Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 22:16
  #6265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Har hamnat i en väldigt knepig sists där jag måste söka ett tim jobb o tar jag det inte, som kommer ge lön månaden efter (juni25) och får således NOLL ersättning 25e maj eftersom jag då under månad haft praktik och jobbat timlön. Tar jag inte jobbet straffar a-kassan med att dra av dagar.. Har förvarande a-kassa sedan månader tillbaka. Tror ni det finns en möjligt att få soc hjälp "mellan månaden" juni innan jag fått lön.. eller förväntar dom sig att man ska sälja sin röv på sergels torg från 31e maj till 24 juni för att man väntar på lön 25e juni???

Du kan nog få socialbidrag. Det beror på inkomsten innan dess du ansöker. I värsta fall, så att säga, så kan du få socialbidrag/försörjningsstöd mot återbetalning. I vanliga fall behöver man inte betala tillbaka biståndet, men det kan hända i situationer där man får socialbidraget som som förskott på en förmån eller ersättning (tex om man inväntar en kommande inbetalning eller ska sälja en tillgång). Har du tur så slipper du återbetalningskravet, men var beredd på att det kan förekomma.
Citera
2018-04-18, 22:32
  #6266
Medlem
hej. började på ett jobb i början på månaden men fick bara jobba 2 dagar för att jag berättade att jag ätit cannabis. kommer få ca 2000 i lön och resten av soc enligt norm. En random som jag pratade med hävdade att jag skulle bli återbetalningsskyldig för detta. Stämmer det?

Får börja jobba när jag är ren men tills dess får jag soc-pengar (denna månad och kanske nästa). Isf är de ju lika bra att säga upp sig för att slippa det och söka ett annat jobb som jag ändå tänkt att göra..

Mvh gris
Citera
2018-04-19, 08:03
  #6267
Medlem
Jag blev lurad av en slarvig Socialsekreterare att söka försörjningsstöd när jag faktiskt hade fått en sjukskrivning. När jag upptäckte vad som hade hänt så var det försent att göra något åt det.

Jag har ställt åtskilliga frågor till dem men i de korthuggna svar jag har fått så ljuger, blockerar och förnekar så att de tror sig själva.

De utelämnar fakta som de måste vara medvetna om pga av alla upplysningar de har fått av mig.

Kan någon ge mig en förklaring till deras vidriga beteende. Borde inte myndighererna vara en förebild för oss enskilda medborgare?

Det finns en bra hämndmetod och det är att skicka mail för det skapar arbete för dem. Jag har skickat följande fråga till polisen.

Var går gränsen för spam när man skickar mail till en myndighet? Vad är det för rättsligt straff på sådant?


Eftersom de är tvungna att arkivera allt som offentlig handling så har jag också en stilla undran. Om man ansluter en spammaskin till datorn och skickar en miljon spammail till dem. Slocknar det i skorstenen då?

Den frågan har jag inte fått svar på.

Det finns en gammal Bellmanhistoria så går ungefär så här:

Bellman gick och strosade ibland villakvarteren i den lilla småstaden när han plötsligt blev nödig. Så han hoppade in närmsta villaträdgård. Då kom en polis förbi och polisen sa.

Det kostar 50 kronor i böter om man uträttar sina behov i andras trädgårdar!

Då plockade Bellman fram plånboken och tryckte en hundralapp i näven på polisen.

Här får du hundra spänn för jag behöver förbanne mig skita lite mer!!!

Efterspel:

I slutet av 50-talet pågick en rättsröta där svenska domare var inblandade i en mutskandal. När den alltid lika frispråkige författaren Wilhelm Moberg anlände med amerikabåten till Göteborgs hamn så var Sveriges Radio där för att hälsa honom välkommen hem. Det första han frågade om när han fick en mikrofon under näsan var om den svenska domarkåren fortfarande var kvar på fri fot.

Då bröt Sveriges Radio sändningen och skyllde på tekniskt fel.
Citera
2018-04-19, 14:35
  #6268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKAALA
Jag blev lurad av en slarvig Socialsekreterare att söka försörjningsstöd när jag faktiskt hade fått en sjukskrivning. När jag upptäckte vad som hade hänt så var det försent att göra något åt det.

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår problemet. Blev du sjukskriven och fick sjukpenning, sjukersättning, aktivitetsersättning eller liknande? Är du fortfarande sjukskriven med någon form av ersättning som du kan klara dig på? Eller skulle du söka försörjningsstöd för att du var sjukskriven utan rätt till någon annan ersättning/bidrag?

Om du skulle söka försörjningsstöd för att du inte hade rätt till någon annan ersättning, hur blev du då lurad till att söka försörjningsstöd? Hur kom du ens i kontakt med en socialsekreterare för att ansöka om försörjningsstöd, om du inte skulle söka försörjningsstöd? Det var knappast så att socialsekreteraren kontaktade dig, och lurade i dig att söka försörjningsstöd.

Att hämnas genom att skicka mängder av spammail låter för övrigt rätt barnsligt och idiotiskt.
Citera
2018-04-19, 15:13
  #6269
Medlem
Du har missförstått problemet.

Jag gick i en behandling mot alkoholmissbruk och då fick jag sjukskrivning med automatik ifrån behandlingshemmet. Men sedan när behandlingen var klar så mådde jag fortfarande för dåligt för att sitta på Af. Jag hade blivit arbetslös under tiden pga arbetsbrist. Jag frågade Socialsekreteraren hur jag skulle göra och då sa hon att jag skulle få försörjningsstöd. Jag frågade varför men jag fick bara svar av typen att det visste jag nog bäst själv. Den enda instruktion jag fick var att göra slut på mina sparpengar och ringa henne för att ett telefonnummer till Ekonomiskt bistånd. Så får det inte gå till. Enligt regelverket så ska hon undersöka om det finns något alternativ till försörjningsstöd samt kolla så jag har förstått förutsättningarna. Men det sket hon i! Jag trodde det var Försäkringskassan som hade nobbat mig.

När jag kom på vad som hade hänt så hade 2 år gått och därmed kan jag ej få upprättelse. Socialsekreteraren hade blivit prickad för tjänstefel annars. När jag ringde upp henne och sa att jag hade fått en sjukskrivning ifrån Psykiatrin så svarade hon.

- Va, har du haft kontakt med Psykiatrin! Då höll jag på att dråsa i backen för det trodde jag hon hade förstått. Jag träffade henne initialt tillsammans med läkaren som skrev en remiss till Psykiatrin.

Jag får bara dum-dum svar ifrån hennes chef i den mån denne svarar överhuvudtaget. De blånekar, förtränger och ljuger så de tror sig själva. Naturligtvis så skriver de inte en rad om att jag hade fått en sjukskrivning ifrån Psykiatrin.

Ett annat exempel:
En student i staden där jag bor tog kontakt med 2 olika tjänstemän hos Försäkringskassan för att inget skulle gå fel med hans sjukskrivning. Men de nämnde aldrig att han var tvungen att anmäla sig på Arbetsförmedlingen för att det överhuvudtaget skulle fungera.

Det ärendet slutade i Tingsrätten.
Citera
2018-04-19, 15:25
  #6270
Medlem
Ännu en tanke. När jag frågar mitt Boendestöd om en Socialsekreterare får ljuga i journalerna (som jag har kopia på) så gör han allt för att byta samtalsämne.

Jag frågade en annan Socialsekreterare samma sak förra året. Denne ville inte svara så jag pressade på. Tills slut så rycker personen på axlarna och säger.

- Jag tror att Soc har mandat på att misshandla folk psykiskt precis som polisen har mandat på att misshandla folk fysiskt.

Kan någon förklara det beteendet så blir jag ytterst tacksam.

Personalen får ett rent helvete om man skickar många mail till dem. Samma helvete som jag själv har haft pga deras slarv.
Citera
2018-04-19, 17:27
  #6271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKAALA
Du har missförstått problemet.

Jag gick i en behandling mot alkoholmissbruk och då fick jag sjukskrivning med automatik ifrån behandlingshemmet. Men sedan när behandlingen var klar så mådde jag fortfarande för dåligt för att sitta på Af. Jag hade blivit arbetslös under tiden pga arbetsbrist. Jag frågade Socialsekreteraren hur jag skulle göra och då sa hon att jag skulle få försörjningsstöd. Jag frågade varför men jag fick bara svar av typen att det visste jag nog bäst själv. Den enda instruktion jag fick var att göra slut på mina sparpengar och ringa henne för att ett telefonnummer till Ekonomiskt bistånd. Så får det inte gå till. Enligt regelverket så ska hon undersöka om det finns något alternativ till försörjningsstöd samt kolla så jag har förstått förutsättningarna. Men det sket hon i! Jag trodde det var Försäkringskassan som hade nobbat mig.

När jag kom på vad som hade hänt så hade 2 år gått och därmed kan jag ej få upprättelse. Socialsekreteraren hade blivit prickad för tjänstefel annars. När jag ringde upp henne och sa att jag hade fått en sjukskrivning ifrån Psykiatrin så svarade hon.

- Va, har du haft kontakt med Psykiatrin! Då höll jag på att dråsa i backen för det trodde jag hon hade förstått. Jag träffade henne initialt tillsammans med läkaren som skrev en remiss till Psykiatrin.

Jag får bara dum-dum svar ifrån hennes chef i den mån denne svarar överhuvudtaget. De blånekar, förtränger och ljuger så de tror sig själva. Naturligtvis så skriver de inte en rad om att jag hade fått en sjukskrivning ifrån Psykiatrin.

Ett annat exempel:
En student i staden där jag bor tog kontakt med 2 olika tjänstemän hos Försäkringskassan för att inget skulle gå fel med hans sjukskrivning. Men de nämnde aldrig att han var tvungen att anmäla sig på Arbetsförmedlingen för att det överhuvudtaget skulle fungera.

Det ärendet slutade i Tingsrätten.

Lätt att missförstå problemet när du inte beskriver situationen, och kommer med mer information.

Personligen kan jag tycka att man får ta lite personligt ansvar, och kolla upp vad som gäller. Att inte lita blint på vad en socialsekreterare eller en person hos Försäkringskassan säger. Det gäller både studenten som du nämnde, och så dig. Att exempelvis läsa på Försäkringskassans hemsida, Arbetsförmedlingens hemsida, Socialstyrelsens hemsida och ens kommun/stads hemsida angående försörjningsstöd. Det är en bra start. Behövs det mer information sedan, så tar man reda på det. Påstår inte att socialsekreterare etc brukar ljuga, däremot så kan det vara så att de inte har full koll på just det som du frågar om. Som exempel. Sådana hemsidor brukar komma med korrekt och grundläggande information.

Det där med personligt ansvar får mig även att tänka på det här med Försäkringskassan. Du trodde att de hade nobbat dig, men du verkar inte ha kontaktat dem angående sjukskrivningen för att kolla om du kunde få pengar därifrån, eller ens kollat upp vad som gäller på deras hemsida. Så hur kunde du tro att de nobbade dig, när du inte ens försökte söka ersättning därifrån? Att skylla allt på en socialsekreterare är så lätt. Men oavsett om socialsekreteraren ljuger, eller helt enkelt var okunnig och omedveten om det här med psykiatrin, så hade du ju lätt kunnat vända dig till FK på egen hand.

Vilket regelverk tänker du på? Det låter ju som om det ändå har gått rätt till. Har man sparpengar så måste man spendera dem först. Man kan exempelvis inte ha 100 000 kr i sparpengar, och samtidigt ansöka om försörjningsstöd. Då försörjningsstöd är sista utvägen. Har man då gott om sparpengar så kan man alltså försörja sig själv på de pengarna ett tag.

Att ringa till försörjningsstödsenheten är sedan rätt steg att gå. De brukar ställa frågor i telefon. Om de sedan bedömer att man är berättigad till försörjningsstöd, så får man tid för ett möte. Efter ett möte så får man avslag eller det beviljat.

Folk på Försörjningsstödsenheten brukar annars vara rätt duktiga på att se till att man får pengar från rätt håll. Att man till exempel ansöker om de bidrag som man har rätt till (som bostadsbidrag), är inskriven på Arbetsförmedlingen och får a-kassa, aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning (om möjligt) eller någon form av sjukpenning/sjukersättning/aktivitetsstöd eller liknande om man är sjukskriven. De måste ha gjort någon sådan utredning/bedömning från dig också, och kommit fram till att du inte kunde få sjukpenning eller liknande från Försäkringskassan. Om man får försörjningsstöd så brukar man ju ha någon form av plan. Vid sjukskrivning så kan det exempelvis handla om rehabilitering, och olika insatser. Exempelvis ha kontakt med psykiatrin.
Citera
2018-04-21, 20:56
  #6272
Medlem
Jag håller delvis med díg och ändå inte. Myndigheterna kräver att den enskilda medborgaren kan ta ansvar när denne mår som sämst. Många människor har arbetat heltid och betalat skatt. Sedan sker ett dödsfall, skilsmässa eller liknande som gör att deras värld rasar. Då kräver regelverket att de ska kunskaper som de aldrig fick lära sig i grundskolan.

Det finns dock en typ av människor som klarar dessa situationer bättre än andra och det är kriminella. För de lär upp varandra när de sitter på anstalt.

- Sök det och det! Men sig för fan inte så och så för då händer det och det!

En kompis till mig som är fångvårdare har berättat att det finns kriminella som gör brott med flit när det börjar bli kallt Sverige. Sedan vet de exakt vilken styrka de behöver använda för att bli utsläppta när solen börjar skina igen. De får då vistas i uppvärmda lokaler och sova i en säng med rena sängkläder. Sedan så får de också bättre mat än skolungarna och de får träffa sina kompisar.

Kan det bli bättre än så?
Citera
2018-04-21, 22:30
  #6273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKAALA
Jag håller delvis med díg och ändå inte. Myndigheterna kräver att den enskilda medborgaren kan ta ansvar när denne mår som sämst. Många människor har arbetat heltid och betalat skatt. Sedan sker ett dödsfall, skilsmässa eller liknande som gör att deras värld rasar. Då kräver regelverket att de ska kunskaper som de aldrig fick lära sig i grundskolan.

Så vitt jag vet, så är det ingen får lära sig sådana kunskaper i grundskolan, men de flesta klarar ändå av att ta reda på hur de kan få studiemedel från CSN vid studier, A-kassa om de förlorar jobbet, får sjukpenning eller annan ersättning vid sjukskrivning eller hur de söker försörjningsstöd. Eller andra bidrag och ersättningar, som exempelvis bostadsbidrag. Somliga förlorar aldrig jobbet och behöver aldrig A-kassa, men de har ändå tagit det säkra före det osäkra och blivit medlemmar i en a-kassa samt betalat a-kasseavgift.

Att man inte får lära sig sådant i skolan, det är ingen anledning till att någonsin slippa ansvaret att ta reda på sådan information. Samma sak när man mår dåligt och har hamnat i en jobbig situation. Man kan inte göra som du, ta för givet att man blir nobbad någon form av sjukpenning/sjukersättning/aktivitetsersättning eller liknande utan att ens ha ansökt om detta hos Försäkringskassan. De flesta som blir sjukskrivna, de klarar av att ta reda på hur man får ersättning under tiden som man är sjukskriven och ansöker om det (om det behövs).

Nu vet jag inte hur du kom i kontakt med behandlingshemmet, psykiatrin samt socialsekreteraren. Om du exempelvis sökte vård på egen hand, eller om någon hjälpte dig med det. Att du fick en socialsekreterare på köpet när du fick behandling mot alkoholmissbruket. Men klarar du av att sköta behandlingen mot alkoholmissbruk, kontakten med psykiatrin och att ansöka om försörjningsstöd, så tyder det ju på att du är en någorlunda fungerande människa i alla fall. Att då spendera kanske 5-10 minuter på att kolla upp hur man får ekonomisk ersättning vid sjukskrivning borde inte vara alltför svårt.

Det är i alla fall inte din socialsekreterares ansvar att se till att du kontaktar Försäkringskassan och ansöker om någon form av sjukersättning, och du kan inte inbilla dig att du får nobben därifrån utan att ens ha ansökt om någon form av sjukersättning. Det får mig i alla fall att tro att du inte blev lurad till att ansöka om försörjningsstöd, snarare att du är oförstående till hur saker och ting fungerar. Samt att du kanske har svårt att ta till dig information. Men jag kan ha fel.
Citera
2018-04-22, 10:14
  #6274
Medlem
Det är faktiskt ett antal människor som har missat regeln om att anmäla sig hos Af i samband med sjukskrivning. Däremot så håller skattemyndigheten en annan kvalitet. För alla skattebetalare får en broschyr hemskickad med posten. Jag gick in på Försäkringskassan i staden där jag bor och frågade varför de inte klarar av att leverera samma info. Men de ville inte svara. De bekräftade dock att kriminella är duktiga på att ta reda på förmåner samt att gömma sig när det krävs mot prestation.

Sedan så kan det vara svårt att hitta info på myndigheternas hemsidor. Ibland så hamnar man i en rundgång där allt leder tillbaka till ursprungslänken. De som är anställda vet av erfarenhet hur de ska klicka.

Du håller alla över en kant och det argumentet håller inte. Vi har alla olika förutsättningar. Vad händer exempelvis om förståndshandikappade får trassel. Ska de skylla sig själva?

När jag gjorde lumpen för 35 år sedan så sa befälet att vi inte skulle klaga under övning eftersom pryggsäcken var lika tung för alla. Det stämmer inte. En kille på mitt logement var över 2m lång och hade hur mycket muskler som helst. Tacka tusan för att packningen var mycket lättare för honom!!!
Citera
2018-04-22, 13:46
  #6275
Medlem
Thraxxs avatar
Är inne på min 18e vecka nu i väntan på att få ersättning ifrån A-kassan! Hur länge kan dom hålla på och meddela mig att mitt ärende och beslut tas snart vecka efter vecka? Jag skulle fått besked den 28 mars sa dom och innan det var det också en massa gånger dom sa "Du kommer få besked på det och det datumet och handläggaren kommer ringa dig"

Har inte haft en krona sen slutet på Januari nada levt på lån och skuldsatt mig för att ha råd att äta och betala räkningar. 4 månader det här är ju helt sjukt! Blir ju fan hemlös snart på grund utav den otroligt långa handläggningstiden. Och hur blir det med dom 18 veckorna jag stämplat med sen jag blev arbetslös får jag dom i en klump utbetalda eller? För det måste jag ha för att ha någon chans överhuvudtaget att kunna ta mig tillbaka.
Citera
2018-04-22, 16:11
  #6276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKAALA
Du håller alla över en kant och det argumentet håller inte. Vi har alla olika förutsättningar. Vad händer exempelvis om förståndshandikappade får trassel. Ska de skylla sig själva?

Det gör jag inte alls. Sa att de flesta klarar av att söka information själva, och sedan ansöka om bidrag/ersättningar etc. De flesta är inte samma sak som alla.

Om det nu är så att man behöver hjälp, oavsett om man är fullt frisk, har en funktionsnedsättning eller något annat, så kan man be om hjälp. Exakt vem man kan be om hjälp, varierar. Man kan exempelvis be en vän, en familjemedlem eller ett personligt ombud om hjälp. Nu hade du redan kontakt med en socialsekreterare. Det verkar inte som om du pratade med henne om sjukskrivningen och psykiatrin, eftersom hon påstod att hon inte ens visste om att du var i kontakt med psykiatrin. Eller så blev det missförstånd mellan er.

Om du kände att du blev ilurad försörjningsstöd utan att du ville ha det, du ville ha sjukpenning eller liknande från Försäkringskassan, varför såg du inte till att det blev så?

Ja, jag vet att du trodde att du fick nobben från FK. Även om jag inte förstår hur, då du inte ens ansökte om ersättning därifrån eller hade någon kontakt med FK. Du fick tydligen rätt information om Fk flera år senare, när det var försent. Kunde du då inte sett till att du fick information i rätt tid, när det var aktuellt? Oavsett om du tog reda på informationen själv, kontaktade FK eller bad någon hjälpa dig. För att sedan se till att ansöka om det. Att hävda att man är okunnig och inte vet hur man får ersättning därifrån, för att sedan i samma veva tro att man får nobben utan att ens ha varit i kontakt med FK, det är ingen giltig ursäkt. Antingen tar man reda på information, eller ber någon hjälpa en med det. Har man svårt att ta till sig information, så får man be om förtydligande.

Samtidigt har jag svårt att förstå hur man kan bli ilurad försörjningsstöd. Visst, man kan kan bli lurad till att ansöka om det. Men du fick väl det beviljat också? Flertal gånger? Eftersom försörjningsstöd är sista utvägen, så borde de ha försökt utreda rätten till bistånd och om du hade rätt till andra ersättningar. Eftersom socialsekreteraren träffade din läkare, så borde hon ha känt till din situation angående behandlingshemmet och psykiatrin. Därmed borde du ha haft en rehabiliteringsplan (istället för att vara inskriven på AF och stå till arbetsmarknadens förfogande). Då borde man ha kollat upp om du hade rätt till sjukersättning eller liknande, och bett dig ordna det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback