Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-01, 20:57
  #4789
Medlem
Och vinnaren blev - Sandra.
Citera
2015-04-01, 20:59
  #4790
Medlem
keyzexs avatar
Skit också, vad var det jag sa ?

Citera
2015-04-01, 21:03
  #4791
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag tycker Sandra fullt ut var en värdig vinnare. Det hon presterat sedan topp 6 har varit helt makalöst. Innan hade hon hållit till i mittenfåran och inte stuckit ut varken positivt eller negativt.

Filip är för mig den egentlige mästerkocken. Ett underbarn i köket som slarvades bort för tidigt pga ett systemfel i tävlingen som har som uppgift att vaska och bära fram talanger av Filips kaliber.
Citera
2015-04-01, 21:12
  #4792
Medlem
Var ingen direkt överraskning att Sandra vann. Kändes som juryn hade bestämt sig sedan länge att hon skulle ta hem det här. Inte speciellt spännande med andra ord.
Citera
2015-04-01, 21:22
  #4793
Medlem
TilleyHats avatar
Mycket välförtjänt även om jag från början av serien hade tippat Frida som vinnare.
Citera
2015-04-01, 23:50
  #4794
Medlem
sodamans avatar
Fan då....

Hade kunnat döda för att smaka Ludvigs mat. Sandra är duktig men inte alls lika unik.

Trist men rätt väntat.
Citera
2015-04-02, 02:49
  #4795
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
Fan då....

Hade kunnat döda för att smaka Ludvigs mat. Sandra är duktig men inte alls lika unik.

Trist men rätt väntat.

Problemet med Ludvig är att han gång på gång tar sig vatten över huvudet. Man får nästan intrycket, som jag skrev förut, att han tror sig vara en svensk variant av Heston Blumenthal. Ludvig hade haft en större chans om han hade försökt hålla sig till lite enklare mat, KISS - Keep It Simple Stupid!

Vad många glömmer när det gäller duktiga kockar, speciellt när de ser program som det här, är att kockens arbete går på många sätt ut på att t.ex Oxfilé Provençalen som de tillagar idag ska smaka precis likadant som den gjorde för två månader sedan och den ska fortsätta smaka så två månader framåt i tiden också osv. Så på så sätt är det ett ganska trist jobb, lite åt löpande band-hållet.

Men på tv framställs ju kockyrket som så att de experimenterar lite hela tiden och slänger fram någon tallrik mat emellanåt. Tror aldrig de visat i Sveriges Mästerkock hur mycket tid och förberedelser de lägger ner inför lunchen/middagen, det ska skalas och skivas och placeras på rätta ställena etc.

Det krävs en speciell typ av person för det och om någon av vinnarna genom säsongerna varit lämplig för det vet jag inte. Troligtvis inte.
Citera
2015-04-02, 06:27
  #4796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Var ingen direkt överraskning att Sandra vann. Kändes som juryn hade bestämt sig sedan länge att hon skulle ta hem det här. Inte speciellt spännande med andra ord.

Fast det var väl förvisso befogat. Känns som produktionen pushat fram Ftedrik och Ludvig för att de inte ville ha fyra kvinnor i slutet.

Mischa har visat missnöje över flera av juryns beslut. I finalen satt hon tex helt tyst när Markus och Mannerström konstaterade att Ludvig utjämnat till 1-1 i finalen.
Citera
2015-04-02, 07:48
  #4797
Medlem
Citat:
TV4 valde medvetet att mörka när segraren Sandra Mastio tappade en kycklingfilé i golvet.
Men trots missen tilldömdes hon segern av juryn.
– Det blev lite slafsigt och hafsigt, säger Ludvig Brydolf efter andraplatsen.

http://www.expressen.se/noje/tv4-vis...rkock-finalen/
Citera
2015-04-02, 07:58
  #4798
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ludvig hade haft en större chans om han hade försökt hålla sig till lite enklare mat, KISS - Keep It Simple Stupid!
Det tror jag med, tveklöst. Hans attityd - hellre ett hårt skott i sargen än ett löst på mål, var dock underhållande. Vem kommer på att i en final laga fisken så som han gjorde?
Citera
2015-04-02, 08:08
  #4799
Medlem
Swan65s avatar
Snygg sista rätt av Sandra men tycker ändå Ludde var värdig vinsten. Totalt orädd ger han sig på de mest omöjliga rätter, förvisso med varierande resultat, men hans kreativitet och känsla för smakkombinationer var mycket imponerande inte minst med tanke på hans ringa ålder. Hans icke utgivna kokbok med fokus på sprit i matlagning kommer jag att sakna.
Citera
2015-04-02, 09:00
  #4800
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det tror jag med, tveklöst. Hans attityd - hellre ett hårt skott i sargen än ett löst på mål, var dock underhållande. Vem kommer på att i en final laga fisken så som han gjorde?

Underhållande var han alla gånger, ingen tvekan om den saken. Men dessvärre så skrev hans ego ut checkar som hans kunskapsnivå inte kunde lösa in... Man kan tänka sig hur fenomenalt bra Ludvig skulle kunna bli efter ett antal år i ett kök med någon bra mentor.

Kanske fick han idén till fisken från min personliga idol Keith Floyd: https://www.youtube.com/watch?v=9TRgzJ36frk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback