Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-28, 21:02
  #1
Medlem
john-henry-edens avatar
Jag har börjat undra kring detta litegrann de senaste dagarna. Det är så att jag nu har ett jobb (äntligen!). Inte välbetald men det finns definitivt värre jobb. Sen har jag också börjat plugget. 2 incidenter har hänt mig nu som fått mig att undra.

1. Jag satt i klassrummet. En tjej kom och satt sig bredvid mig. Våra blickar möttes och då log hon men inte på ett sådant "glad" sätt. Utan det var ett litet leende där läpparna inte sträcktes fullt ut om ni fattar. Varje gång våra blickar möttes så möttes jag av ett sådant krystat leende.

2. Jag begav mig hem från mitt jobb (äntligen fått ett jobb!). Samtidigt som jag slutade för dagen så var det också en tjej som slutade för dagen. Vi gick våra separata vägar. Senare den kvällen var jag i tunnelbanan på väg hem och då såg vi varandra. Våra blickar möttes och när vi gick förbi varandra så gav hon ett sånt där framtvingat leende

Hur ska jag tolka dessa signaler? Var tjej nr.1 obekväm med att sitta bredvid mig? Hade jag tvingat tjej nr.2 på nåt sätt att le? Vad betyder det när en tjej ger ett sådant leende?
Citera
2010-08-28, 21:04
  #2
Medlem
Jensofswedens avatar
Typiskt svenskt sätt att le som ett sätt att hålla masken.

Antingen är hon besvärad, skäms över situationen, av sig själv eller dig, eller så är hon blyg. Eftersom svenskar är så fega så vet man aldrig för folk säger aldrig anledningen till det krystade leendet. Det är något man får utröna med sina sociala känselspröt
Citera
2010-08-28, 21:09
  #3
Medlem
jobbigfans avatar
antignen ser du ut och beter dig som ett fett fån, och dom därmed tycker lite synd om dig och vill ge dig ett leende för att det ska kännas bättre för dig.

eller är du en riktig 10:a i första tjejens ögon och hon därmed bara får fram såna där fjantiga leenden, för att hon blir lite osäker i denna 10:as sällskap

kort och gott så handlar det om osäkerhet iaf, och dålig kontroll på sitt kroppsspråk.
Citera
2010-08-28, 21:26
  #4
Medlem
akvarium8s avatar
Ett utav många sätt att hälsa på. Istället för att säga hej eller dylikt så nickar man, vinkar, eller i detta fall, ler till personen för att göra en hälsningsfras. Eller så har båda två känslor för dig ska du se.
Citera
2010-08-28, 22:08
  #5
Medlem
john-henry-edens avatar
Tack för era synpunkter hittills. Två frågor har jag.

Om nu nån av tjejerna skulle vara intresserade av mig hur gör jag för att utröna huruvida hon är intresserad eller inte?

Jag var intresserad av tjej nr.1 fakiskt men jag fick som sagt, enligt min mening, tvetydiga signaler. Om hon nu skulle vara intresserad hur besvarar jag hennes intresse utan att framstå som desperat?

Detta är ju helt teoretiskt såklart. Jag har fortfarande inte den blekaste aning om hur jag ska tolka framtvingade leenden.
Citera
2010-08-28, 22:29
  #6
Medlem
Det enklaste sättet att få reda på om någon av dem är intresserad är nog att prata med dem. Var det ett besvärat leende så lär du märka det ganska snabbt när ni väl har börjat prata.
Svaret på fråga två är lite svårare. Men igen, börja med att prata med tjejen i fråga. Sen kan du ta det vidare från det.
Citera
2010-08-28, 22:34
  #7
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flima
Det enklaste sättet att få reda på om någon av dem är intresserad är nog att prata med dem. Var det ett besvärat leende så lär du märka det ganska snabbt när ni väl har börjat prata.
Svaret på fråga två är lite svårare. Men igen, börja med att prata med tjejen i fråga. Sen kan du ta det vidare från det.

Har du bitchtits? I så fall .. krama dom och pluta med läpparna. Koppla på sängkammarblicken. Får kvinnor på fall. Jag lovar.
Citera
2010-08-28, 23:01
  #8
Medlem
Viktor.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Tack för era synpunkter hittills. Två frågor har jag.

Om nu nån av tjejerna skulle vara intresserade av mig hur gör jag för att utröna huruvida hon är intresserad eller inte?

Jag var intresserad av tjej nr.1 fakiskt men jag fick som sagt, enligt min mening, tvetydiga signaler. Om hon nu skulle vara intresserad hur besvarar jag hennes intresse utan att framstå som desperat?

Detta är ju helt teoretiskt såklart. Jag har fortfarande inte den blekaste aning om hur jag ska tolka framtvingade leenden.

Om hon nu har visat intresse så har du redan besvarat det genom att ge ögonkontakt tillbaka. Som sagt, nästa steg är att prata, eller åtminstone hälsa på varann. Kolla om hon är en sån tjej du gillar.
Citera
2010-08-28, 23:41
  #9
Medlem
moderatswings avatar
Det hela sitter i ögonen imo.
Framtvingat, ärligt, artigt eller besväret? Kolla på ögonen.

Skol-tjejen: Är nog inte besvärat leende. Varför ha ögonkontakt med dig om det besvärar henne? Då skulle hon istället bryta blicken så fort du tittar tillbaks.
Tunnelabane-tjejen: Antagligen ett artighets-leende
Citera
2010-08-29, 21:37
  #10
Medlem
john-henry-edens avatar
Skulle nån tjej kunna hoppa in här och ge lite insyn i det här? Vore uppskattat att veta från en tjejs synvinkel
Citera
2010-08-29, 22:14
  #11
Medlem
Tjej här!
Ärligt talat känns det som att du har hängt upp dig lite för mycket på dessa framtvingade leenden.

Skol-tjejen: Kanske hade hon en dålig dag och kunde inte ge ett uppriktigt leende men ville inte vara otrevlig. Kanske är hon blyg, möjligtvis för att hon är intresserad, och därför såg det leende hon ville ge dig inte helt äkta ut. Kanske bryr hon sig inte alls om dig men den sociala koden säger att man ska le åt folk. Prata med henne så märker du nog om hon är besvärad eller inte. Får du bra respons kan det vara ett tecken på önskad vänskap, eller mer. Men om hon var besvärad av dig skulle hon väl inte ha satt sig bredvid dig och absolut inte lett mot dig?

Tunnelbane-tjejen: Som har sagts tidigare så log hon nog för att vara artig. Hon visste inte riktigt hur hon skulle hantera situationen (hälsa, stanna och prata, nicka?) och löste det hela med ett enkelt leende. En universallösning.

Jag är dock ingen expert bara för att jag råkar vara tjej. Olika modeller och årgångar kan fungera väldigt olika.
Citera
2010-08-30, 00:47
  #12
Medlem
AlexOnTops avatar
^What she said

Jag ler alltid mot folk jag får ögonkontakt med, och ibland blir det kanske inte så äkta för att man helt enkelt inte är på bra humör. Men jag ler ändå för det känns bättre att i alla fall försöka vara lite artig istället för att glo på varann i någon sekund och sedan bryta ögonkontakten...
Men jag tror bara det är tjejer som ler mot främlingar... Har aldrig fått ett leende av en okänd människa av det motsatta könet, vad jag kan minnas just nu!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback