Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-30, 08:54
  #13
Medlem
Jag minns det också men väldigt svagt Gick det före eller efter Lasse & Morgan på tippen..?
Citera
2010-08-30, 10:02
  #14
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoMoFlo
Jag minns det också men väldigt svagt Gick det före eller efter Lasse & Morgan på tippen..?


Efter

Citat:
Sommarlovsprogram genom åren [redigera]

* 1978 - Sommarmorgon
* 1979 - Sommarmorgon
* 1980 - Sommarmorgon
* 1981 - Sommarmorgon
* 1982 - Sommarmorgon
* 1983 - Sommarmorgon
* 1984 - Sommarmorgon (bland annat med Solstollarna)
* 1985 - Sommarmorgon
* 1986 - Sommarmorgon
* 1987 - Sommarmorgon med Thomas di Leva
* 1988 - Sommarlov
* 1989 - Sommarlov
* 1990 - Sommarlov med Gila Bergqvist, Ellinor Persson, Jan Trolin
* 1991 - Sommarlov med Gila Bergqvist, Peter Settman, Fredrik Granberg
* 1992 - Volrammos med Arlette Brorsson-Kaiser, Jörgen Balkow och Peter Hellström
* 1993 - Tippen med Morgan Alling, Lars Beischer, Eva Ekengren och Kenneth Rydholm
* 1994 - Tippen
* 1995 - Sommarlov med Erik Haag och Sara Haag
* 1996 - Kloak med Fredrik Berling
* 1997 - Salve med Anna Rydgren, Henrik Ståhl, Niclas Fransson och Albin Holmberg
* 1998 - Alarm med Siri Hamari, Claes Åström och Fredrik Hiller
* 1999 - Mormors magiska vind med Anna Littorin, Camilla Larsson och Niclas Fransson
* 2000 - Vintergatan 5a med Philomène Grandin, Wilson Michaels, Pelle Hanaeus och Anders Linder.
* 2001 - Vintergatan 5b
* 2002 - Högaffla Hage med Katarina Sandelin, Anna Rydgren, Niclas Fransson, Ayla Kabaca, Viktor Björnberg och Sara Bäckmo
* 2003 - Badeboda Bo med Oldoz Javidi, Henrik Johansson och Mattias Linderoth
* 2004 - Sommarkåken med Rayam Jazairi, Pontus Ströbaek, Caroline Rendahl
* 2005 - Sommarlov 05 med Ayla Kabaca, Hans-Christian Thulin och Björn Johansson Boklund
* 2006 - Hej hej sommar med Nic Schröder.
* 2007 - Hej hej sommar med Nic Schröder.
Citera
2010-08-30, 13:03
  #15
Medlem
Okej, det här är svaret som jag fick av Fredrik. Om det kan få någon att minnas någonting, så posta gärna vad ni vet.

Fredrik Berling skriver:

Tack för trevligt mail. Dina tankar och frågor väckte nostalgiska minnen till liv :)
Kloak sändes sommaren -96 från Växjö och va en blandning av direktsändning och förbandat.

Det va en väldigt rolig produktion att göra men oerhört jobbig då projektledaren var synnerligen dåligt förbered. Jag skulle spela Ingenjören/Kungen av Kloak och hade tidigare spelat mycket teater. Men när jag väl var på plats visade det sig att det inte fanns något manus överhuvudtaget! Så från att spela en av huvudkaraktärerna blev jag nu regissör OCH manusförfattare. Jag hittade på hela historien och skrev från dag till dag.

En av anledningarna till att det inte finns så mkt material är att det var till stora delar direktsänt och byggde på telefonsamtal som Ingenjören hade med tittare.

Kul info:
- Ordet "Ungjärpar" uppkom när jag i direktsändning höll på att säga "ungjävlar" men hann stoppa mig själv och snabbt ändra till "Ungjärpar".
- Den äldre flickan Therése var egentligen Ingenjörens dotter men det var en story som aldrig fick plats i serien.

SVAR på dina frågor:
> 1) Hur hamnade barnen i kloakerna? Dom va hemma på Sommarlovet när deras respektive polare åkte från stan. Så ensamma kvar ville dom hitta på nåt och hittade en väg ner i kloakerna pga att ett gatlock hade åkt åt sidan.

> 2)Hur träffade de på Ingenjören? Ingenjören/Kungen av Kloak hade övervakningskameror i kloakerna så han såg dom redan från början men det visste inte tittarna förrän efter ett tag. Första gången dom möttes var av en slump/ett misstag.

> 3)Vem var egentligen Ingenjören, och vad hade han för personlighet? (kommer bara ihåg att han var cool och hade en snygg jacka) Vem han var vet ingen riktigt men han va egentligen en känslig och romantisk figur som efter många år i kloakerna blivit folkskygg. (jackan/rocken var efter en rysk militär som tidigare hade levt i kloakerna)

> 4) Hur hamnade han i kloaken, och vad gjorde han där? Det är en lång historia men kortfattat hamnade han där efter att ha tappat en ring ner i kloakerna. Han fastnade där nere eftersom han va i kloakerna precis när Faragonernas stora klocka slog.

> 5) Vad var faragonerna för slags varelser? Dom var utomjordingar.

Hopas att det sprider lite ljus i ditt Kloak-mörker :)

Jag uppskattar enormt dina fina och uppskattande ord. Dom värmer.

Trevlig sommar,
Fredrik
Citera
2010-08-30, 20:57
  #16
Medlem
Snibelsnors avatar
Nostalgi! jag har faktist sökt serien med ljus och lykta jag har frågat svt och alla deras olika register om den finns att köpa loss, svaret var typ nej vi har ej rättighterna kvar. och köpa från usa som ägde rättighterna gick ej! så sorry grabbar den går inte få tag i mera:/
Citera
2010-08-30, 21:51
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snibelsnor
Nostalgi! jag har faktist sökt serien med ljus och lykta jag har frågat svt och alla deras olika register om den finns att köpa loss, svaret var typ nej vi har ej rättighterna kvar. och köpa från usa som ägde rättighterna gick ej! så sorry grabbar den går inte få tag i mera:/

Wow... Fick du svar från SVT? 0.o
Jag har mejlat dem 3 gånger om olika grejer för månader sen, och jag har aldrig fått svar. -_- (Mejlade BBC en gång och fick svar efter två dagar. 0-0)

Kanske man skulle efterlysa på nätet efter folk som kanske har spelat in något avsnitt av Kloak? Det känns ju nästan löjligt att det ska vara så svårt att få tag på. ò.ó
Citera
2011-04-29, 01:14
  #18
Medlem
Okej, tänkte uppdatera den här tråden nu.
Jag letar FORTFARANDE efter folk som kan berätta vad de kommer ihåg från det här programmet. Handling, fakta om karaktärerna, händelser...

Vill även tala om att det nu finns ännu ett avsnitt från Kloak ute på Youtube (uppladdat av en otroligt vänlig och generös människa). Här är länkarna:
http://www.youtube.com/watch?v=I-8m17oKHj4
http://www.youtube.com/watch?v=rllTh06paf8

Som sagt! Om någon skulle råka komma ihåg något, så posta vad ni vet!
Det skulle hjälpa mig (och många andra) oerhört, för jag vill verkligen minnas den här serien...
Citera
2011-05-17, 16:34
  #19
Medlem
Kollade in det där avsnittet och det var mycket larvigare än jag kom ihåg :P
Iofs var jag ju 8 år då det gick på tv, det jag kommer ihåg därifrån är att det var läskigt ibland. De blev jagade av de där svarta varelserna.. Men mer kommer jag inte ihåg, tyvärr
Citera
2013-07-27, 07:54
  #20
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyFool
Okej, tänkte uppdatera den här tråden nu.
Jag letar FORTFARANDE efter folk som kan berätta vad de kommer ihåg från det här programmet. Handling, fakta om karaktärerna, händelser...

Vill även tala om att det nu finns ännu ett avsnitt från Kloak ute på Youtube (uppladdat av en otroligt vänlig och generös människa). Här är länkarna:
http://www.youtube.com/watch?v=I-8m17oKHj4
http://www.youtube.com/watch?v=rllTh06paf8

Som sagt! Om någon skulle råka komma ihåg något, så posta vad ni vet!
Det skulle hjälpa mig (och många andra) oerhört, för jag vill verkligen minnas den här serien...

Stort tack för länkarna, en riktig nostalgitripp!

Jag kom att tänka på Kloak häromdagen, det var så jag hittade den här tråden. Minns hur jag satt som fastklistrad framför TV:n och kollade varje morgon. Det var så häftiga miljöer nere i kloakerna, väldigt spännande omväxling från de annars solfyllda sommarlovsdagarna man spenderade utomhus

Jag minns några spridda saker från serien...

Jag har ett vagt minne av första avsnittet, hur barnen hittar ner till kloakerna. Det var jättespännande minns jag, blev fast direkt

Det starkaste minne jag har är mot slutet... När barnen till slut har träffat kungen av kloak och de ska gå genom någon tunnel. I den här tunneln möter man sin största rädsla. Den lilla tjejen träffar en sådan där varelse och biter den i fingret. En av de andra barnen var rädd för snor tror jag.

Sedan har jag ett annat minne av att de ska gå genom en portal. Då kan inte kungen följa med eftersom han har någon metall i kroppen (protes?), så han tar farväl av barnen. Det är nog precis i slutet men jag minns inte vad som fanns på andra sidan.

Jag skulle verkligen vilja hitta serien och se den igen. Nästan så man skulle knacka dörr och fråga om någon spelat in den tills man hittar. Folk lär ju tro man är galen dock...
Citera
2013-11-19, 23:07
  #21
Medlem
Jag minns serien och tänker väldigt ofta på den faktiskt. (Nostalgi!!!) Jag var 8 bast när det sändes. Minns dock inte så mycket från själva handlingen mer än att man kunde väl typ ringa in till han som satt vid något bord/skrivbord? Och att faragonerna var läskiga! Haha. Jag minns att jag satt som klistrad vid tvn då iallafall.
Citera
2014-12-19, 15:15
  #22
Medlem
Jag kommer ihåg några sekvenser bara-

*När de barnen sitter i någon tunnel och ska göra något som de är lite oroliga för, då säger den lilla tjejen (Julia) "En fralla för alla, en fralla för en!" Kommer ihåg att den stora tjejen skrattade till "på riktigt" då.

*När ingenjören och barnen hittar några rör som de hoppar i och när de hoppat i det ena röret dyker de upp i ett annat. Minns att jag ritade det och skickade in för ibland visade de tittarnas teckningar.

*På slutet, när barnen kom hem igen, så såg man ingenjören gömma sig eller springa bakom några buskar eller träd och deras föräldrar trodde inte på att han fanns. Deras sommarlov hade precis börjat då så jag trodde att mitt sommarlov också precis hade börjat pga det, hahah!
Citera
Igår, 19:22
  #23
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyFool
Okej, det här är svaret som jag fick av Fredrik. Om det kan få någon att minnas någonting, så posta gärna vad ni vet.

Fredrik Berling skriver:

Tack för trevligt mail. Dina tankar och frågor väckte nostalgiska minnen till liv
Kloak sändes sommaren -96 från Växjö och va en blandning av direktsändning och förbandat.

Det va en väldigt rolig produktion att göra men oerhört jobbig då projektledaren var synnerligen dåligt förbered. Jag skulle spela Ingenjören/Kungen av Kloak och hade tidigare spelat mycket teater. Men när jag väl var på plats visade det sig att det inte fanns något manus överhuvudtaget! Så från att spela en av huvudkaraktärerna blev jag nu regissör OCH manusförfattare. Jag hittade på hela historien och skrev från dag till dag.

En av anledningarna till att det inte finns så mkt material är att det var till stora delar direktsänt och byggde på telefonsamtal som Ingenjören hade med tittare.

Kul info:
- Ordet "Ungjärpar" uppkom när jag i direktsändning höll på att säga "ungjävlar" men hann stoppa mig själv och snabbt ändra till "Ungjärpar".
- Den äldre flickan Therése var egentligen Ingenjörens dotter men det var en story som aldrig fick plats i serien.

SVAR på dina frågor:
> 1) Hur hamnade barnen i kloakerna? Dom va hemma på Sommarlovet när deras respektive polare åkte från stan. Så ensamma kvar ville dom hitta på nåt och hittade en väg ner i kloakerna pga att ett gatlock hade åkt åt sidan.

> 2)Hur träffade de på Ingenjören? Ingenjören/Kungen av Kloak hade övervakningskameror i kloakerna så han såg dom redan från början men det visste inte tittarna förrän efter ett tag. Första gången dom möttes var av en slump/ett misstag.

> 3)Vem var egentligen Ingenjören, och vad hade han för personlighet? (kommer bara ihåg att han var cool och hade en snygg jacka) Vem han var vet ingen riktigt men han va egentligen en känslig och romantisk figur som efter många år i kloakerna blivit folkskygg. (jackan/rocken var efter en rysk militär som tidigare hade levt i kloakerna)

> 4) Hur hamnade han i kloaken, och vad gjorde han där? Det är en lång historia men kortfattat hamnade han där efter att ha tappat en ring ner i kloakerna. Han fastnade där nere eftersom han va i kloakerna precis när Faragonernas stora klocka slog.

> 5) Vad var faragonerna för slags varelser? Dom var utomjordingar.

Hopas att det sprider lite ljus i ditt Kloak-mörker

Jag uppskattar enormt dina fina och uppskattande ord. Dom värmer.

Trevlig sommar,
Fredrik

Det kanske blir en onödig dump, men snyggt jobbat! En riktig ”blast from the past,” som dagens ungdomar aldrig kommer att kunna förstå sig på. Jag har ett svagt minne, att man i samband med sändning kunde vinna en gruvhjälm. Alltså, en hjälm med inbyggd lampa. Har jag drömt detta, eller baseras det på ett korn av sanning?

/AI
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback