Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-30, 20:10
  #1
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Jag är 18 år och jag har stött på att många vuxna inte vill säga vilket parti dom röstar på.

Varför är det så? Skäms ni för ert parti? Står ni inte upp för era åsikter? Eller vet inte egentligen varför ni röstar som ni gör, försöker ni undvika följdfrågor?

Eller anser ni att ni inte har någon skyldighet att berätta vilket parti ni röstar för, vilket jag kan förstå.

Känner ni igen er att andra människor känner en viss olust att berätta vilket parti dom tänker rösta på.
Citera
2010-08-30, 20:12
  #2
Medlem
Finans.killens avatar
Som aktiv medlem i MUF så vet nog alla inom 5 mils radie vad jag röstar på.

men det är nog som du säger, "man vet inte varför man röstar som man gör" och vill undvika följdfrågor.
Citera
2010-08-30, 20:14
  #3
Medlem
Sifters avatar
I Sverige finns så djupt rotade bilder av hur en viss partisympatisör är, och därför kan det vara trevligt att undvika att folk ska sätta en i ett visst fack då bilden kanske inte alls stämmer överens med personen i fråga.
Citera
2010-08-30, 20:15
  #4
Medlem
iKakas avatar
Många vill nog undvika politiska diskussioner.
T.ex möts man av många frågor/blickar när man säger att man ska rösta på SD
Citera
2010-08-30, 20:17
  #5
Medlem
Kingen_kings avatar
Folk är så duktiga på att sätta etiketter efter vad man röstar på. Jag tar gärna en politisk diskussion, men vad jag röstar på är min ensak.
Citera
2010-08-30, 20:19
  #6
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Lite synd att folk väljer att prata om senaste Paradis Hotel avsnitten istället för kanske snacka politik emellanåt.
Citera
2010-08-30, 20:20
  #7
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Jag talar inte ens om för min son vad jag röstar på även om han frågar ibland. Det handlar om integritet, jag vill inte hjärntvätta honom. Han får själv lära sig att ta ställning. Allt för många unga hjärntvättas redan som barn, det är omoraliskt.

Jag röstar på SD. Det skulle bli yrkesförbud i Sverige för mig direkt om folk visste, så jag måste hålla käft. Vill inte leva på socialen resten av mitt liv.

Det är inte PK att vara invandringskritiker, inte ens på Flashback om man kritiserar Alliansen.
Visar jag denna länken:
http://www.imagehost.se/images/ximfjk54.jpg
...så blir Flashbacks borgare förbannade.

Sammanfattningsvis skäms jag inte alls. Tvärtom så är jag stolt över att jag försöker stoppa Reinfeldts brutala islamisering av Sverige.
När jag blir gammal så kan jag med gott samvete säga att jag åtminstone försökte göra något medans andra drog påsen över huvudet.
__________________
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2010-08-30 kl. 20:55.
Citera
2010-08-30, 20:25
  #8
Medlem
rumpanbars avatar
Jag kommer att rösta på fp och jag skäms. Varför?

Jag skäms eftersom jag inte har många gemensamma åsikter med dem
Jag skäms över deras vridning mot konservatism
Jag skäms över hur Björklund sa i Almedalen att liberalism inte alltid är rätt väg att gå
Jag skäms över att genom att rösta på dem så stödjer jag defacto deras konservatism

MEN varför röstar jag på dem? Eftersom Alliansen är rätt block av två fel och genom att stödja fp stödjer jag den liberala gräsrotsrörelsen som kan växa och i framtiden så kanske det ser bättre ut.
Citera
2010-08-30, 20:27
  #9
Medlem
Pseud0nyms avatar
Ja, lite. Jag ska rösta på vänsterpartiet, eftersom de är det minst dåliga av många dåliga alternativ. Men det är ju ändå dåligt, liksom. Jag skäms lite över att stöda hela jävla cirkusen. Men det är ju inte därför vissa undviker att säga vad de röstar på, det är en grundläggande demokratisk princip.

Men vad fan ska man göra? Jag skulle skämmas ännu mer om jag röstade på borgare eller blankt...
Citera
2010-08-30, 20:30
  #10
Medlem
Tjackmosters avatar
Nej men jag förstår att vissa ogillar att placeras i fack efter sina partisympatier.
Citera
2010-08-30, 20:42
  #11
Medlem
FrasseFloyds avatar
Jag skäms inte det minsta över vad jag ska rösta på, men jag tycker att jag kan föra en mer konstruktiv debatt om folk inte vet. Jag tror att alla i mitt umgänge vet att jag är höger/liberal och att jag föraktar vänster- och grön politik. Istället för att behöva försvara ett enskilt partis politik kan jag fokusera på att föra debatten på ett mer ideologiskt plan, vilket passar mig bättre.

Jag har inte några barn att dölja åsikter för, men jag träffade morsan idag och hon kunde inte gissa mer än att jag "kommer rösta borgerligt". Tji får hon, då jag väljer mellan ett par utomparlamentariska alternativ.
Citera
2010-08-30, 20:42
  #12
Medlem
bajskorven3s avatar
Nej, men jag vågar inte stå för det ifall någon jag känner skulle fråga mig. Troligtvis därför att jag får rasiststämpeln av naiva människor och att folk är så benägna med att vara framme direkt och påpeka hur fel jag resonerar när jag röstar på SD.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback