• 1
  • 2
2004-05-25, 18:08
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag ångar på med mina topplistor. FB´s läsare är onekligen kunniga inom mat så nu tänker jag delge er mina bästa mat och dryckesminnen i olika kategorier och det vore kul att höra era.

Förrätter: Egentligen en amuse, men en ljuvlig soppa på ostron och champagne på Edsbacka 1998/99 (svårt minnas när)

Soppor: En gudomlig Pekingsoppa på kinarestaurang Österns Pärla i Gävle tävlar med en grön ärtsoppa på Paul Bocuse 2003, så långt från lumpens ärtsoppa man kan komma.

Kött: En perfekt Côte de Boeuf på Franska Matsalen, Sthlm 1998 samt en filé på bisonoxe som avnjöts på Silja Europa 2001 och en rådjursfilé på Ulriksdals Wärdshus 1993.

Fågel: Paul Bocuses Bressekyckling i en gräddmurkelsås 2003.

Skaldjur: Gratinerad hummer på Sjömagasinet, Gbg på 90-talet, samt som kanske främsta upplevelsen de (numera få gångerna) man får äta svenska flodkräftor kokta i dill, gärna som min mormor kokade dem

Fisk: Sjötunga Walewska på Ulriksdal 1994, samt en superb rödspätta på Wedholms Fisk 1991 och en piggvar på restaurant Le Cygne i Geneve samma år.

Pizza: Påvens egna pizzeria (jo det är sant) i samma byggnad som vatikanmuséerna 2004, Gamla Capri i Gävle på 90-talet, samt en pizzeria i Malmö jag glömt namnet på som serverar gudomlig pizza gjord i stenugn.

Efterrätter: Paul Bocuses efterrättsfat, samt en jordgubbspanacotta på restaurant Ma Cuisine i Beaune 2004.

Öl: En nytappad Binding 2004, samt en lagom tempererad Pilsner Urquell en gång då jag va rejält torr i munnen efter en squashmatch.

Rödvin: Château Latour 1961, Château Haut-Brion 1989, Romanée-Conti 1976 samt Château Margaux 1983.

Vitt vin: Château Laville Haut-Brion 2001

Rosévin: Nej

Champagne: Krug 1988, Dom Pérignon 1985

Sprit: Ardbeg Single Malt Whisky 1975, Coeur de Lion Calvados 1943.
Citera
2004-05-25, 19:33
Medlem
Lassemans avatar
Har ätit så mycket gott. Men om jag ska ta en av varje på dom kategorierna, så blir det nog såhär. Har skippat vinerna pga av att jag knappt dricker det.

Förätt: Cliff Barnes carpaccio måste det nog bli.
Soppa: Hemmagjord hummersoppa till en nyårsmiddag 99. Hela soppan gjordes på fri hand utav mig själv och en kompis, tyvärr har vi akdrig lyckats återskapa receptet,

Kött: Plankstek på ett hotell i Lübeck, kommer tyvärr inte ihåg vad hotellet heter. Men planksteken var en av dom största och möraste jag har ätit, fullkomligt smälte i munnen.

Fågel: Kommer inte på nåt just nu

Skaldjur: Kommer inte på nåt här heller,,

Fisk: Morsans saltbakade lax med romsås och kokt potatis lr gravad/rimmad lax med dillstuvad potatis [insert valfritt ställe här]

Pizza: Det får nog bli Kungsholmens pizzeria i stockholm, ligger på celsiusg 9.

Efterätt: Apfel strudel på Restaurang Moldau.

Öl: En nytappad Kilkenny lr Boddington

Sprit: Mor och fars hemmagjorda körsbärslikör, gjorda på körsbär från hemmaodlingen. Fick ligga och dra sig i ca 11år, sen var det en smakupplevelse utan dess like,
Citera
2004-05-26, 23:31
Medlem
Pettans avatar
hmm, kanske inte just det godaste men med dom förväntningarna man hade då.... ett litet hak, riktigt äckligt stlle i thailand på nån utflyk som vi beställde kyckling o ris för typ tio kronor... nyfriterad kyckling, en hel jävla balja med olja... serverades med ris på ett palmblad.... riktigt gott...
Citera
2004-05-27, 10:52
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag ångar på med mina topplistor. FB´s läsare är onekligen kunniga inom mat så nu tänker jag delge er mina bästa mat och dryckesminnen i olika kategorier och det vore kul att höra era.

Förrätter: Egentligen en amuse, men en ljuvlig soppa på ostron och champagne på Edsbacka 1998/99 (svårt minnas när)

Soppor: En gudomlig Pekingsoppa på kinarestaurang Österns Pärla i Gävle tävlar med en grön ärtsoppa på Paul Bocuse 2003, så långt från lumpens ärtsoppa man kan komma.

Kött: En perfekt Côte de Boeuf på Franska Matsalen, Sthlm 1998 samt en filé på bisonoxe som avnjöts på Silja Europa 2001 och en rådjursfilé på Ulriksdals Wärdshus 1993.

Skaldjur: Gratinerad hummer på Sjömagasinet, Gbg på 90-talet, samt som kanske främsta upplevelsen de (numera få gångerna) man får äta svenska flodkräftor kokta i dill, gärna som min mormor kokade dem

Fisk: Sjötunga Walewska på Ulriksdal 1994, samt en superb rödspätta på Wedholms Fisk 1991 och en piggvar på restaurant Le Cygne i Geneve samma år.

Pizza: Påvens egna pizzeria (jo det är sant) i samma byggnad som vatikanmuséerna 2004, Gamla Capri i Gävle på 90-talet, samt en pizzeria i Malmö jag glömt namnet på som serverar gudomlig pizza gjord i stenugn.

Efterrätter: Paul Bocuses efterrättsfat, samt en jordgubbspanacotta på restaurant Ma Cuisine i Beaune 2004.

Öl: En nytappad Binding 2004, samt en lagom tempererad Pilsner Urquell en gång då jag va rejält torr i munnen efter en squashmatch.

Rödvin: Château Latour 1961, Château Haut-Brion 1989, Romanée-Conti 1976 samt Château Margaux 1983.

Låter som du har dyra vanor!
Citera
2004-05-27, 12:02
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Låter som du har dyra vanor!

Jag unnar mig ALLTID en dyr grej en gång i månaden tillsammans med min sambo. vad det blir får plånboken bestämma, det beror ju på hur mycket man lagt ihop.
Det kan bli ett restaurangbesök, en mysig middag hemma med gott vin till maten och en god konjak till kaffet, en resa eller så.
Jag tror man måste göra nåt liknande för att få ett andningshål, något att se fram mot när man sitter på jobbet en måndag kl. 7. Annars blir den grå vardagen alltför påtaglig...
Citera
2004-05-28, 09:50
Medlem
Pjäxs avatar
Citat:
Om man ändå hade en plånbol stor nog att också få testa dessa dyrgripar. jag blir riktigt avundsjuk... Får man vara nyfiken och fråga var du drack Latouren och vad den tingade?

I övrigt har jag väldigt svårt att överlag benämna saker som "bästa någonsin", oavsett ämne. Det har så otroligt mycket att göra med tillfället, mitt humör, sällskap m.m. Men visst blir det rolig läsning och ger en del tips.
Citera
2004-05-28, 12:12
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjäx
Om man ändå hade en plånbol stor nog att också få testa dessa dyrgripar. jag blir riktigt avundsjuk... Får man vara nyfiken och fråga var du drack Latouren och vad den tingade?

I övrigt har jag väldigt svårt att överlag benämna saker som "bästa någonsin", oavsett ämne. Det har så otroligt mycket att göra med tillfället, mitt humör, sällskap m.m. Men visst blir det rolig läsning och ger en del tips.

Latouren dracks av mig och min sambo på treårsdagen av vår förlovning år 2003 i april närmare bestämt. Den kostade oss runt 11.000 kronor, det låter galet men vi hade bestämt oss för att dricka detta omtalade vin en enda gång i livet.Flaskan beställdes från företaget Berry Bros. & Rudd i London och levererades c:a en och en halv vecka senare vilket blev perfekt då chocken efterresan måste lägga sig och flaskan bör stå 4-5 dagar i upprätt position så sedimenten lägger sig i botten. Flaskan dekanterades c:a 45 min. före avnjutandet och det var en ren och skär smaksensation. Jag minns än smaken av mogen, söt frukt och en angenäm portvinston. Bara att beklaga att jag tyvärr inte kommer att ha råd med dylik extravagans så mycket mer såvida inte hästarna springer som jag vill eller fotbollarna rullar min väg

Håller med dig ang. topplistor, fråga mig nästa månad så får du nog nya svar att stoppa in i listan. Det handlar om dagsform och angenäma minnen. Just nu minns jag t.ex. hur gott en vanlig Pripps Fat smakade efter en vecka i Egypten med fulöl och dåligt vin
Citera
2004-05-29, 01:30
Medlem
Damericuss avatar
Lasagne på Höglekardalens Fjällpensionat. Jag älskar Lasagne och där har dom den bästa jag någonsin ätit. jag har för vana att beställa Lasagne på restauranger men inget kan överträffa detta.
Citera
2004-05-29, 04:38
Medlem
greger45s avatar
Det bästa jag ätit=. När jag har levt på billig skit mat en månad så smakar morsan lasange jävligt gott.
Citera
2004-05-29, 17:41
Medlem
Damericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greger45
Det bästa jag ätit=. När jag har levt på billig skit mat en månad så smakar morsan lasange jävligt gott.
Ännu en finsmakare.
Citera
2004-05-30, 01:32
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:

Har du testat Château Larrivet-Haut-Brion, funderar på att köpa den. Laville är väl väldigt dyr?
Citera
2004-05-30, 15:31
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Har du testat Château Larrivet-Haut-Brion, funderar på att köpa den. Laville är väl väldigt dyr?

Larrivet-Haut-Brion har jag druckit en 1990 av den var mycket mycket fin. Jag tycker definitivt du ska införskaffa den årgång som finns tillgänglig (och sen skriva hur den smakade givetvis )

Ja Laville är dyr, det är synd att man sedan 1997 tvingas tömma fickorna om man vill ha en bra Bordeaux efter den stora prishöjning som då började i Bordeaux. Så sent som 1992 köpte jag en 1983 Château Margaux och en Mouton från samma årgång för 500 kr/pavan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in