Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-04, 19:09
  #1
Medlem
Hej!

Har läst lite andra gamla trådar här på forumet och fått mig en bra uppfattning.
Fått lite blandade bud dock, och tänkte ändå göra ett eget topic, hoppas det går bra.

Jag har köpt en tvättmaskin till min hyreslägenhet, och undrar helt enkelt om man vågar koppla in den
själv, eller om man skall ta kontakt med en elektriker/vvsare?

Allting är för draget, jag har ett rör där man bara sätter ner "avloppsslangen" och precis brevid ett rör med ballofix där man skruvar på slangen som tar in vatten i maskinen. Den slangen passar visst inte, men det går tydligen att fixa genom att köpa en ballofixförminskare för några tior.

Den biten är ju rätt enkel.

Sedan det här med elen.

Som jag förstår det är det Fas 1, dvs 3 st sladdar.
Skruvade upp eldosan i badrummet som finns för just tvättmaskinsanslutning, och det verkar vara Fas 1 med, tre st sladdar som går in i en "sockerbit" som precis matchar färgerna på min maskinsladder, en brun, en blå och en gulgrön.

Jag känner mig säkert på att jag kan slå av huvudströmmen, koppla in sladdarna i eldosan på några minuter, sedan skruva fast slangen på röret med ballofixen och stoppa ner avloppslangen i röret som finns för just det syftet.

Vågar man sig på det, eller måste man ta hit en hantverkare?

Det känns lite surt att slänga någon femhundring på att en snubbe kommer hit och kopplar in lite sladdar..

Om badrummet inte var förberett för tvättmaskin hade jag gjort det alla gånger, men nu verkar det lite som att ta hit en hantverkare för att skruva i en lampa.

Vad tycker ni? Hade ni kopplat in själva?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2010-09-04, 19:13
  #2
Medlem
soulreapers avatar
Känner du dig säker på din sak så gör det bara, är du som jag och har tummen mitt i handen så ring elektriker..
Citera
2010-09-04, 19:15
  #3
Medlem
FreeOnes avatar
Klart att du kan koppla in den själv om du är någorlunda händig.

Tänk bara på att skruva bort dom där transport skruvarna på baksidan utav tvättmaskinen, annars kommer den dansa tango i tvättstugan.

Lycka till
Citera
2010-09-04, 19:22
  #4
Medlem
Ja, de är fas, nolla och jord.
Se till så att de är en y kopplad motor bara.
Men ska nog vara en stor maskin om den ska D kopplas.

Y koppling = 1 fas
D koppling = 3 faser.

Lycka till
Citera
2010-09-04, 21:30
  #5
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erto
Ja, de är fas, nolla och jord.
Se till så att de är en y kopplad motor bara.
Men ska nog vara en stor maskin om den ska D kopplas.

Y koppling = 1 fas
D koppling = 3 faser.

Lycka till
Är ju bara att kolla hur många Volt den ska ha.
Citera
2010-09-04, 21:57
  #6
Medlem
TeEsErs avatar
Friskt kopplat, hälften brunnet. Lycka till

/T
Citera
2010-09-04, 22:21
  #7
Medlem
KalGustfXVIs avatar
Tvivlar starkt på att fastighetsägaren skulle samtycka till ditt experiment. Där jag bor gäller inte försäkringen om man kopplat vatten själv och får fuktskador el sånt. Elen är inga problem, du har rätt att utföra enklare elinstallationer om du vet vad gör. Ja vet. Låter fånigt med vattnet men han var väldigt bestämd att hans rörmokare skulle skruva åt mig. Äh. Ös på.
__________________
Senast redigerad av KalGustfXVI 2010-09-04 kl. 22:24.
Citera
2010-09-04, 23:53
  #8
Medlem
Asgarvads avatar
Ska man koppla in sin tvättmaskin själv och inte är säker på hur man gör och vänder sig till Flashback och frågar hur svårt det kan va, då ska man nog ta sig en extra funderare på vad som kan gå fel om man gör fel.
Vad är en "ballofixförminskare" för något?
Hur monterar man inloppslangen utan att skada den ventil som sitter där och hur bär man sig åt för att det ska bli tätt?
Hur monterar man avloppsslangen så att den inte hoppar ur och fyller hela rummet med vatten?
Vilken spänning är tvättmaskinen avsedd för och vilken spänning är det i kopplingsdosan?
Att det är två enfärgade tåtar och en gröngul betyder inte självklart att det är 230V då många tvättmaskiner kopplas mellan två faser 400V.
Citera
2010-09-05, 08:15
  #9
Medlem
Hej!

Tack för alla svar.

På baksidan av maskinen står det 230 V 10A 2200 W. Det är en liten toppmatad maskin.

Ballofixförminskare, eller förminskning för ballofix är det man sätter mellan röret vid ballofixen, till slangen som skall in i tvättmaskinen om dessa inte passar.
Finns att köpa på K-rauta.

Är medveten om att värden inte skulle gilla att jag kopplar in maskinen själv.
Gillar bara inte att slänga bort pengar på att kontakta elektriker och vvsare för att skruva fast en slang på ballofixen och tre sladdar i väggen, snål som man är

Fast visst jag har råd det handlar inte om det, bara om principen.

Fan nu blev jag nervös, kanske bäst att kolla på måndag efter någon "behörig".

Jag trodde (i min enfald?) att om det var FAS 1 i väggen och FAS 1 maskin med matchande sladdar så var det bara tuta och köra.
En vän till mig som jobbar med el som ljussättare sa det till mig.

Aja vi får se hur jag gör..

Återigen tack för alla svar.

Bifogar bilder på hur det ser ut;

Elen: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=95201081209AMe10b
Rören, slangen i handen skall på det till vänster: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c6201081451AM45e5
Citera
2010-09-05, 10:40
  #10
Medlem
Jag valde fel yrke, måste ju kunna skära guld med täljkniv som hantverkare om några år när folk redan nu inte vågar koppla in liknande själv. Allt som saknas är blinkande pilar och en skriven handledning på 4 sidor.. =P

Koppla glatt in det själv.
Täta efter dig vid elen, kontrollera så det inte läcker vid rören efter några dagar, stäng ballofixen när maskinen inte används och tvätta inte utan folk i lägenheten. Plättlätt.

(det sistnämnda gäller även vid hantverksinstallationer)
Citera
2010-09-05, 10:51
  #11
Medlem
Vardons avatar
Har du jordfelsbrytare i lägenheten? Har du inte det skulle jag kontakta elektriker...
Citera
2010-09-05, 10:52
  #12
Medlem
Dannybois avatar
Spontant känns det som att får man vattenskador av en felkopplad tvättmaskin så är ju inte tätskiktet i badrummet OK.
Tätskiktet är ju knappast ditt ansvar som hyresgäst, så koppla på du bara.
Elen kan ju vara lite kinkigare, men har du lite hum om vad du gör så kör på!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback