Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2010-09-23, 21:28
  #73
Medlem
PvtRalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swahili
ska du kunna ackord på bas?

Ja, han sa något i en stilen. Vet inte om det var just ackord men det var något som var i stil med Gitarrens ackord ( G, D, A osv,) . Man använde tydligen bara en sträng för varje ''ackord'' så jag skulle lära mig ett par stycken för att ''avancera''
Citera
2010-09-23, 22:16
  #74
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PvtRalle
Ja, han sa något i en stilen. Vet inte om det var just ackord men det var något som var i stil med Gitarrens ackord ( G, D, A osv,) . Man använde tydligen bara en sträng för varje ''ackord'' så jag skulle lära mig ett par stycken för att ''avancera''

okej... ja jag vet inte. men sök på " låtnamn chords isånafall"
Citera
2010-09-23, 23:38
  #75
Medlem
wzbzs avatar
Att lära sig ackord är det absolut inget fel på om man är basist! Visst, det är vanligt att man bara spelar bastonen i ackordet och man behöver således inte bekymra sig över färgningar (dur, moll, maj osv), men så fort man börjar leka (vilket rekommenderas starkt!!) så måste man ha koll på det.

Ralle, jag tror att din lärare vill att du lär dig detta:
http://www.guitarnoise.com/images/help/128/1.gif

Det ser kanske ut som värsta röran, men oroa dig inte. Memorera tonerna för de fem första banden på E-strängen, och om du känner att du pallar - de sju första på A-strängen (alltså öppen sträng fram till den första "pricken" på bilden). Då kommer du täcka en hel oktav och kan således, i teorin, spela varenda låt på jorden. Som jag förklarade tidigare så kommer du undan enkelt. Om du skall spela en låt så spelar det ingen roll om ackordet är A, Am, Am7, A9, eller något annat kringel-krångel. Du spelar bara ett A! Lätt va?
__________________
Senast redigerad av wzbz 2010-09-23 kl. 23:44.
Citera
2010-09-24, 07:27
  #76
Medlem
PvtRalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Att lära sig ackord är det absolut inget fel på om man är basist! Visst, det är vanligt att man bara spelar bastonen i ackordet och man behöver således inte bekymra sig över färgningar (dur, moll, maj osv), men så fort man börjar leka (vilket rekommenderas starkt!!) så måste man ha koll på det.

Ralle, jag tror att din lärare vill att du lär dig detta:
http://www.guitarnoise.com/images/help/128/1.gif

Det ser kanske ut som värsta röran, men oroa dig inte. Memorera tonerna för de fem första banden på E-strängen, och om du känner att du pallar - de sju första på A-strängen (alltså öppen sträng fram till den första "pricken" på bilden). Då kommer du täcka en hel oktav och kan således, i teorin, spela varenda låt på jorden. Som jag förklarade tidigare så kommer du undan enkelt. Om du skall spela en låt så spelar det ingen roll om ackordet är A, Am, Am7, A9, eller något annat kringel-krångel. Du spelar bara ett A! Lätt va?

Vilket grymt svar! Nu jävlar ska jag plugga på och spela bas tills fingrarna blöder!
Citera
2010-09-24, 13:25
  #77
Medlem
rokit55s avatar
Observera också att tonerna kommer i bokstavsordning och A# som är tonen mellan A och B, kallas ett halvt steg över A, A# alltså. Ett halvt steg ner från b är också A#. Ett helt steg upp från A är B. Mellan B och C och E och F är där bara ett halvt steg upp. E# (som inte finns) blir då F direkt.

Alltså, de toner du har att använda på tjockaste strängen är:

0 E (öppen sträng)
1 F
2 F#
3 G
4 G#

osv.

Ab betyder A fast ett halvt steg neråt. Så Ab och G# är samma ton. Likaså F# och Gb.
Citera
2010-12-15, 17:35
  #78
Medlem
PvtRalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz

Tja! Du gav mig bra info senast jag hade frågor rörande basen.
Min lärare sa att jag lärt mig spela jättebra men att om jag ville nå högre betyg skulle jag lära mig göra basgångar till ett trumkomp. Hur ska göra då? Har du några bra knep?
Citera
2011-01-13, 19:06
  #79
Medlem
PvtRalles avatar
Jag bumpar då jag gärna vill ha svar på min senaste fråga
Citera
2015-10-09, 23:34
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Köp INTE det där. För det första är billebro en jävla skitaffär som lurar sina kunder och för det andra suger troligtvis dom där sakerna. Försök att hitta typ en beggad Squier bas med förstärkare till
jag håller med åvan skrivare . jag har en squier classic cibe bas. toppen ljud det finns ej någåt att klaga på jag kan
garentera att du blir nöjd. kolla med 4 sound butikerna dom kan sin sak. det vet jag. hemma har jag en fender rumble 30 w.att spela på pris ca 2000 kr. i bandet som jag spelar i en trance elliot. 200w högtalare 15 tum kör ut sedan i pa systemet. har en sandberg bas tm4 bästa bas jag haft 12000 kr ny. lycka till tm4 basen.
Citera
2015-10-10, 19:01
  #81
Medlem
Hessians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PvtRalle
Min lärare sa att jag lärt mig spela jättebra men att om jag ville nå högre betyg skulle jag lära mig göra basgångar till ett trumkomp. Hur ska göra då? Har du några bra knep?

Jävligt otydliga instruktioner du fick av läraren. Men jag tippar på att han menar att du ska hosta fram ett basriff/basgång som du sedan kan lira tillsammans med en trummis. Som att spela i band, fast utan gitarr och sång typ
Menar han att du ska skriva basgången själv utifrån en redan existerande låt?

Att bara tugga grundton i fjärdedelar är både hortråkigt och kommer knappast göra så att du får ligga, istället borde du jobba med alla tre toner i ackorden och även tänka en del på rytm.
Hänger du med, eller ska jag försöka göra något exempel?
Citera
2015-10-29, 18:19
  #82
Medlem
bettygoesagogos avatar
Även om du bestämt dig för en Squire, så vill jag ändå nämna Yamaha. Jag vet att det låter jävligt osexigt, men faktum är att de producerar ruskigt bra instrument i förhållande till pris.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback