Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2002-10-07, 02:11
  #1
Avstängd
Någon som vet om Polisen trimmar sina godisbilar???

I Stockholm har dem MÅNGA V70 och 9-5 KOMBI hur många kusar är det i såna?

Tacksam för svar!
Citera
2002-10-07, 03:15
  #2
Medlem
dom har ju ofta turbo bilar, chippade ? eller kanske trimmade från fabrik? :idea:
Citera
2002-10-07, 07:53
  #3
Medlem
jenas avatar
Re: Hur snabba är polisbilar?

Citat:
Ursprungligen postat av jallajalla
Någon som vet om Polisen trimmar sina godisbilar???

I Stockholm har dem MÅNGA V70 och 9-5 KOMBI hur många kusar är det i såna?

Tacksam för svar!
Såg en SAAB Nordic, efter E4 i Stockholm härom dagen. Eftersom polisen använder aero motorn i en anonym kaross så bör den ha runt 300 hk, 440 NM. Har en själv så det var ganska lätt att identifiera...
Citera
2002-10-07, 11:33
  #4
Medlem
Rubbermans avatar
Runt 95 hade Stockholmspolisen en fet målad 940 kombi.
Den hade dubbla utblås bak, samt så var den sänkt och hade feta icke-original alufälgar med 335r bak!
Den mullrade förbi mig på Karlavägen en dag och av motorljudet att döma satt det säkert en v8:a under huven.
Den var inte original!

En annan stabil civilbil var annars den "gråa faran". Det var en grå Ford Sierra Cosworth, bestyckad med fyra snubbar som cirklade runt i Sthlms-trakterna. Så vitt jag vet är den pensionerad nu.
Citera
2002-10-08, 14:43
  #5
Medlem
The_cripplers avatar
...

....hahah gråa faran ......får tårar i ögona...
Citera
2002-10-08, 15:00
  #6
Medlem
Quektimas avatar
Åkte med en trafikpolis i en SAAB 9-5 förra året.
Han skulle impa lite och demonstrera hur det gick till när de tog folk.
Jag vet inte hur många hästar och sånt men det var ett rejält klipp i den.
Ryggen satt klistrad mot ryggstödet. Man kör inte ifrån dem i första taget.
Citera
2002-10-08, 16:02
  #7
Medlem
Re: Hur snabba är polisbilar?

Citat:
Ursprungligen postat av jallajalla
Någon som vet om Polisen trimmar sina godisbilar???


En del bilar är chippade, trafikpolisen har anledning att göra det

I Stockholm så finns det flera "udda" bilar som polisen kör med, V70 T5, 9-5 Aero, 850 T5-R, V70R för att nämna några som jag har identifierat.

De vanliga "radiobilarna" är ofta inte chippade men å andra sidan så har poliserna utbildning i hur man kör bil, vilket gör att de klarar ofta av att stoppa bilar med betydligt prestandaövertag pga förarens inkompetens.
Bara för att man sitter med 350 kusar betyder det inte automatiskt att man kommer undan.
Citera
2002-10-08, 20:14
  #8
Medlem
jenas avatar
Re: Hur snabba är polisbilar?

Citat:
Ursprungligen postat av Klunken
Citat:
Ursprungligen postat av jallajalla
Någon som vet om Polisen trimmar sina godisbilar???


En del bilar är chippade, trafikpolisen har anledning att göra det

I Stockholm så finns det flera "udda" bilar som polisen kör med, V70 T5, 9-5 Aero, 850 T5-R, V70R för att nämna några som jag har identifierat.

De vanliga "radiobilarna" är ofta inte chippade men å andra sidan så har poliserna utbildning i hur man kör bil, vilket gör att de klarar ofta av att stoppa bilar med betydligt prestandaövertag pga förarens inkompetens.
Bara för att man sitter med 350 kusar betyder det inte automatiskt att man kommer undan.

De flesta målade SAABar är "chippade", motiveringen till detta är att bensinförbrukningen sjunker med ca: 8-10%, detta beroende på att man tar bort möjligheten att köra på bensin med mindre oktantal än 95. Detta är av egen erfarenhet, jag har själv en "Nordic steg 3", naturligtvis blir hävarmen större åt anda hållet också, det är inga problem att få bilen att dra två liter per mil... Jag har vid ett flertal tillfällen sett målade bilar hos Roffe Uhr på Nordic, de allra flesta kör med "Nordic steg 1" som bara är "chip", ett fåtal har steg 2 eller 3 som omfattar byte av avgassystem och installation av sportkatalysator. Vill ni läsa prestandasiffror och sånt kolla på www.saabtuning.com
Citera
2002-10-13, 02:51
  #9
Medlem
Förarutbildning för poliser..ho ho ho. jag skulle med lätthet köra ifrån Gunnar 47 som har tränat konkörning och kurvteknik. Angående cipptrimmning av polisbilar så är det nu för tiden förbjudet att trimma alla nya bilar eftersom att dem numera är helbilsgodkända. Men det är väl ingen som orkar anmäla polisen *suck*
Citera
2002-10-14, 15:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigbritt
Förarutbildning för poliser..ho ho ho. jag skulle med lätthet köra ifrån Gunnar 47 som har tränat konkörning och kurvteknik. Angående cipptrimmning av polisbilar så är det nu för tiden förbjudet att trimma alla nya bilar eftersom att dem numera är helbilsgodkända. Men det är väl ingen som orkar anmäla polisen *suck*

Det är inte förbjudet att chipptrimma bilen om du gör en ny registreringbesiktning när den är modifierad. Kostar en del såklart.
Om polisen gör det eller inte är väl en akademisk fråga. De är ju ansvariga för att göra utredningen och lär ta en bil med originalprogramvara som bevis.

Om alla lärde sig att köra sin bil rätt så skulle polisen få det svårt att haffa någon

Som en rolig historia kan jag nämna att jag lämnade en kille i en Saab 9-3 aero långt bakom mig i en lånad Renault Clio 1.4 vid ett rödljus. Han kunde inte använda växellådan på rätt sätt Gissa om han var sur...
Citera
2002-10-18, 11:23
  #11
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quektima
Åkte med en trafikpolis i en SAAB 9-5 förra året.
Han skulle impa lite och demonstrera hur det gick till när de tog folk.
Jag vet inte hur många hästar och sånt men det var ett rejält klipp i den.
Ryggen satt klistrad mot ryggstödet. Man kör inte ifrån dem i första taget.

tja
det spelar ingen rolle hur många hästar den har det gäller att kunna köra oxå.
Citera
2002-10-24, 17:19
  #12
Medlem
Kan bara flika in med inlägget att jag VET att de allra flesta polisbilarna inte är trimmade för fem öre. Dock använder poliserna ofta de kraftigare motorvarianterna...dock orginal.

Sen finns det givetvis vissa undantag...trafikpolisen i vissa distrikt tex.
Har en kompis som nyligen åkte fast med sin Volvo 760 Turbo med ungefär 250 hk...det räckte gott för att sticka ifrån både en Audi och en volvo polisen hade....sen åkte han ner i diket efter en "knuff" från en tredje bil.

Slutsats; behövs inte så mycket motor för att åka ifrån standardpoliser. Sen att komma undan är en annan sak....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback