Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 21:43
  #5989
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nephets
Det stämmer. Men motiveringen kommer alltid att vara att ett kontoutdrag är nödvändigt för att kunna utreda ens ekonomiska förhållanden. Och rätten kommer att acceptera den motiveringen varenda gång om inte det finns en rimlig förklaring till att man inte kan lämna in kontoutdraget.

OK. Då är man väl rättslös då.
Citera
2017-09-20, 20:47
  #5990
Medlem
Vad för rätt har vi parasiter när det gäller tand- och ögonvård? Om vi går till dessa och skickar räkning till soss, får vi pengarna? Eller gäller det bara när det är akut? Hur är det med att bara kolla upp (både ögon och tänder).
Citera
2017-09-20, 22:45
  #5991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Vad för rätt har vi parasiter när det gäller tand- och ögonvård? Om vi går till dessa och skickar räkning till soss, får vi pengarna? Eller gäller det bara när det är akut? Hur är det med att bara kolla upp (både ögon och tänder).


Nej. Akut och det enbart det absolut nödvändigaste då.

Om du behöver göra mer än det akuta ska det godkännas av socialtjänsten i förväg. Samma sak med glasögon och sådant.
Citera
2017-09-21, 18:29
  #5992
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Vad för rätt har vi parasiter när det gäller tand- och ögonvård? Om vi går till dessa och skickar räkning till soss, får vi pengarna? Eller gäller det bara när det är akut? Hur är det med att bara kolla upp (både ögon och tänder).

Antar att du vill gå på en vanlig undersökning hos tandläkare och en synundersökning hos optiker? En allmän undersökning för att kolla att allt är okej, även om du egentligen inte har något behov av det?

I regel får man tandvård samt ögonvård beviljat vid behov. Alltså när det är akut och/eller nödvändigt. Oftast krävs det dessutom att man lämnar in ett kostnadsförslag som socialtjänsten godkänner. Ett undantag kan göras för akut tandvård.

När det gäller akut tandvård (när man måste få tandvård omgående) så är det möjligt att få sådan hjälp först och få betalt av socialtjänsten i efterskott. Men då bör det styrkas på något sätt att det handlar om akut tandvård. Behövs det ytterligare tandvård (tex för fortsatt behandling) efter detta så krävs kostnadsförslag. Har du inte råd med akut tandvård själv, eller om du bara vill vara på den säkra sidan att du får det betalt i efterhand, så pratar du med din socialsekreterare. Om det inte är akut, men det ändå är nödvändig tandvård, så krävs kostnadsförslag och att socialtjänsten godkänner detta.

Man kan få bistånd för exempelvis glasögon, men då brukar det både krävas kostnadsförslag och att behovet av glasögon styrks av en legitimerad optiker eller läkare. Försörjningsstöd beviljas generellt inte till linser. Om linser är enda alternativet och behovet styrks av en läkare kan bistånd beviljas. Synundersökning och byte av bågar kan godkännas vid behov.
Citera
2017-09-25, 23:07
  #5993
Medlem
gato12s avatar
Kan socialen tvinga en sjukskriven att arbeta? Fast man har ett giltigt sjukintyg? I ett fall där personen uppbär hela sin inkomst i form av försörjningsstöd (utförsäkrad från Försäkringskassan).
Citera
2017-09-26, 07:01
  #5994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kan socialen tvinga en sjukskriven att arbeta? Fast man har ett giltigt sjukintyg? I ett fall där personen uppbär hela sin inkomst i form av försörjningsstöd (utförsäkrad från Försäkringskassan).

Ja, på ungefär samma sätt som FK kan neka sjukpenning om de inte bedömer att arbetsförmåga faktiskt är helt nedsatt. Socialtjänsten använder sig av konsultläkare nuförtiden.
Citera
2017-09-26, 13:02
  #5995
Medlem
Finns det statistik på hur många som tar sig ur bidragandet? Jag har en känsla av att dom som lever på det brukar leva så resten av livet. Själv gör jag det med, och har autism. Får alltid klagomål när jag jobbar, men vill inte leva såhär länge till.

Undrar om det finns exempel på folk som tar sig ur det, eller om det finns en tråd om det?
Citera
2017-09-26, 13:06
  #5996
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kan socialen tvinga en sjukskriven att arbeta? Fast man har ett giltigt sjukintyg? I ett fall där personen uppbär hela sin inkomst i form av försörjningsstöd (utförsäkrad från Försäkringskassan).

Nej. Har du ett läkarintyg så är du sjukskriven inför soc, helt oavsett vad FK och andra myndigheter säger. Soc brukar överhuvudtaget vara betydligt mer generösa i sina bedömningar än Af och Fk. (Och så ÄR de ju det sista skyddsnätet också.)
Citera
2017-09-26, 13:07
  #5997
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nephets
Ja, på ungefär samma sätt som FK kan neka sjukpenning om de inte bedömer att arbetsförmåga faktiskt är helt nedsatt. Socialtjänsten använder sig av konsultläkare nuförtiden.

Det där har jag aldrig hört, och det skulle jag vilja se en källa på.
Citera
2017-09-26, 13:10
  #5998
Medlem
Är soc stenhårda med att bevilja försörjningsstöd? Måste man ha blivit av med varje öre ur de andra konton innan man får beviljat ?
Citera
2017-09-26, 13:50
  #5999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Har du ett läkarintyg så är du sjukskriven inför soc, helt oavsett vad FK och andra myndigheter säger. Soc brukar överhuvudtaget vara betydligt mer generösa i sina bedömningar än Af och Fk. (Och så ÄR de ju det sista skyddsnätet också.)

Hur olika kommuner gör sina bedömningar varierar ju men det är absolut inte så att FK:s bedömning inte är relevant. I Stockholms stads riktlinjer kan man läsa följande:

"Om Försäkringskassan gör bedömningen att personen har arbetsförmåga, men däremot inte personens läkare skall Försäkringskassans bedömning gälla för socialtjänsten." Ekonomiskt bistånd - riktlinjer för handläggning - Stockholms stad, s 59

Jag är på mobilen just nu och orkar inte ta fram en massa länkar men i riktlinjer ovan såväl som i Botkyrkas och Norrtäljes kan man hitta referenser till konsultläkare, generellt vad gäller utformning av relevanta insatser för deltidssjukskrivna. Däremot så kan konsultläkare även kontaktas om någon är långtidssjukskriven för något som inte anses vara tillräckligt allvarligt för att man ska vara sjukskriven/saknar arbetsförmåga med till exempel hänsyn till Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsstöd. Är man tillexempel sjukskriven för lindrig depression under en lång period kan det ifrågasättas.
Citera
2017-09-26, 13:55
  #6000
Medlem
hade jag slagit mig själv för 6 år sedan så hade jag inte valt bidrag.
men har jobbat ett tag nu så behöver inte med dom att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback