Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-08-28, 20:50
Medlem
Jag ska nu ta mig till att köpa en laptop för spel och filmtittande. Spelen jag spelar är WoW och Sc2. VIll gärna kunna spela dessa utan lagg på "okej" inställningar. Har inget behov av max egentligen, även om det är kul förståss

Jag pendlar mycket, därför känns batteritiden ganska viktig, men oftast så åker jag sällan längre än 3 timmar i sträck så det är (väl?) inget monsterbatteri jag behöver direkt. De flesta verkar ha en batteritid på strax över 3h?

Datorn ska ha 15"-16" skärm, varken större eller mindre. Bärbar, men inte pygméliten.

Den jag tittat på hittills som verkar ganska intressant är http://www.netonnet.se/art/dator/lap...n/136287.3003/

Men! Jag kan inget alls om laptops, eller ens datorer överlag. Inte det minsta så ni får ha överseende med mina blonda frågor och kommentarer

Halp?
Citera
2010-08-28, 20:57
Medlem
den datorn du har länkat där funkar utmärkt till dom båda spelen å lite till.
Citera
2010-08-28, 21:01
Medlem
För de spelen, japp då räcker den som du länkar till. Eller denna: http://www.inet.se/artikel/1969190/a...melinex-3820tg
Citera
2010-08-29, 17:34
Medlem
Tack så hemskt mycket för svaren!

Kan ju följa upp med att fråga hur stor skillnad det är på en ATI Radeon 5650M mot ett ATI Radeon 5850M? (Namnen kanske inte är hel rätt formulerade, men jag hoppas det blev rätt) DDR3, båda två.
Citera
2010-08-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissIdioto
Tack så hemskt mycket för svaren!

Kan ju följa upp med att fråga hur stor skillnad det är på en ATI Radeon 5650M mot ett ATI Radeon 5850M? (Namnen kanske inte är hel rätt formulerade, men jag hoppas det blev rätt) DDR3, båda två.

Ingen enorm skillnad, dock är 5850 med DDR5 (EU versionen) mycket kraftfullare än både 5650 och 5850 (USA versionen).
Citera
2010-08-29, 17:42
Medlem
Råkade länka fel, så strunta i min länk - det var 13,3'' skärm.

Som svar på din fråga, kolla in lite benchmarktester och skillnader i spel i följande länkar:

http://www.notebookcheck.net/Compute...s.13849.0.html

http://www.notebookcheck.net/Mobile-...ist.844.0.html
Citera
2010-08-29, 18:10
Medlem
Trashsack; Jo, det förstod jag men verkar svårt att hitta en relativt billig dator med DDR5. De jag hittat har antingen 5650 eller 5850, båda DDR3...

el_kalkylus; Pinsamt värre men jag förstår inte så mycket av andra länken. Som sagt kan jag inget om datorer så hur mycket hastigheter och sådant gör skillnad har jag ingen koll. Orkar och vill du, får du gärna förklara lite kort

Alltså, är det värt att offra den extra batteritiden man får med Timelinen för en 5943G, med samma processor fast med ett 5850 grafikkort istället för Timeline's 5650?

Tack igen!
Citera
2010-08-29, 18:15
Medlem
Citat:
Trashsack; Jo, det förstod jag men verkar svårt att hitta en relativt billig dator med DDR5. De jag hittat har antingen 5650 eller 5850, båda DDR3...

el_kalkylus; Pinsamt värre men jag förstår inte så mycket av andra länken. Som sagt kan jag inget om datorer så hur mycket hastigheter och sådant gör skillnad har jag ingen koll. Orkar och vill du, får du gärna förklara lite kort

Alltså, är det värt att offra den extra batteritiden man får med Timelinen för en 5943G, med samma processor fast med ett 5850 grafikkort istället för Timeline's 5650?

Tack igen!

Ja det är det i min mening, sen så går gaming inte ihop med batteritid på något plan.
Citera
2010-08-29, 18:25
Medlem
Retardation1337s avatar
Citat:
Jag ska nu ta mig till att köpa en laptop för spel och filmtittande. Spelen jag spelar är WoW och Sc2. VIll gärna kunna spela dessa utan lagg på "okej" inställningar. Har inget behov av max egentligen, även om det är kul förståss

Jag pendlar mycket, därför känns batteritiden ganska viktig, men oftast så åker jag sällan längre än 3 timmar i sträck så det är (väl?) inget monsterbatteri jag behöver direkt. De flesta verkar ha en batteritid på strax över 3h?

Datorn ska ha 15"-16" skärm, varken större eller mindre. Bärbar, men inte pygméliten.

Den jag tittat på hittills som verkar ganska intressant är http://www.netonnet.se/art/dator/lap...n/136287.3003/

Men! Jag kan inget alls om laptops, eller ens datorer överlag. Inte det minsta så ni får ha överseende med mina blonda frågor och kommentarer

Halp?

Av ren lathet orkade jag inte läsa igenom tråden, men den datorn som du har länkat kan du spela både wow, scII med mera på väldigt bra inställningar, kanske inte allra högsta på wow, men med tanke på att skärmen inte är så stor och då inte "resolution'en" blir så stor så borde även det gå.

Finns säkert dator runt 10 000 sträcket som är ännu bättre dock, men då tappar du nog lite batteritid och det verkade viktigt.
Citera
2010-08-29, 18:35
Medlem
Trash; Det jag misstänkte. Ska ha detta i åtanke!

Retardation1337; Vet du några så får du gärna länka, eller bara skriva vad de heter! Skulle vara jättetacksam! Batteritiden är halvviktig, prestandan viktigare. Alla jag tittat på (tror jag?) har haft över 3h, vilket räcker gott och väl!

Lite sådär OT, men just nu spelar jag WoW på lägsta inställningarna på en 11 år gammal stationär (visserligen jävligt bra när den var ny, men det är ju skit och ingenting nu) så jättekräsen är jag inte Sc2 spelar jag enbart på en kompis stationära.
Citera
2010-08-29, 18:40
Medlem
Citat:
Okej, det är fps tal (frames per seconds) som spelar roll. Som du ser i tabellen klarar HD5850 sc2 i 33 fps, medan HD5650 klarar sc2 i 28 fps, alltså väldigt liten skillnad i just det spelet. Sedan beror det också på vilken processor, men acern har ju i5, så man tycker det borde bli runt 28 fps då på high resolution.

Vad gäller WoW klarar antagligen HD5650 högsta inställningarna baserat på grafikkorten i listan.
Citera
2010-08-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el_kalkylus
Okej, det är fps tal (frames per seconds) som spelar roll. Som du ser i tabellen klarar HD5850 sc2 i 33 fps, medan HD5650 klarar sc2 i 28 fps, alltså väldigt liten skillnad i just det spelet. Sedan beror det också på vilken processor, men acern har ju i5, så man tycker det borde bli runt 28 fps då på high resolution.

Vad gäller WoW klarar antagligen HD5650 högsta inställningarna baserat på grafikkorten i listan.

Jag gissar att det testade 5850 hade DDR3 också, de nyare bättre EU versionen av 5850 har DDR5 och är ganska mycket bättre än det ändre 5850 och 5650.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in