Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-03, 11:08
  #4969
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Är medveten om att chansen är liten att åka fast för det, säkerligen minimal, men jag vill inte riskera att få ett fängelsestraff för något sådant. Frågan var i alla fall om jag ska kontakta socialen för att göra rätt för mig, eller ska jag bara sluta ansöka om försörjningsstöd då chansen är liten att jag får det beviljat eftersom min pojkvän / ex har för hög inkomst?

Prova att ansöka om bidrag och säg att du måste betala hyra för att få bo där och att du inte har någonstans att bo annars.

Nu vet jag inte hur dom ser på förhållanden, men har haft kompisar som har lyckats få bidrag även om dom bor hos personer som tjänar en del.
Citera
2015-06-03, 11:13
  #4970
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Prova att ansöka om bidrag och säg att du måste betala hyra för att få bo där och att du inte har någonstans att bo annars.

Nu vet jag inte hur dom ser på förhållanden, men har haft kompisar som har lyckats få bidrag även om dom bor hos personer som tjänar en del.

Tror att min sambo kommer vara försörjningsskyldig gentemot mig, men jag kan försöka. Är bara i några månader till jag behöver hjälp med ekonomin så får försöka.
Citera
2015-06-03, 11:25
  #4971
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Är medveten om att chansen är liten att åka fast för det, säkerligen minimal, men jag vill inte riskera att få ett fängelsestraff för något sådant. Frågan var i alla fall om jag ska kontakta socialen för att göra rätt för mig, eller ska jag bara sluta ansöka om försörjningsstöd då chansen är liten att jag får det beviljat eftersom min pojkvän / ex har för hög inkomst?
Fängelsestraff lär du knappast riskera.

I ärlighetens namn så tycker jag att den här sortens bedrägeri är rätt okej. Det är ju inte så att du sitter på 200 000 eller så.
Citera
2015-06-03, 11:30
  #4972
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fängelsestraff lär du knappast riskera.

I ärlighetens namn så tycker jag att den här sortens bedrägeri är rätt okej. Det är ju inte så att du sitter på 200 000 eller så.

"Bidragsbrottslag (2007:612)
3 § Om brott som avses i 2 § är grovt, döms för grovt bidragsbrott till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

Om man utgår att man tar ut försörjningsstöd i 2 år så landar väl summan på runt 190.000 om man nu får ut runt 8000 i månaden. Det skulle nog betraktas som grovt bidragsbrott. Så jo, fängelsestraff kan man riskera.

Sedan kan jag hålla med om att det borde bli ändring på reglerna kring försörjningsstöd. Det lär nog bli väldigt många förhållanden som går i kras av den anledningen att man står som försörjningsskyldig till sin sambo.
Citera
2015-06-03, 11:48
  #4973
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
"Bidragsbrottslag (2007:612)
3 § Om brott som avses i 2 § är grovt, döms för grovt bidragsbrott till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

Om man utgår att man tar ut försörjningsstöd i 2 år så landar väl summan på runt 190.000 om man nu får ut runt 8000 i månaden. Det skulle nog betraktas som grovt bidragsbrott. Så jo, fängelsestraff kan man riskera.

Sedan kan jag hålla med om att det borde bli ändring på reglerna kring försörjningsstöd. Det lär nog bli väldigt många förhållanden som går i kras av den anledningen att man står som försörjningsskyldig till sin sambo.
Det är nog i så fall på gränsen på sin höjd. Men alltså. Du kommer bara åka fast om nån golar dig.
Citera
2015-06-03, 12:47
  #4974
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är nog i så fall på gränsen på sin höjd. Men alltså. Du kommer bara åka fast om nån golar dig.

Exakt, den vanligaste orsaken till att folk åker fast för bidragsbrott är om någon anmäler. Håller man bara tyst om saken så sitter man säkert.
Citera
2015-06-03, 13:05
  #4975
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är nog i så fall på gränsen på sin höjd. Men alltså. Du kommer bara åka fast om nån golar dig.


Och även då ska man ha otur. Det är inte helt lätt att bevisa att två personer har ett kärkeksförhållande.
Eller det var inte det innan facebook i alla fall.

Även jag måste instämma i att det är ett av de bedrägerier jag inte har några som helst moraliska problem med utan till och med skulle kunna uppmana människor att begå.
Citera
2015-06-03, 15:10
  #4976
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Det är ju bidragsbrott att ljuga om något sådant? Har ingen lust att riskera att få fängelse och betala tillbaka massa för något sådant. Jag har inneboendekontrakt, och står skriven på lägenheten (dock ej kontraktet), men vi har nu valt att försöka igen vilket för att vi räknas som sambos. Om det kommer fram så är det ju som sagt bidragsbrott, eller?
Det är som tidigare personer har skrivit så är det inget soc själva kommer att luska fram om ni har ett förhållande eller inte. Det är ju din pojkväns lägenhet, och oavsett om ni är ihop eller inte så lär du ju vara inneboende vilket innebär att du faktiskt är berättigad bidrag. Det är bara att säga att du fortfarande är inneboende, och skulle dom på något sätt fråga om ni är ett par så säg nej.
Om vi nu leker med tanken att du skulle vara het ärlig så lär ju din pojkvän få betala för ditt leverne, vilket kommer att tära på förhållandet.
Citera
2015-06-03, 15:34
  #4977
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det är som tidigare personer har skrivit så är det inget soc själva kommer att luska fram om ni har ett förhållande eller inte. Det är ju din pojkväns lägenhet, och oavsett om ni är ihop eller inte så lär du ju vara inneboende vilket innebär att du faktiskt är berättigad bidrag. Det är bara att säga att du fortfarande är inneboende, och skulle dom på något sätt fråga om ni är ett par så säg nej.
Om vi nu leker med tanken att du skulle vara het ärlig så lär ju din pojkvän få betala för ditt leverne, vilket kommer att tära på förhållandet.


Okej. Aja, oavsett så vill jag inte bryta mot någon lag så kommer vara ärlig.
Citera
2015-06-07, 21:15
  #4978
Medlem
Kanske nämnt tidigare i tråden: se upp med vad ni lägger ut på Face Book och liknande. En anställd på Försäkringskassan som råkar vara bekant med en granne till mig, har berättat hur vissa där verkligen inte bara surfar, utan snarare nystar i nätet, och får beröm för gott arbete när torskarna identifieras.
Citera
2015-06-07, 22:46
  #4979
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Kanske nämnt tidigare i tråden: se upp med vad ni lägger ut på Face Book och liknande. En anställd på Försäkringskassan som råkar vara bekant med en granne till mig, har berättat hur vissa där verkligen inte bara surfar, utan snarare nystar i nätet, och får beröm för gott arbete när torskarna identifieras.

Jupp, och dom kollar inte bara efter "storfuskare", mig snodde dom på 200 som morsan skickat när jag fyllde år pga att hon postat det på min FB och nån av mina vänner hade en soc-kärring i sin vänlista så hon såg det som "vänners vän" innan jag hann städa bort det.

Numera så är min vägg helt privat och jag öppnar enskilda poster efter att ha kollat dom...
Citera
2015-06-09, 17:31
  #4980
Medlem
Hej Alla.

Jag måste söka försörjningstöd om c.a 2 månader, jag blev av med jobbet för 5 månader sedan, eller rättaresagt, jag accepterade ett avgångsvederlag och fick 6 månader lön iom att jag sa upp mig själv.

Nu är är den ersättningen snart slut och jag har inte varit med i A-Kassan under de senaste åren jag jobbat, dock är jag tveksam om jag ändå skulle ha rätt att få ersättning ifrån A-Kassan då jag på papperet har sagt upp mig själv ifrån jobbet.

Iaf om c.a 2 månader är mina pengar slut. Kan jag då vända mig till Socialen för att få hjälp? Jag har inga tillgångar att sälja av eller sparade pengar. Jag ska åka och skriva in mig hos Arbetsförmedlingen den här veckan (har dock haft en sökbar profil på ams.se sedan dag 1). Jag har aktivt sökt jobb i c.a 3 månader redan utan några större framgångar.

Det jag är lite orolig för är att jag har en något hög hyra, har en 2-rummare som går på 6400 kronor i månaden. Kommer socialen att täcka denna kostnad + el och gas? Eller kommer de att tvinga mig att byta ner mig till en 1-rummare?

Kommer jag att få hjälp med hyran OCH få pengar för dagligt leverne dvs mat, busskort etc?

I dagsläget så har jag räkningar varje månad som landar på 9000 - 10 000 kronor... Jag kan säga upp gymkortet (450:-), fackmedlemskap (250:-), och eventuellt kontakta CSN och säga att jag är arbetslös för tillfället och vill ha uppskov på avbetalningen på det lånet. Men sen så ser jag inte att jag kan göra så mycket mer för att skära mina kostnader.

Mitt ex står även fortfarande mantalsskriven hos mig trots att vi har separerat länge sedan, kommer detta att innebära ett problem för mig? kommer de att anta/insistera på att hon fortfarande bor hos mig och proppsa på att hon ska stå för halva hyran? Hur kan jag styrka att hon bara är skriven hos mig och inte bor hos mig? Måste jag på något sätt tvinga mitt ex att ändra sin adress redan nu eller kan hon intyga för socialen att hon bara är skriven hos mig?

Ja, det är väl mina funderingar så här långt, hoppas på svar/hjälp angående min situation.

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av sandberget 2015-06-09 kl. 17:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback