Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
Normalt sett så lägger jag ingen större vikt vid härkomst och sånt men lite märkligt är det att TV4 på ett så odiskret sätt matchat fram dessa 3 mellanösterntyper till final. Man undrar ju lite vad TV4 tror de ska vinna på ett sånt förfarande? Politisk korrekthet?
Som jag sagt tidigare tror det handlar om vad man tror säljer - både i TV:n och i bokform - Markiz ser bra ut och har redan ett halvt kändisskap. Jämför med om Monika skulle gått till final, lite vem då? Tror hon matchas mot Ala som får beröm när hon kör sina favoriter, men inte imponerat någonstans, helt obegripligt att hon var en av de 12. Amir är för osäkert kort, han kan prestera, därför skall han ut i nästa program. Ala är det säkert att Markiz klarar av att slå i en duell med lite stressmoment, utan att domarna behöver vara partiska. Blir väl en 2-poängs vinst. Edit: som någon sa, det är närmast manusskrivet hur det skall gå.
Tidigare år har de högst rankade blivit erbjudna jobb på stående fot av domarna. Tror inte att något sådant händer med någon av dem som är kvar i år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
En annan sak jag funderat på men inte riktigt kommit fram till nåt svar på är ju att Markiz är muslim, har hon fått tillaga någonting med griskött? Kalv och en j-a massa kyckling samt fisk är det enda jag kommer på att jag sett henne tillaga... Men jag hoppas jag har fel.
I avsnitt 6 gjorde hon Potstickers på fläskkarré och Clubsandwich med bacon. Alla gjorde samma rätter i det avsnittet. Där borde hon åkt ut, men man valde att kasta ut schweizaren istället. Dahlbom berömde hans smörgås smakmässigt, men blev raskt nedtryckt av övriga domare. Ingen av dem gillade Markiz smörgås.