När jag fortfarande roddade åt EMA Telstar/Live Nation så jobbade jag ett par gånger med Crashdiet-snubbarna, men det var som sagt länge sedan. Någon som har koll på hur mycket plattor de säljer?
När jag fortfarande roddade åt EMA Telstar/Live Nation så jobbade jag ett par gånger med Crashdiet-snubbarna, men det var som sagt länge sedan. Någon som har koll på hur mycket plattor de säljer?
Mikkey Dee bor väl i Göteborg, eller i vart fall i närheten. Motörhead säljer knappt några skivor längre, så om han tjänar nått på musiken måste det vara spelningar och merchandise som drar in kulor.
Har för mig jag läste nånstans att Mikkey är duktig investerare och troligtvis har han förvaltat pengarna han tjänade under 80 och 90-talet väl.
Motörhead turnerar ju så in i helvete, ganska säker på att de drar in en ganska fet summa varje år på det.
Jag är väl insatt och frågan är väl vilken standard man vill ha och hur man vill leva. Är du singel, bor billigt, har låga utgifter, spelar 2-3 olika instrument och kan tänka dej att spela vilken genre som helst så är det fullt möjligt att dra in pengar så att du klarar dej. Du spelar i ett par coverband + att du kan tänka dej hora som trubadur på pubar mellan giggen för att dryga ut inkomsterna.
Problemet är snarare, kan du leva på enbart svarta pengar? Ett gig med ett coverband kommer ge dej någonstans mellan 1000-3000. Har du 4-6 gig i månaden blir det kanske 10k i månaden i snitt. men det förutsätter att du inte skattar naturligtvis. Ska du ta upp det som en vanlig inkomst så måste du upp rejält i pengar och det är väl där problemet sitter.
Jag har alltid jobbat vid sidan av, men hade under perioder kunnat leva på de pengar jag fått som musiker. Jag har bl.a haft gig tisdag onsdag torsdag + gig i Norge fredag lördag söndag samma vecka. Då hade jag 10k SEK och 12k NOK hemma i kontanter. Sen hade jag inget gig på 2 månader... osv.
Ska man leva som musiker så måste man vara en jävel på att boka gig, vara socialt begåvad, du måste kunna stå på dej utan att vara ett arsel, folk måste kunna lita på dej och du måste vara ekonomiskt begåvad med få laster och utgifter.
Sen måste du kunna lira också men allt det ovanstående är mycket viktigare. Det finns musiker som har massor av jobb utan att vara fantastiska musiker. De är kanske nyktra, har lastbil/busskörkort, trevliga, pålitliga med litet ego som funkar bra i en grupp etc.
Även legendariska band som Bob Hund kan knappt försörja sig på musiken för att de kommer från fel land. Om du kommer från ett hippt ställe som New York kan de flesta halvmediokra indie-band få ihop en miljon fans på facebook och turnera i världen. Om du är ung, snygg tjej och ifrån Stockholm (Tove Lo, Lykke Li etc) är det betydligt enklare att bli producerad av Max Martin o co och marknadsföras på en genomkommersialiserad USA-marknad etc.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!