Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-03, 16:04
  #1
Medlem
movsds avatar
Hej!

Sitter med ett problem och kommer inte på hur man bär sig åt. Vill läsa in kataloginnehållet i två kataloger och sortera dessa i bokstavsordning till en textfil.

Har provat detta:

ls /home/user/katalog1 > /home/user/katalog1.txt & ls /home/katalog2 > /home/user/katalog2.txt

Detta skapar katalog1.txt och katalog2.txt, fungerar.. men har provat detta för att sortera till en textfil.

ls /home/user/katalog1 > /home/user/katalog1.txt & ls /home/katalog2 >> /home/user/kataloger.txt

Detta fungerar inte, endast katalog1 hamnar i kataloger.txt

ls /home/user/katalog1 > /home/user/katalog1.txt & ls /home/katalog2 >> /home/user/katalog1.txt

Detta fungerar inte heller.

Provade sedan detta.

ls /home/user/katalog1 > /home/user/katalog1.txt & ls /home/katalog2 > /home/user/katalog2.txt & sort -m -o kataloger.txt /home/user/katalog1.txt /home/user/katalog2.txt

Då skapar den katalog1.txt och katalog2.txt men klagar på att kataloger.txt inte finns. Skapar jag kataloger.txt så klagar den inte men inget hamnar i den.

Detta är säkert busenkelt för er. Tacksam om något hittar felet.. och om det går.. kan man lägga till en variabel så att man ser hur stor varje katalog är i MB eller GB.. utan att det står user och rättigheter före varje katalog.
Citera
2010-09-03, 17:05
  #2
Medlem
såhär t.ex:

ls katalog1/ katalog2/ | egrep -v '/:$|^$'|sort > textfil.txt
__________________
Senast redigerad av snobbslakt 2010-09-03 kl. 17:09.
Citera
2010-09-03, 17:44
  #3
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snobbslakt
såhär t.ex:

ls katalog1/ katalog2/ | egrep -v '/:$|^$'|sort > textfil.txt
Worked like a charm! Tack! Antar att detta inte inkluderade storlekar på kataloger? Det kanske blir för knepigt.
Citera
2010-09-03, 18:06
  #4
Medlem
solidaritet_NOTs avatar
Kod:
du --max-depth=1 -h katalog1/ katalog2/ | sort > fil.txt
Citera
2010-09-03, 18:12
  #5
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solidaritet_NOT
Kod:
du --max-depth=1 -h katalog1/ katalog2/ | sort > fil.txt
Tack! Den sorterade inte saker i den ordningen jag eftersökte men nu har jag lite att utgå ifrån. Lite får man klara själv.
Citera
2010-09-04, 01:53
  #6
Medlem
neuffss avatar
det ska vara två &.
annars körs ls instanserna parallelt eller i bakgrunden om jag inte misstar mig
Citera
2010-09-04, 02:01
  #7
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuffs
det ska vara två &.
annars körs ls instanserna parallelt eller i bakgrunden om jag inte misstar mig
Huh?! Citera gärna. Vet inte vad du menar..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback