2010-08-28, 07:43
Medlem
Sygnotives avatar
Ja, finns det någon anledning att träna tungt (låg reps) om man vill bli uthållig?
Tänker enbart prestationsmässigt.

Mitt senario är följande:

Jag vill helt enkelt ta så många reps som möjligt i bodypress (bänkpress med kroppsvikt antal kg), chins och dips.

Det är inga "tunga" övningar för mig, utan ligger i stort sett runt 30 för bänken och chinsen och 60 dips. Alltså rena uthållighetsövningar.

Tänkte lägga om träningen helt under 3 månader för att försöka öka mina resultat.
Behöver jag bara ha högrepsträning eller finns det någon anledning att ha med tung träning?
Tycker själv att tung träning till viss del borde motverka att få till uthålligheten, men det känns (bara en känsla) fel att uteslutande köra högreps...

Så ska jag följa mitt huvud eller min känsla i dett fall?
Citera
2010-08-28, 13:28
Medlem
Zekiels avatar
Börjat rätt nyligen med styrketräning?
Kör på och tryck så många gånger du orkar sen går du hem och äter en stor måltid sen vilar du en dag eller två och sen går du ner och kör igen tills du inte orkar något mer, och upprepar proceduren tills du kommer upp i 50reps.

Träningen ger resultat eftersom.
Citera
2010-08-28, 13:38
Medlem
tallmisters avatar
Periodisering tror jag skulle vara bra. Några veckor tung träning för att öka maxstyrkan och sedan några veckors mjölksyraträning för att få upp uthålligheten i musklerna.

Alternativ träna i block. Ena veckan fokusera på maxstyrka men ha med lite uthållighet för att hålla uppe uthålligheten. Andra veckan fokusera på uthålligheten och träna lite styrka för att behålla styrkan du har.

Endast uthållighetsträning tror inte jag kommer vara en höjdare
Citera
2010-08-28, 14:31
Medlem
Sygnotives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zekiel
Börjat rätt nyligen med styrketräning?
Kör på och tryck så många gånger du orkar sen går du hem och äter en stor måltid sen vilar du en dag eller två och sen går du ner och kör igen tills du inte orkar något mer, och upprepar proceduren tills du kommer upp i 50reps.

Träningen ger resultat eftersom.

Nej, jag har inte börjat träna nyligen...
Brukar folk ligga på dryga 30 reps i bodypress och chins samt 60ish dips då?
Citera
2010-08-28, 16:20
Medlem
Prometeuss avatar
En idé vore ju att kolla upp hur folk som behöver mycket uthållighet tränar. Vet jag vet tränar de flesta idrottsmänniskor tung styrketräning nån gång, så det tyder ju på att svaret är ja. Kör var femte pass tungt och resten för uthållighet gissar jag på.
Citera
2010-08-28, 19:24
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sygnotive
Nej, jag har inte börjat träna nyligen...
Brukar folk ligga på dryga 30 reps i bodypress och chins samt 60ish dips då?
Tänkte jag faktiskt inte på hehe.
Men kör så som ovanstående säger.

Det är bara att köra på och notera när du orkar flera så att du får en sporre att fortsätta.
Citera
2010-08-28, 20:51
Medlem
Sygnotives avatar
Det jag undrade över var inte olika träningstips etc, även om jag tackar alla som svarat.
Hur jag lägger upp träningen vet jag.

Det enda jag undrar är om lågrepsträning kan förbättra ens uthållighet på något litet sätt.
Eller om jag helt kan strunta i tunga vikter under en period för att förbättra mina reps i bodypress, chins och dips.
Citera
2010-08-29, 00:21
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sygnotive
Det jag undrade över var inte olika träningstips etc, även om jag tackar alla som svarat.
Hur jag lägger upp träningen vet jag.

Det enda jag undrar är om lågrepsträning kan förbättra ens uthållighet på något litet sätt.
Eller om jag helt kan strunta i tunga vikter under en period för att förbättra mina reps i bodypress, chins och dips.

Jag ser ingen vits alls med att köra lågreps om det är uthållighet du är ute efter. Det är mjölksyreträning du bör syssla med i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in