Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-30, 10:46
  #1
Medlem
Någon som vet bad det blev av denne man, som var synnerligen aktiv inom amfetaminbranschen på 70- och 80-talet? I slutet av 90-talet var han visst misstänkt igen, enligt Expressen, men sedan blev det tyst.

Kan han ha dragit sig tillbaka? Han måste vara över 70, om han lever nu.
Citera
2010-08-30, 11:51
  #2
Medlem
connyjonnyronnyochsonnys avatar
länk??
Citera
2010-08-30, 12:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av connyjonnyronnyochsonny
länk??

Har ingen sådan. De var så länge sedan något skrevs.
Citera
2010-08-30, 13:25
  #4
Medlem
naganof2s avatar
Karl Pauksch

Står lite om honom i div tidningar men dåligt med fakta :/
Citera
2010-09-01, 19:33
  #5
Moderator
Pentyls avatar
Det var något om honom för ett par år sedan, men jag minns inte vad. Om han blivit far, frisläppt, inlåst eller helt enkelt dött. Vad det än var så gav det mig anledning att diskutera herrn och hans affärer med några tjackpundare som var i farten då det begav sig.

De tyckte hans aktiviteter var lysande på alla sätt. Det negativa var att priserna sjönk lite väl häftigt (ja, pojkarna försörjde sitt missbruk med försäljning). Det riktigt positiva var att polis och halva rättsapparaten jobbade på heltid med att fånga Karl Pauksch och hans kumpaner på plats i Sverige (eftersom Pauksch påstods sälja nästan allt amfetamin i Sverige). Min samtalspartner skrockade belåtet över detta och med något glansigt i ögonen förklarade han hur de utan att dölja det nämnvärt gjorde bättre affärer än någonsin tidigare eller senare. I jämförelse med Pauksch var de dessutom ansedda som småttingar (helt riktigt i o f s) som mest behövde lite kärlek. Så med hur mycket pengar som helst och ett oändligt flöde att socialarbetarfitta var livet på topp. (Det är det inte riktigt idag då tjackrycken gör det svårt att ens kvittera ut sjukpensionen).
Citera
2010-09-05, 05:44
  #6
Medlem
bayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det var något om honom för ett par år sedan, men jag minns inte vad. Om han blivit far, frisläppt, inlåst eller helt enkelt dött. Vad det än var så gav det mig anledning att diskutera herrn och hans affärer med några tjackpundare som var i farten då det begav sig.

De tyckte hans aktiviteter var lysande på alla sätt. Det negativa var att priserna sjönk lite väl häftigt (ja, pojkarna försörjde sitt missbruk med försäljning). Det riktigt positiva var att polis och halva rättsapparaten jobbade på heltid med att fånga Karl Pauksch och hans kumpaner på plats i Sverige (eftersom Pauksch påstods sälja nästan allt amfetamin i Sverige). Min samtalspartner skrockade belåtet över detta och med något glansigt i ögonen förklarade han hur de utan att dölja det nämnvärt gjorde bättre affärer än någonsin tidigare eller senare. I jämförelse med Pauksch var de dessutom ansedda som småttingar (helt riktigt i o f s) som mest behövde lite kärlek. Så med hur mycket pengar som helst och ett oändligt flöde att socialarbetarfitta var livet på topp. (Det är det inte riktigt idag då tjackrycken gör det svårt att ens kvittera ut sjukpensionen).

Han är död. Fenmetrazinets nestor är död...
Citera
2010-09-06, 15:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Han är död. Fenmetrazinets nestor är död...

Källa på det?
Citera
2010-09-07, 02:26
  #8
Medlem
bayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Källa på det?

Har inte det egentligen, jag minns att han gjorde comeback med fenmetrazinet flera ggr under 90talet, och så sent som för 10 år sedan så förekom han, och blev anklagad för att ligga bakom nytt fenmetrazin. Sedan försvann det - och någonstans läste jag att han dött i cancer några år in på 2000talet. Jag har t.o.m för mig att det var i nån 'officiell' källa typ tidning, eller nåt med polisen. Men jag hittar det inte.

Å andra sidan brukar det finnas fenmetrazin om Pauksch lever! Att jag inte hittar det kan iofs bero på att det var ett felaktigt rykte, men jag minns att jag tänkte "Jaha då kommer fenmetrazinet aldrig mer till Sverige!". Så jag HAR sett det. Men det kan som sagt vara fel..får söka vidare...
Citera
2010-09-08, 13:27
  #9
Medlem
Hur rik blev han egentligen? Eftersom han väl var pionjären inom amfetaminhanteringen i Sverige, lär han väl ha gjort massor av pengar? Men jag har också läst, att han tog straffen hårt, och att det gick ut över hans hälsa. Han satt väl av minst två långa straff; ett i Sverige på 70-talet, och ett i Tyskland under decenniet efter.
Citera
2013-04-04, 21:38
  #10
Medlem
nins avatar
En aftonbladetlänk från den andra tråden: Aftonbladet
Från min samling, Fib Aktuellt nr 7 1973
1, 2, 3, 4
Citera
2013-04-05, 00:47
  #11
Medlem
Intressanta artiklar om Karl Pauksch! Det är mycket man inte vet om honom t.ex om hans tidigare verksamhet i Göteborg under 60-talet och om knarktrafiken i Värmland. Är det någon som vet om han fortfarande lever? I så fall var?
Citera
2013-04-06, 13:15
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Kalle tysken".

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Intressanta artiklar om Karl Pauksch! Det är mycket man inte vet om honom t.ex om hans tidigare verksamhet i Göteborg under 60-talet och om knarktrafiken i Värmland. Är det någon som vet om han fortfarande lever? I så fall var?

En verkligt intressant person Karl Pauksch. Han kallades för "Kalle tysken".

Han hamnade i Skandinavien redan i det tidiga 1960-talet och då i Danmark, genom giftermål. I Sverige befann han sig iaf 1965. Han var då i Göteborg och bodde officiellt på ett fartyg. Vid denna tid arbetade han ihop med en dansk med spritförsäljning samt försäljning av dålig narkotika. Denna försäljning skedde i bl.a. Haga och Masthugget.

Man kan säga att tiden i Göteborg bara var ett "förspel" innan han satte igång på allvar i Stockholm.

Det verkar inte vara någon som vet med säkerhet ifall han lever eller inte? Gör han det bor han säkert i Tyskland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback