Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-30, 23:40
  #1
Medlem
Gdanzigsks avatar
Om varje riksdagsparti representerade en dödssynd vilka skulle paras ihop med varandra?

Från Wikipedia:
1. Högmod - superbia = (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
2. Girighet - avaratia
3. Vällust - luxuria = (otukt eller begär)
4. Avund - invidia
5. Frosseri - gula
6. Vrede - ira = (I vissa fall även hämnd)
7. Lättja (likgiltighet) - acedia
Citera
2010-08-30, 23:44
  #2
Medlem
ulexs avatar
1. Högmod -FP
2. Girighet - M
3. Vällust
4. Avund
5. Frosseri - S
6. Vrede - V
7. Lättja - C

Så känns det lite för mig.

Edit; MP och KD kunde jag inte placera
Citera
2010-08-30, 23:44
  #3
Medlem
ivorytowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gdanzigsk
Om varje riksdagsparti representerade en dödssynd vilka skulle paras ihop med varandra?

Från Wikipedia:
1. Högmod - superbia = (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
2. Girighet - avaratia
3. Vällust - luxuria = (otukt eller begär)
4. Avund - invidia
5. Frosseri - gula
6. Vrede - ira = (I vissa fall även hämnd)
7. Lättja (likgiltighet) - acedia

Bra trådstart!

Blev svårt med de sista - this is my 7!

Högmod - KD
Girighet - Mods
Vällust - Centern
Avund - Sosse
Frosseri - FP
Vrede - Vänstern
Lättja - Miljöpartiet
Citera
2010-08-30, 23:47
  #4
Medlem
S-Avund
V-Avund

Kan inte få ihop någon dödssynd med något av allianspartierna.
Citera
2010-08-30, 23:48
  #5
Medlem
mr.chongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gdanzigsk
Om varje riksdagsparti representerade en dödssynd vilka skulle paras ihop med varandra?

Från Wikipedia:
1. Högmod - superbia = (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
2. Girighet - avaratia
3. Vällust - luxuria = (otukt eller begär)
4. Avund - invidia
5. Frosseri - gula
6. Vrede - ira = (I vissa fall även hämnd)
7. Lättja (likgiltighet) - acedia


1 Vänsterpartiet
2 Moderaterna
3 Centern
4 Folkpartiet
5 KDS
6 Socialdemokraterna
7 Miljöpartiet
Citera
2010-08-30, 23:55
  #6
Medlem
Gdanzigsks avatar
Ni får gärna komma med argument. Några av mina förslag.

1. Högmod och KD. Påstår sig representera Gud, eller åtminstone de kristna.
2. Girighet och borgarna då rika ofta brukar vara giriga, iaf enligt allmänheten. Men samtidigt representerar de rödgröna många kravmaskiner.
3. Vällust och Miljöpartiet med tanke på många av deras välja och Guds syn på dem. FP med sådana som Birgitta Ohlsson passar också in.
4. Avund och vänstern då fattiga brukar avvundas rika, men FP avundas nog storebror M ganska mycket.
5. Frosseri och Centern. Maud försöker svälja städerna fast hon borde hålla sig till landsbygden? Men egentligen kan jag se de flesta partier där.
6. Vrede och vänstern såklart. Om det är något parti som har arga väljare måste det vara dom.
7. Lättja och sossarna. Slö politik och slöa väljare?
Citera
2010-08-31, 00:24
  #7
Medlem
lumpkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gdanzigsk
Om varje riksdagsparti representerade en dödssynd vilka skulle paras ihop med varandra?

Från Wikipedia:
1. Högmod - superbia = (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
2. Girighet - avaratia
3. Vällust - luxuria = (otukt eller begär)
4. Avund - invidia
5. Frosseri - gula
6. Vrede - ira = (I vissa fall även hämnd)
7. Lättja (likgiltighet) - acedia

Ok, är planen att få till en listtråd och få den sulad i papperskorgen? Kan vara värt med lite motiveringar också.

1. Socialdemokraterna. Rätt uppenbart: de tror att de inte kommer behöva presentera vad de vill med sin egen politik, de tror att de bara kan slänga ut små populistiska sakfrågor (butlers i tunnelbanan), de tror de klarar sig utan en stark idologi, "bara vi når mittenväljarna".

2. Kristdemokraterna. Inte för att de är så uttalat mycket girigare än sina allianskollegor, men att heta Kristdemokraterna tycker man borde förpliktiga att ha en human människosyn. Ställer de upp på allegorin "det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än en rik man att komma in i himlen?" Ställer de upp på "låt den som är utan synd kasta första stenen?"

3. Miljöpartiet. Det här var svårt. Måste erkänna att jag stoppade in MP i platsen som blev kvar, och måste krysta fram en förklaring nu. Langar fram den här så länge. Får väl anses som "vällust" eller rent av "otukt" av de som gillar att slänga sig med att kasta synder på folk.

4. Moderaterna. Moderaterna plankar ju Socialdemokraterna. Moderaterna lider lite av vad jag beskrev i punkt 1, men de "lyckas" inte lika bra. De vill vara det statsbärande partiet som kommer undan med att vara statsbärande utan att ha några egentliga idéer. Fan, Fredrik Reinfeldt börjar ju till och med bete sig som Göran Persson gjorde i valet 2006, och se hur det gick för honom!

5. Vänsterpartiet. Välfärdspartiet. Mer av allt. Som sagt, alla synder behöver ju inte vara negativa. Smakar det så kostar det. Låt det kosta! Låt det smaka!

6. Folkpartiet. Major Björklund i farten. Populistiska utspel som anspelar på hat, aggresioner och rädsla.

7. Centerpartiet. Ni som såg den ekonomiska debatten vet vad jag menar. Öppnade han, vad han nu hette, käften ens? Rent ideologiskt är de också jävligt likgiltiga. Montera ner LAS och andra trygghetssystem och ersätt med en "låt gå"-attityd. Vill hellre syssla med lek och jippo än med politik.
Citera
2010-08-31, 00:29
  #8
Medlem
Gdanzigsks avatar
Jo, jag skrev att jag gärna ville ha argument, precis som jag gjorde i mina val.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback