Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 12:15
  #3961
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Lite kul är det med alla foliehattar som först spekulerade i att det var krattat för en final mellan Ala och Markiz, där Markiz skulle vinna. När det sprack var det självklart att Ala skulle vinna. Därför var det kul att Amir vann.

Däremot måste man skärpa konceptet om man ska köra en ny version nästa år. Bättre utslagstävlingar så att man får fram 12 finalister som kan laga mat och som har ett intresse och kunskap om mat och matlagning. I år har det varit en bedrövlig brist på kunskap jämfört med tidigare år. Sedan bör större vikt läggas vid maten och matlagningen än att skildra sköna personer.

Med risk att bli för tjatig så är australiensiska versionen oändligt mycket bättre även den engelska är klart bättre men den tar som jag uppfatta den betydligt längre tid (fler avsnitt). Det vore kul med gästkockar vars rätter de tävlande kulle försöka efterlikna Sammantaget verkar programmet vara en lågbudgetproduktion. Vilket resulterat i det svagaste fältet och den sämsta finalen sedan starten

Tror inte att vi kommer att höra mycket om Amir i framtiden

höjdpunkten (läs lågvattenmärket) var helt klart fiskkunskapen!! Mannerström måste nog ha bitit sin tunga blodig
Citera
2014-04-03, 12:16
  #3962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djitii
Dagens jante-citat

Klart det är surt att förlora! Så jäkla trist med människor som är lika glada oavsett om de vinner eller förlorar! Tur att våra svenska idrottsmän inte tänker så...

Stor skillnad på en sur förlorare och en dålig förlorare, börja komma med en massa anklagelser efteråt är bara larvigt, har inget med jante att göra om man stör sig på det.
Citera
2014-04-03, 12:17
  #3963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Haha, vilken jävla loser! Det såg man ju från första början att hon var en sån person som skulle kunna säga något sånt. Dålig förlorare!
Otroligt klantigt av henne att ödsla mediauppmärksamhet på att gnälla över att hon förlorade.
Hon har uppenbarligen imponerat på juryn och borde kunna dra nytta av sin talang för att jobba i branschen på något sätt.

Hennes tid i rampljuset är över snart. Det borde vara smartare att använda den till att berätta vad hon tänkte göra med sin talang istället för att gnälla över andras.
Citera
2014-04-03, 14:43
  #3964
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusB
Otroligt klantigt av henne att ödsla mediauppmärksamhet på att gnälla över att hon förlorade.
Hon har uppenbarligen imponerat på juryn och borde kunna dra nytta av sin talang för att jobba i branschen på något sätt.

Hennes tid i rampljuset är över snart. Det borde vara smartare att använda den till att berätta vad hon tänkte göra med sin talang istället för att gnälla över andras.

Sant! Hon är duktig men hennes personlighet kommer att sätta stopp för henne. Nu förlorade hon inte bara, hon tappade även sin heder och stolthet genom att bete sig som en dålig förlorare. Klart ingen gillar att förlora men de flesta andra kan faktiskt bete sig schyst ändå och sura i sin ensamhet. Hennes känslor fick för stort utrymme i tv också, folk vill inte jobba med någon som inte kan dölja lite ångest. Jag antar att hon alltid kommit undan med det tidigare och att folk daltat med henne men alla kommer inte vara lika förstående. Ångest kan man lära sig att kontrollera, man behöver inte leva ut den framför alla andra, det ger ett instabilt intryck. Hennes ångest tar dessutom all uppmärksamhet och det som hon har att erbjuda hamnar i bakgrunden. Vill hon bli sedd som en duktig kock eller ett vrak? Det är upp till henne.

Amir vågade att ta större risker och det tycker jag är kul och modigt. Ibland gick det fel då och han hamnade i en hel del elimineringar, men det visar att han är driven och innovativ, att han vill mer än att laga mormors gamla gryta. Han var helt enkelt mer kreativ än Ala.
Citera
2014-04-03, 16:39
  #3965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Däremot måste man skärpa konceptet om man ska köra en ny version nästa år. Bättre utslagstävlingar så att man får fram 12 finalister som kan laga mat och som har ett intresse och kunskap om mat och matlagning. I år har det varit en bedrövlig brist på kunskap jämfört med tidigare år. Sedan bör större vikt läggas vid maten och matlagningen än att skildra sköna personer.

Med risk att bli för tjatig så är australiensiska versionen oändligt mycket bättre även den engelska är klart bättre men den tar som jag uppfatta den betydligt längre tid (fler avsnitt). Det vore kul med gästkockar vars rätter de tävlande kulle försöka efterlikna Sammantaget verkar programmet vara en lågbudgetproduktion. Vilket resulterat i det svagaste fältet och den sämsta finalen sedan starten

Tror inte att vi kommer att höra mycket om Amir i framtiden

Det är ju solklart att svenska mästerkocken är ett budgetprogram. En tripp till Norge där man lagade mat till lokalbor(?), en hotellbrunch och så någon stackars skolbespisning.. Resten var väl i studion? TV4 verkar lägga 80% av tiden på vad deltagarna och juryn säger och 20% på vad dom gör. Det blir vad man gör det till..

Australian Masterchef görs i 65-85 episoder, resor till Paris & Rom m.m., Michelin-kockar, otaliga resor till inhemska restauranger, otaliga masterclasses. Otroligt påkostat och innehållsrikt, samt även utbildande vilket jag tror att många är intresserade av.

Om Australien har Michelin-versionen av Masterchef så har Sverige ett sunkigt hak på söder.

Med det sagt så var Amir en värdig vinnare och jag skulle gladeligen äta det han tillagar.
Citera
2014-04-03, 23:31
  #3966
Medlem
MasterBaits avatar
Gillar inte nån av deltagarna. Amir fjäskade omkring och valde att inte göra en enkel liten smördeg. Den där andra bara gnäller.

Ingen värdighet, ingen integritet, ingen finess... och matlagning på en så låg amatörnivå att man skäms.
Citera
2014-04-03, 23:33
  #3967
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det är ju solklart att svenska mästerkocken är ett budgetprogram. En tripp till Norge där man lagade mat till lokalbor(?), en hotellbrunch och så någon stackars skolbespisning.. Resten var väl i studion? TV4 verkar lägga 80% av tiden på vad deltagarna och juryn säger och 20% på vad dom gör. Det blir vad man gör det till..

Australian Masterchef görs i 65-85 episoder, resor till Paris & Rom m.m., Michelin-kockar, otaliga resor till inhemska restauranger, otaliga masterclasses. Otroligt påkostat och innehållsrikt, samt även utbildande vilket jag tror att många är intresserade av.

Om Australien har Michelin-versionen av Masterchef så har Sverige ett sunkigt hak på söder.

Med det sagt så var Amir en värdig vinnare och jag skulle gladeligen äta det han tillagar.

Gillar ändå GB bäst. Där är alla regler lika för alla och nivån på matlagningen som högst. I Australia fjantar dom med att ändra reglerna hela tiden för att göra det mera spännande. Tycker det blir tvärtom. Men for sure, det är den mest påkostade.
Citera
2014-04-03, 23:45
  #3968
Medlem
Djitiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Stor skillnad på en sur förlorare och en dålig förlorare, börja komma med en massa anklagelser efteråt är bara larvigt, har inget med jante att göra om man stör sig på det.

Vad är skillnaden på en sur förlorare och en dålig förlorare?
__________________
Senast redigerad av Djitii 2014-04-03 kl. 23:50.
Citera
2014-04-04, 00:20
  #3969
Medlem
3arlTurn3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
höjdpunkten (läs lågvattenmärket) var helt klart fiskkunskapen!! Mannerström måste nog ha bitit sin tunga blodig
Jag tror snarare han var rätt så nöjd när han stod där som "fiskexpert" och upprepade "helt fel!". Få matlagningsintresserade köper någon av dessa fiskar hel och skulle troligen åka på pumpen mot valfri hobby-fiskare. Det hade varit vettigare att testa fler mer mindre fiskar, några som de faktiskt kan ha hanterat själv. Jag vet t.ex. att lubb har en enda lång ryggfena, men jag har sett den på wikipedia, aldrig hos fiskhandlaren.

Det blir kontraproduktivt för programidén att framställa deltagarna som inkompetenta, det vore bättre att lägga det på en hyffsad nivå. Jag menar, deltagarna beröms för hur de skalar räkor och att de är duktiga som inte glömmer att rensa bort tarmen från jätteräkor - det är en ständig klappa-på-huvet mentalitet (Mannerström: "det är därför man får så god sås på restaurang, för de vet hur man gör!" underförstott: till skillnad från deltagarna). Ala berömdes för att hon var en fena på att "filéa" citrusfrukter. Och att Markiz serverar rått kött är alls inga problem, det är ju tanken som räknas...

Jag har inte sett någon av de tidigare säsongerna men däremot en del på de amerikanska, brittiska och australiensiska varianterna. I dessa söker de en amatörkock som kan laga mat som ett proffs, i svenska verkar domarna mer måna om att framhäva sig själva. Visserligen var startfältet svagt, men då är det castingen som brustit. Tyckte mest det påminde om "hela sverige bakar" där deltagarna väljs efter sin person och inte sina bakkunskaper - ett homo, en dragshowartist, en muslimsk konvertit osv.

För övrigt, intressant hur Ala tjatar med sitt "biji kurdistan!" hit och dit och planerar en kurdisk kokbok. Sen i finalen när de ska göra en meny som visar vilka de är så blir det räkcocktail och oxfilé Bergsturkar har helt enkelt ingen kultur... De har inget gemensamt språk (hälften pratar curmanji och hälften soroni), ingen gemensam religion (hälften shia, hälften sunni, några sufi och några kristna), det enda de har gemensamt är att ingen tycker om dem och att de drömmer om något som de kallar "Kurdistan".

Man märkte också direkt att Amir var perser - han framstod ju som mer svensk än Stefan och Krister. Detta är ett nästan säkert tecken på att man stammar från Iran
Citera
2014-04-04, 09:38
  #3970
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det är ju solklart att svenska mästerkocken är ett budgetprogram. En tripp till Norge där man lagade mat till lokalbor(?), en hotellbrunch och så någon stackars skolbespisning.. Resten var väl i studion? TV4 verkar lägga 80% av tiden på vad deltagarna och juryn säger och 20% på vad dom gör. Det blir vad man gör det till..

Australian Masterchef görs i 65-85 episoder, resor till Paris & Rom m.m., Michelin-kockar, otaliga resor till inhemska restauranger, otaliga masterclasses. Otroligt påkostat och innehållsrikt, samt även utbildande vilket jag tror att många är intresserade av.

Om Australien har Michelin-versionen av Masterchef så har Sverige ett sunkigt hak på söder.

Med det sagt så var Amir en värdig vinnare och jag skulle gladeligen äta det han tillagar.

Å,fan har bara sett Masterchef australien från och till, hade ingen aning om att det var så många avsnitt. Det lär vi aldrig få se i Sverige, men däremot borde man kanske lära sig en del av såväl GB och Aus när det kommer till casting och innehåll. Välj deltagare efter kompetens som väsentligaste kriteriet, fokusera mer på matlagning i produktionen. I årets produktion blev det uppen bart att man varit för fokuserad på att få en viss mix på de tävlande könsfördelning, ålder, etc men fullständigt missat matlagningsintresse och kompetens sen spelar det ingen som helst roll om det blir ingen eller 8 invandrare, om det är övervikt av män eller kvinnor yngre eller äldre det är i sammanhanget helt ointressant. Tidigare år har det i vart falla funnits ett antal deltagare som haft koll till skillnad från i år.
Citera
2014-04-04, 13:10
  #3971
Medlem
Quipus avatar
Personligen tycker jag mellanösternkäket fått alltför stort fokus. Att Ala och hon markis/rullgardin gick så långt på sin bulgur och i övrigt osmakliga käk förstår jag rakt inte. Jag har förvisso förståelse för att någon nån gång får en snedfylla och besöker en libanesisk restaurang men i masterchef Beirut tror jag inte man serverar surströmming å janzons frestelse. Amir tycker jag dock lyckades bra med att influeras lagom av sin börd
Citera
2014-04-05, 11:53
  #3972
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Gillar inte nån av deltagarna. Amir fjäskade omkring och valde att inte göra en enkel liten smördeg. Den där andra bara gnäller.

Ingen värdighet, ingen integritet, ingen finess... och matlagning på en så låg amatörnivå att man skäms.

För smördeg är så enkelt...
Hur gör du din?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback