tendens att mögla

Ja det där med dynorna lät ju logiskt
Bra att du tog upp det där med oljan, den hade jag säkert glömt till våren annars. (Skriver ner det på min vår-lista). Det är bara att skruva upp en skruv nere på motorn, ha något tråg under och vänta antar jag?
Oljan till riggen; menar du själva anordningen som hissar upp och ned motorn då? Finns kanske någon skruv man lossar på där också.

Citat:
Ursprungligen postat av joe_s
Be nån på båtklubben kolla på skrovet då det kanske inte alls behövs så mycket arbete med botten som du skriver och en massa arbete i onödan är ju bara...eh...onödigt?

Sälj den? Det är en rätt attraktiv fiskebåt för rätt pris.

Jo kanske kan göra det. Jag vet att farsan pratade om att skrapa snäckor under hösten och bottenmålning till våren, det var därför jag skrev det. Men det är klart att jag kikar först så det inte blir en massa onödigt jobb.
Sen är det är det jag gillar med båtklubbar överlag, finns alltid folk där och de flesta verkar inte ha något emot att hjälpa till med tips. Så man hoppas ju på lite hjälp där.

Sälja den vill jag inte för jag har märkt att jag verkar gilla båtlivet och tror det passar mig rätt bra faktiskt. Har bokat en kurs till i vinter för ett sådant där förarbevis så man lär sig lite mer
Citera
2010-09-06, 10:25
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Tack för era svar.

...

Det kan också vara praktiskt att dra över botten med en högtryckstvätt. Gör det direkt efter upptagningen medan alger o dyl fortfarande är mjuka. Sparar en hel del arbete till våren. Lycka till!
Citera
2010-09-06, 10:27
Medlem
Ridgebacks avatar
Konservera motorn. Oljan i riggen ska bytas på hösten och inte på våren. Har det kommit vatten i oljan och det fryser under vintern kan det bli mindre kul.

Sen när du tvättat skrovet och har tid över så passa på att vaxa det, mindre jobb på våren när man man bara vill ha i baljan.
Citera
2010-09-06, 10:36
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Konservera motorn. Oljan i riggen ska bytas på hösten och inte på våren. Har det kommit vatten i oljan och det fryser under vintern kan det bli mindre kul.

Sen när du tvättat skrovet och har tid över så passa på att vaxa det, mindre jobb på våren när man man bara vill ha i baljan.
+1

Lycka till! Båtlivet är underbart!
Citera
2010-09-06, 11:01
Medlem
spajdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback

Det där med vaxning på hösten lät bra. Har för mig att det var så han brukade göra. Perfekt.

Det enda som är lite osäkert nu är hur jag ska göra med motorn. Farsan brukade lämna in den för vinterförvaring. Min första tanke var att strunta i det och spara dom pengarna. Men nu vet jag inte längre riktigt. Ringde och kollade och det kostar ca 7000 kr att förvara motorn och då gör dom i ordning den också.
Det är en del pengar som man kan lägga på bensin tex. Å andra sidan kommer man förbanna sig själv om något skulle hända under vintern.... Hmmmm... svårt svårt... Iofs behöver jag inte bestämma mig exakt nu heller.
Citera
2010-09-06, 11:35
Medlem
Barriss avatar
http://www.youtube.com/watch?v=R0FNV...eature=related
Citera
2010-09-06, 13:39
Medlem
Riff-Ralfs avatar
Glöm inte att plocka av propellern om båten inte står inhägnad, annars kan du räkna med att den blir stulen...
Citera
2010-09-06, 19:53
Medlem
mrnemtrixs avatar
Om du ska ha motorn på utomhus så måste du köra den med glykol annars fryser den sönder. Kör blandning med 50/50.

Det börjar bli mer och mer populärt att polera och lackkonservera båten på hösten. Detta gör att du bara behöver sopla av båten på våren. Tvätta båten med högtryck speciellt botten. Jag brukar använda ett fälgrengöringsmedel på snäckor men tyvärr finns ej detta medel för vanliga konsumenter.

Är du bara hyffsat praktiskt lagd så behöver du inte betala 7000 MEN det skadar inte att lämna motorn på service då och då!

(Beklagar din fars död)
Senast redigerad av mrnemtrix 2010-09-06 kl. 19:55.
Citera
2010-09-06, 21:41
Medlem
Asgarvads avatar
"Oljan i riggen" är alltså växelhuset där propellern sitter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in