Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-29, 18:23
  #1
Medlem
Tomatns avatar
Tjena!
Sitter på swebus och ser att växelspaken sitter på en låda där det sen går ut en slang från denna låda. De finns även en knapp med en varningstriangel på. Det jag undrar över är hur växellådan fungerar på en buss eftersom det bara är växelspak och denna låda som sitter på förarstolen och denna slang som går därifrån.

Skriver från iphone så stavfel kan förekomma
Citera
2010-08-29, 18:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatn
Tjena!
Sitter på swebus och ser att växelspaken sitter på en låda där det sen går ut en slang från denna låda. De finns även en knapp med en varningstriangel på. Det jag undrar över är hur växellådan fungerar på en buss eftersom det bara är växelspak och denna låda som sitter på förarstolen och denna slang som går därifrån.

Skriver från iphone så stavfel kan förekomma

En kompressormatad växellåda?

Eller så är den hydralisk.
Citera
2010-08-29, 18:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatn
Tjena!
Sitter på swebus och ser att växelspaken sitter på en låda där det sen går ut en slang från denna låda. De finns även en knapp med en varningstriangel på. Det jag undrar över är hur växellådan fungerar på en buss eftersom det bara är växelspak och denna låda som sitter på förarstolen och denna slang som går därifrån.

Skriver från iphone så stavfel kan förekomma


Överföringen mellan spak/kontroll-reglage vid förarplatsen till lådan kan ske med wire, elektriskt eller pneumatiskt. Vid växellådan, eller inne i växellådan finns sen det vanliga reglerings-don vilka kan vara olika beroende på vilken typ av låda det är. Vanlig automtlåda, automatiskt styrd/växlad manuell låda t ex.

Dr Tinnitus
Citera
2010-08-29, 18:42
  #4
Medlem
Tomatns avatar
Okej ingen aning är inte direkt fordonsintresserad
Hur fungerar en sådan låda ?

Edit tack för svaret
Citera
2018-08-02, 16:56
  #5
Medlem
Citoyens avatar
Den fungerar bra.
Citera
2018-08-03, 00:38
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Övriga fordon
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback