Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 13:53
  #6049
Medlem
Neofytens avatar
Du har alltså levt helt utan inkomst senaste 5 åren och levt på sparade pengar och mamma, seriöst under de åren hade du åtminstone kunnat försöka få hjälp av samhället istället för att ruinera er själva. Även om det inte alltid är så lätt att få om man har pengar på kontot. Men Försäkringskassan hade kunnat hjälpt dig om du hade varit sjukskriven, där behöver man inte visa upp ett tomt konto för att få ekonomisk hjälp. Aja, det är väl ett tips bara, sök hjälp av samhället så länge det existerar. Bra att du tar tag i det nu men 5 år för sent!

Citat:
Ursprungligen postat av byggarenB
Hej!

Har några frågor angående socialbidrag som jag hoppas kunna få svar på.

Har aldrig tidigare sökt bidrag så är helt ny inom området.

Lite info först:

1: Har varit arbetslös de senaste 5 åren.

2: Har inte haft några som helst transaktioner på mitt konto det senaste året och står på 0 kronor.

3: Är inneboende hos morsan, hon går på A-kassa och får ut ca 12700 i månaden efter skatt, Hyran är på ca 6000

4: Skrev in mig i Arbetsförmedlingen i fredags.

5: Är 24 år.

Frågor:

1: Finns det en chans att jag får socialbidrag?

2: Om jag nu blir beviljad bidrag, hur lång tid tar det innan jag får pengarna från beslutet så att säga? På ett ungefär?

3: Kan jag även få bidrag med hjälp till hyran? Eftersom jag är inneboende och över 18.

Har aldrig velat söka bidrag men nu är liksom sparpengarna slut och morsan behöver lite hjälp eftersom hon inte heller har den bästa ekonomiska situationen.

Om ni behöver mer info så är det bara att fråga.

Förlåt om det är lite slurrigt, är trött som fasen.

Tack på förhand!
Citera
2017-10-16, 16:45
  #6050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Du har alltså levt helt utan inkomst senaste 5 åren och levt på sparade pengar och mamma, seriöst under de åren hade du åtminstone kunnat försöka få hjälp av samhället istället för att ruinera er själva. Även om det inte alltid är så lätt att få om man har pengar på kontot. Men Försäkringskassan hade kunnat hjälpt dig om du hade varit sjukskriven, där behöver man inte visa upp ett tomt konto för att få ekonomisk hjälp. Aja, det är väl ett tips bara, sök hjälp av samhället så länge det existerar. Bra att du tar tag i det nu men 5 år för sent!

Tack för svaret!

Ringde in till Soc idag och då sa de att jag måste ha varit inskriven i AF i minst en månad innan jag skulle kunna få bidrag, jag bara undrar om detta stämmer? Har ju läst lite vad som helst här i tråden så man vet inte hur det är.
Citera
2017-10-16, 18:29
  #6051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggarenB
Tack för svaret!

Ringde in till Soc idag och då sa de att jag måste ha varit inskriven i AF i minst en månad innan jag skulle kunna få bidrag, jag bara undrar om detta stämmer? Har ju läst lite vad som helst här i tråden så man vet inte hur det är.

nej. Om inte du har andra anledningar som inte framkommer är det helt fel. Du ska vara inskrivnen när du söker. Dvs du blir inte beviljad före det du är inskriven. Så ifrågasätt och be och få prata chef.
Citera
2017-10-16, 19:04
  #6052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggarenB
Frågor:

1: Finns det en chans att jag får socialbidrag?

2: Om jag nu blir beviljad bidrag, hur lång tid tar det innan jag får pengarna från beslutet så att säga? På ett ungefär?

3: Kan jag även få bidrag med hjälp till hyran? Eftersom jag är inneboende och över 18.

Har aldrig velat söka bidrag men nu är liksom sparpengarna slut och morsan behöver lite hjälp eftersom hon inte heller har den bästa ekonomiska situationen.

1. Ja. Men du kommer nog att få en del frågor om hur du försörjat dig tidigare, varför du inte sökt jobb tidigare (särskilt om det var uppenbart att sparpengarna skulle ta slut) och så vidare. Kan eventuellt påverka din rätt till bistånd i början. Börja söka jobb redan nu, vänta inte på att bli kallad till möte med AF.

2. Det beror på. Det finns en hel del saker som kan påverka väntetiden. Men räkna med 2-3 veckor vid första ansökan förutsätt att du lämnar in alla handlingar som krävs i god tid.

3. Möjligen. Har du betalat hyresdel till morsan tidigare? Kan du bevisa det? Tänk på att man inte får höja sina boendekostnader om man har bistånd så utgångspunkten är den hyresdel som du tidigare betalat. Om du inte betalat hyresdel tidigare kommer du nog behöva motivera varför du ska börja betala den nu.

Och nej, det finns ingenting som säger att man måste varit inskriven på AF i en månad innan man ansöker. Men det skulle sett mycket bättre ut om du gjort det och sökt jobb innan du ansökte.
__________________
Senast redigerad av nephets 2017-10-16 kl. 19:07.
Citera
2017-10-17, 20:52
  #6053
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggarenB
Hej!

Har några frågor angående socialbidrag som jag hoppas kunna få svar på.

Har aldrig tidigare sökt bidrag så är helt ny inom området.

Lite info först:

1: Har varit arbetslös de senaste 5 åren.

2: Har inte haft några som helst transaktioner på mitt konto det senaste året och står på 0 kronor.

3: Är inneboende hos morsan, hon går på A-kassa och får ut ca 12700 i månaden efter skatt, Hyran är på ca 6000

4: Skrev in mig i Arbetsförmedlingen i fredags.

5: Är 24 år.

Frågor:

1: Finns det en chans att jag får socialbidrag?

2: Om jag nu blir beviljad bidrag, hur lång tid tar det innan jag får pengarna från beslutet så att säga? På ett ungefär?

3: Kan jag även få bidrag med hjälp till hyran? Eftersom jag är inneboende och över 18.

Har aldrig velat söka bidrag men nu är liksom sparpengarna slut och morsan behöver lite hjälp eftersom hon inte heller har den bästa ekonomiska situationen.

Om ni behöver mer info så är det bara att fråga.

Förlåt om det är lite slurrigt, är trött som fasen.

Tack på förhand!
Men allvarligt, varför tog det dig 5 år att gå till AF??
Jag får känslan av att du inte vill jobba utan hellre vill håva in bidrag och leva på din mammas pengar än att tjäna ihop dina egna pengar. Du är 24 år. Dags att växa upp.
Citera
2017-10-19, 00:29
  #6054
Medlem
Lever på socialbidrag nu då jag är arbetssökande och har tänkt skaffa körkort...

betalar Socialen hela balletten för körkortet? om inte... finns det inget sätt man kan få till det på? t.e.x. genom att hitta ett jobb som kräver körkort och sedan säga till sin handläggare från Socialen att man har hittat ett jobb som krävet att man har körkort och på det viset få Socialen att betala det?

Tack på förhand!
Citera
2017-10-19, 01:08
  #6055
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyjamasmys
Snabbt!!! Har inget tålamod!!!
Nej, du får inte körkort av soc
Citera
2017-10-19, 01:55
  #6056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Nej, du får inte körkort av soc
Har läst i andra trådar där folk skrivit att dem har fått det
Citera
2017-10-19, 01:57
  #6057
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyjamasmys
Har läst i andra trådar där folk skrivit att dem har fått det
Du får väl konfrontera din handläggare då. Visa framfötterna och så
Citera
2017-10-21, 01:30
  #6058
Medlem
I den stad jag bor så ska man ta upp skadestånd i ansökan för Ekonomiskt Bistånd. Dvs om en olycksbroder med försörjningsstöd blir skottskadad på öppen gata och sedan genom ett under överlever och får ett fett skadestånd så ska detta alltså anges. Annars kommer vederbörande att hamna i polisförhör med ett smärtsamt straff som påföljd.

Då har ju kommunen gjort profit på att ett människa nästan omkommit!

I Malmö ville en prostituerad betala skatt på sina inkomster på 70-talet men kommunen vägrade att ta emot pengarna.

Min kommun generar sig inte. Var går gränsen? I HitlerTyskland gjorde de tvål av människor för att få inkomster.
Citera
2017-10-22, 12:14
  #6059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKAALA
I den stad jag bor så ska man ta upp skadestånd i ansökan för Ekonomiskt Bistånd. Dvs om en olycksbroder med försörjningsstöd blir skottskadad på öppen gata och sedan genom ett under överlever och får ett fett skadestånd så ska detta alltså anges. Annars kommer vederbörande att hamna i polisförhör med ett smärtsamt straff som påföljd.

Då har ju kommunen gjort profit på att ett människa nästan omkommit!

I Malmö ville en prostituerad betala skatt på sina inkomster på 70-talet men kommunen vägrade att ta emot pengarna.

Min kommun generar sig inte. Var går gränsen? I HitlerTyskland gjorde de tvål av människor för att få inkomster.

Det är inte bara din kommun, tyvärr. Regeringsrätten (nu Högsta förvaltningsdomstolen) fann i RÅ 2010, ref. 42 att det inte var möjligt för kommunerna att bortse från skadestånd vid sina bedömningar om rätten till bistånd. Det enda undantaget är om skadeståndet beviljats till ett visst ändamål, det vill säga att någon fått ett belopp som specifikt ska användas för att genomgå terapi eller för att betala utgifter som uppstått på grund av skadan (sjukhusräkningar och så vidare). Kommunerna har ju alltid möjligheten att bevilja bistånd utöver det vanliga om det finns skäl för enligt 4 kap. 2 § SoL men den paragrafen används väldigt sällan.
Citera
2017-10-22, 22:09
  #6060
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKAALA
I den stad jag bor så ska man ta upp skadestånd i ansökan för Ekonomiskt Bistånd. Dvs om en olycksbroder med försörjningsstöd blir skottskadad på öppen gata och sedan genom ett under överlever och får ett fett skadestånd så ska detta alltså anges. Annars kommer vederbörande att hamna i polisförhör med ett smärtsamt straff som påföljd.

Då har ju kommunen gjort profit på att ett människa nästan omkommit!

Min kommun generar sig inte. Var går gränsen? I HitlerTyskland gjorde de tvål av människor för att få inkomster.

Försörjningsstöd ska bara utgå till den som inte kan försörja sig själv på något annat hederligt sätt.

Var skulle gränsen gå menar du? Eller ska det inte finnas någon gräns? Hur stort skadestånd ska man kunna kvittera ut och ändå leva på det allmänna?

10 000:-? 100 000:-? 1 000 000:-? 10 000 000?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback