Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-27, 14:20
  #3613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jestermedgester
Hon var väl ironisk i och med att hon tog fel på kummin och spiskummin förra veckan. Tyckte att ironin lös igenom ganska klart.

Jag tycker säsongen är bra än så länge, tycker de allra flesta är väldigt duktiga. Tycker Markiz är den som sköter sig bäst, snygg som fan är hon med. Hoppas att det blir hon och elektriker-snubben som står i finalen så småningom, han är riktigt duktig. Vad Monica gör kvar i tävlingen är för mig en gåta, skulle inte kunna tänka mig henne stå och jobba på en riktig restaurang, hon påminner starkt om en typisk mat-tant.

Är det den här du menar? Hon ser ju ut som en kille

http://webapi.tv4play.se/article/gri...arkiz790.jpg?1

Är programmet uppgjort på förhand som alla andra säsonger?
Citera
2014-02-27, 14:27
  #3614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Amerikanskt är ett mishmash av Europa.

Inte bara Europa. Men skillnaderna är stora beroende på var i USA som man befinner sig. Hawaii har många invandrare från Polynesien och olika asiatiska länder vilket gör att matkulturen där har blivit influerad av det. På andra ställen ser man hur bland annat Mexiko, ursprungsbefolkningen (det som de flesta kallar för 'indianer'), Europa, Asien och Afrika har påverkat det amerikanska köket.

Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Vad skulle du laga då som var typiskt amerikanskt?

Nu handlar det inte om mig. Jag tycker bara att det är så oerhört trist att endast tänka på hamburgare när man hör USA och mat. Det är ungefär som om en utlänning endast skulle tänka på köttbullar, om denna person skulle få uppgiften att laga svensk mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankanin
Detta. Det finns ingen amerikansk matkultur utöver snabbmat, allt annat är en blandning av resten av världen. Om man sedan vill kalla det för amerikansk matkultur så visst, men då kommer man fortfarande laga mat som har ett tydligt ursprung i andra länder.

Men det är bara inspiration. Det är ungefär som att den svenska pizzan inte är detsamma som den italienska motsvarigheten, eller svensk tacos inte är likadant som mexikanska motsvarigheten.
Citera
2014-02-27, 14:37
  #3615
Medlem
Varför är det inget land som kör på samma Masterchef som England kör med nya människor varje vecka etc som i slutändan leder till de 5 bästa. Vartifrån kommer detta Masterchef som vi har, Australien och USA kör ? För Masterchef är ju från England från början så jag undrar.
Citera
2014-02-27, 14:42
  #3616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Varför är det inget land som kör på samma Masterchef som England kör med nya människor varje vecka etc som i slutändan leder till de 5 bästa. Vartifrån kommer detta Masterchef som vi har, Australien och USA kör ? För Masterchef är ju från England från början så jag undrar.

Kanske för att Masterchef UK är så satans tråkigt?
Citera
2014-02-27, 16:13
  #3617
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho

Nu handlar det inte om mig. Jag tycker bara att det är så oerhört trist att endast tänka på hamburgare när man hör USA och mat. Det är ungefär som om en utlänning endast skulle tänka på köttbullar, om denna person skulle få uppgiften att laga svensk mat.

Men det är väl det vi har och det vi är kända för? Svenska schottebollar duger långt internationellt. Vad kan vi annars lansera? Janssons frestelse?

I övrigt är det bara stämma in i kören att denna uppsättning kockar är medioker och att programledarna är ointressanta och känns förbrukade.
Citera
2014-02-27, 16:18
  #3618
Medlem
Ankanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho

Men det är bara inspiration. Det är ungefär som att den svenska pizzan inte är detsamma som den italienska motsvarigheten, eller svensk tacos inte är likadant som mexikanska motsvarigheten.
Men snälla någon. Det finns ingen svensk tacos eller pizza. Tror du att du i en mattävling där du ska laga svensk mat kan presentera en tallrik "svensk tacos"?
Citera
2014-02-27, 16:19
  #3619
Medlem
Jestermedgesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Är det den här du menar? Hon ser ju ut som en kille

http://webapi.tv4play.se/article/gri...arkiz790.jpg?1

Är programmet uppgjort på förhand som alla andra säsonger?

Det tycker jag inte, kanske på den bilden men inte i tv-rutan.
Citera
2014-02-27, 16:29
  #3620
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jestermedgester
Det tycker jag inte, kanske på den bilden men inte i tv-rutan.
Instämmer, på den där bilden såg hon inte så bra ut, men i tv är hon fin . Faktiskt det enda ögongodiset i årets säsong av de som kom med.
Citera
2014-02-27, 18:04
  #3621
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Ja, burgare var väl inte det roligaste av de amerikanska möjligheterna. Cajun hade man ju gärna sett.
Citera
2014-02-27, 18:44
  #3622
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Helt sjukt att Ala och Markis gick vidare men inte Punk-Anders och Amir.

Att sedan ha med Marocko som ett av länderna är ganska märkligt, så ont om länder med maltkultur finns det inte.

Förövrigt tråkiga länder, hur vanligt är egentligen, marockaskt, indiskt och japanskt på fina restauranger?

Argentina, Sverige och Danmark samt kanske Storbritannien hade varit roligare länder. Eller iaf en bra uppdelning för att det inte ska bli 50% asiatiskt. Känns mer relevant som svensk kock att kunna laga europeisk mat än asiatiskt.

Cantelloni med kalvfilé kändes sjukt krystat och märkligt. Smakar säkert okej, men det är lite som att lägga en bit oxfilé på spagetti och köttfärssås.


Tror att hade Jane blivit bedömd innan Anders hade hon nog fått 4 godkända ägg, men att Anders då hade fått 5. Känns som att juryn verkligen ska styra vem dom vill ha ut i en sådan tävling vilket på sätt och vis både är bra och dåligt.


Väldigt dålig flaggkunskap bland deltagarna med. Och stör mig otroligt på Markis klagande på alla andra, hon skulle bara veta hur hon själv uppfattas.....

Det är väl inte så konstigt att ha med Marocco då deras kök blir alltmer uppmärksammat. Måste de ha med länder med det kändaste köket tycker du? Maroccanska köket kanske särskilde sig från andra kök och därför ville man ha med det? Måste det dessutom vara matkultur från "fina" restauranger? Vilken märklig och steril bild du har av mat och mästerkockserien.
Citera
2014-02-27, 21:13
  #3623
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Det är väl inte så konstigt att ha med Marocco då deras kök blir alltmer uppmärksammat. Måste de ha med länder med det kändaste köket tycker du? Maroccanska köket kanske särskilde sig från andra kök och därför ville man ha med det? Måste det dessutom vara matkultur från "fina" restauranger? Vilken märklig och steril bild du har av mat och mästerkockserien.

Men det är dumt att ha med att land dit en av deltagarna har så väldigt stark anknytning, speciellt eftersom det dräller av mer intressanta matländer.
Citera
2014-02-27, 21:24
  #3624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankanin
Gött att Jane fick sticka. Hade dock varit säker på att hon fick stanna och att blatte:svensk ration skulle bli 2:1.
Är du medveten om att du tittar på en mattävling? Det är inte bidrag som delas ut eller arbetsplatser som kvoteras. Vad gör det dig illa om de bästa tävlande råkar ha ursprung i andra länder? Kan du med vänner sluta förstöra trådar som inte har med invandring eller "blattar" att göra? Vad tror du att du tillför en sådan här tråd när du bara är bitter över deras bakgrund? Om du ska insistera på att vräka ur dig rasism räcker det väl med en gång, tror du att vi är efterblivna? Hoppas du att en liten rasisttjej ska se din flashbackpopulism och skicka ett trånande pm eller vad i helvete är det som står på lilla människa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback