Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-01-22, 08:27
  #61
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Jag fantiserar ofta om att jag går runt i naturen med kikare och spanar efter fascinerande fenomen.
Jag älskar att observera och iaktta djur, speciellt fåglar då det är de som syns mest.

Finns det några här på forumet som har som intresse att vandra lite och spana med kikare efter djur?

Dessa billigare kikare på till exempel Jula för allt från 100 till 300 spänn, är det något att ha överhuvudtaget? Finns det något billigt och bra för en nybörjare? Vad ska man tänka på när man köper kikare? Hur funkar detta med inzooming osv?
http://natur.astrosweden.se/sv/artic...FUtnGQodGVoASg

https://www.conrad.se/?websale8=conr...FRPcGQodrhYJWQ

Ovan två kikare som kan fungera för dig, båda med stativ, då jag rekommenderar att inte gå runt, bättre sitta gömd och vänta.
Sen är det som vanligt, man får vad man betalar för, men den ena 749 och den andra 690 kr kan vara bra som prov innan du lägger tusenlappar på en kikare för sedan upptäcka att detta var inget för mig.
Citera
2017-01-22, 10:58
  #62
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Lägg en tusenlapp på en fast 10x50mm.
Fokusfri. Märkesmodell.
Har använt en sådan länge till allt möjligt, i alla möjliga väder och temperaturer.
Buy once, cry once.

Usch vilket dåligt råd. Dels ska man inte börja med en 10 x. Högst 8 för en nybörjare. Dels ska man givetvis kunna fokusera själv. Är man över 10 år gammal och använder fokusfria kikare är det något fel. Dels är en tusenlapp ingenting i kikarsammanhang och kvalitet finns knappast i det prissegmentet.

Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Haha ja. Ja.
Det är alltid bra att ha en kikare om man ska se längre än vad man kan, är det ju tänkt.

En sådan här. Men. Den kostade 995kr för 10 år sedan.
Den har gått upp lite. Men väl värd pengen.

http://www.handladigitalt.se/bushnel...l?ref=prisjakt

Herrejösses! Närgräns 50 m... Den är ju så gott som värdelös. Har någon någonsin betalat 1000 kr för den?

Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Avråder från de autofokuserande kikarna. Vad händer om man tittar på ett djur i en stor luftig buske och djuret sitter djupt in? Kikaren fokuserar på utsidan av busken. Vi har gammaldags kikare av bra kvalitet, 8x40 och 10x42. Känner mig nöjd. De kommer ju i många kvaliteter. Kolla runt på internet.

T.ex.: http://www.handladigitalt.se/nikon-a...re-p-4458.html

http://www.amazon.com/Nikon-7246-Ext...ction+12x50+ex

Exakt. Skippa autofokus-skräpet och välj dessutom istället ett gediget märke av äldre modell. En 30 år gammal Zeiss är några tiopotenser bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
kvalitet kostar, speciellt inom optik. kikare har ett ganska gott andrahandsvärde, vilket för att det är inte bortkastade pengar att köpa en begagnad kvalitets kikare för 2000-3000, det är däremot bortkastade pengar att köpa en för 300 på Ica maxi's leksaksavdelning.

rådet är, titta efter begagnat. jag ser ofta hittat gamla militär kikare på loppis för under 500. dom har fortfarande bra kvalitet trots att dom har 50-60 år på nacken, nackdelen är att på loppis kan du inte välja storlek som du kan när du köper på tex blocket eller e-bay.

Just det. Leta efter Zeiss, Leica, Swarowski och liknande på begagnatmarknaden. Kikare från kvalitetsmärkena är så gott som outslitliga.

Citat:
Ursprungligen postat av caca
http://natur.astrosweden.se/sv/artic...FUtnGQodGVoASg

https://www.conrad.se/?websale8=conr...FRPcGQodrhYJWQ

Ovan två kikare som kan fungera för dig, båda med stativ, då jag rekommenderar att inte gå runt, bättre sitta gömd och vänta.
Sen är det som vanligt, man får vad man betalar för, men den ena 749 och den andra 690 kr kan vara bra som prov innan du lägger tusenlappar på en kikare för sedan upptäcka att detta var inget för mig.

Du milde? Vad är det för horribelt skräp som länkas? Jag förstår principen att ni tycker man ska börja lågt innan man vet om man kommer att använda dem, men detta att länka en handkikare med autofokus och närgräns 50 m för en tusenlapp (??!!) och en tubkikare med Kalle Anka-stativ för några hundringar (!!??) innebär tyvärr bara att man gjort av med lite pengar och fått en produkt som är så usel att man inte kommer att fortsätta använda den. Bara kolla stativen på de du länkar De kikarna är i princip totalt oanvändbara förutom inomhus eller under perfekta förhållanden med vindstilla och fullt solsken mitt på dagen.

TS: skit i att lägga hundralappar på skräpet som folk länkar. Det ideala är att låna en hyfsad kikare av någon du känner och se om det är något för dig. Kolla sedan begagnatmarknaden som någon skrev och/eller gå till en riktigt kikarförsäljare i en fysisk butik så att du kan hålla och känna på dem innan du köper. Kikare är en typisk sådan produkt man inte köper på nätet, det är så individuellt vilka modeller som passar olika personer beroende på ansiktsform och handstorlek. Vill du sedan fortsätta så sparar ihop pengar så du åtminstone kommer upp i närheten av mellansegmentet runt 3 - 4 000 kr där det värsta skräpet är bortsorterat.

Har du möjlighet så besök Stenåsa på Öland. Där har du ett 15-tal tuber uppställda och en stor mängd handkikare att prova. Där finns dessutom kompetent personal som kan hjälpa dig.
Citera
2017-01-22, 17:39
  #63
Medlem
Pungsvings avatar
Jag har kollat genom Nikon Action kikarna och de är mycket prisvärda. Bushnell är luddiga rent allmänt.
Citera
2017-01-22, 20:12
  #64
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Herrejösses! Närgräns 50 m... Den är ju så gott som värdelös. Har någon någonsin betalat 1000 kr för den?
Ja. Det är klart jag har. För mitt ändamål:
Ex.vis se vad jag träffar på 300-600 meter med skjutvapen.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Exakt. Skippa autofokus-skräpet och välj dessutom istället ett gediget märke av äldre modell. En 30 år gammal Zeiss är några tiopotenser bättre.
... och då är fokusfria kikare ypperliga, för mina ändamål såsom:
Skytte, spana efter stenar i sjön så att jag inte åker på dem med båten, iaktaga vad djur gör på längre avstånd, med mera.
Snabbt och enkelt.

Ska man titta på en fågel i en buske tio meter bort, enkom.
Nej.
Då är en billig Bushnell 10x50mm inte perfekt, nej.
Ska man titta på stjärnor, nej, inte då heller.

Men för en tusenlapp, allround och smidigt, absolut vettig kikare.
Citera
2017-01-22, 20:21
  #65
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Med det sagt så är jag medveten om att det är lite nörderi och prylfixering över rätt mycket inom biologi liksom i de flesta andra hobbies, och det finns en tendens att betala snudd på vad som helst för häftiga grejor/statusprylar.
Ja. Det kan nog ligga en poäng i det fetmarkerade där.
"Lite nörderi..."

Citat:
Ursprungligen postat av najas
En poäng som du tar upp som jag tycker är rätt störande är att om man köper dyra grejor går man hela tiden runt och oroar sig över att de ska försvinna. I bland blir jag helt mörkrädd när jag tänker på hur mycket pengar som ligger i bilen, i form av optik och annat, när man är ute.
Haha. Ja.
Det är därför man ska undvika det absolut billigaste skräpet, men inte köpa det dyraste, utan något mellanting.
Eller nu ljög jag... köper man ordentliga grejer från början, så håller de.

Nja. Jag får skylla på fel prioriteringar:
Lade 40.000 på kameran plus optiken jag använder.
Lade 1500kr på datorn som jag sedan behandlar bilderna i.

Lade 2-3 tusen för båten/plastekan.
Lade det dubbla för motorn.

Lade... en del pengar... på bilen.
Bara trafikförsäkring.
Citera
2017-08-31, 12:11
  #66
Medlem
Funderar på att köpa en kikare till jakten och funderar på hur jag ska tänka med hur stora linser det ska vara samt för/nackdelar med 42 vs 56
Citera
2018-01-17, 16:01
  #67
Medlem
MrWins avatar
Om man vill skaffa fågelguiden, skall man köpa boken eller ladda ner appen till mobilen? Har android där fågelguiden skall vara sämre än apple.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback