Jag är ensamstående farsa, så jag kan väl försöka ge min bild av det.
I början av separationen blev allt skitdyrt. jag kastades ut ur kåken vi ägde och jag var inte i skick nog för att slåss för den och jag lämnade istort sett endast med bilen jag ägde, min tv och lite kläder.
fick därför bygga upp ett nytt boende... hade dessutom ett övertrassat bensinkort och diverse småskulder som jag stod på i ryggen. läget såg inte ljust ut och under första sommaren drog jag på mig lite mer skulder för att få vardagen att gå runt.
Sen kom vändningen, kunde inte se mig själv i spegeln längre och jag skämdes över att jag var på väg in i det här "ensam-mamma" träsket som TS efterfrågar.
Sålde TVn och fick en tjocktv av en bekant. en skitsumma jag fick in egentligen med det var mitt beteende som behövde ändras och inget annat. Betalade av de värsta krediterna med tv-pengar och skatteåterbäringen. och i våras fick jag ett lån hos min bank för att samla allt på samma ställe till en finare ränta... har idag den skulden kvar och kommer ha det i kanske 2-3 år till beroende på hur aggresivt jag väljer att amortera, enligt plan kommer det ta 4 år men jag tänker klara det snabbare.
Så, i dagsläget lever jag med mina kids och har en stadig tillvaro... Jag väljer att bo smått, vi har en tvåa i en svensk mindre stad och ungarna får sovrummet och jag slaggar i vardagsrummet. jag anser mig inte ha råd med en större så det duger gott åt oss.... är lite ovän med iden av bostadsbidrag så något sådant söker jag inte... inser att jag kunde ha råd att bo i en fyra om jag förlitade mig på det men tycker det är skumt varför övriga skattebetalare ska se till att jag får eget sovrum.
Jobbar heltid så drar in 20 000 efter skatt inkl barnbidrag, underhåll och lön, fasta utgifter ligger på runt 12-13000 och då har jag bil, försäkringar, lånekostnad, hyra, gymkort, dagisavgift, bensin (har idag betalat av krediten på bensinkortet och sätter istället in i förväg det jag förväntas behöva tanka, oftast blir det över) så 7-8000 över varje månad gör att vi superenkelt kan både handla god mat, ha ett ordentligt sparande, extra amortering på lån och hitta på roliga saker.
Inser att många har sämre inkomster än mig, och det kan ju vara svårt att styra... det är isåfall lättare att styra sina utgifter... bo billigt, ät billigt men bra, sluta rök, sluta shoppa onödigt
Nu är mina barn ganska små och tycker änsålänge att det är ganska roligt att dela rum, men såklart kommer inte det funka när dom blir tonåringar.. min plan är att lånet ska va löst inom 2-3 år, och då finns utrymme för större boende... kanske även om mitt sparande går såpass att man kan börja fundera på hus inom en sisådär 4-5 år.
Senast redigerad av Dveg 2015-12-06 kl. 11:14.